מארק פאבר מזהיר מפני נפילה של כ-20% בשוקי המניות בעולם

פאבר, שחזה את המפולת ב-1987 וגם את המפולת לאחר פרוץ משבר הסאב-פריים, מכה שוב ■ הוא מזהיר מפני ירידות חדות במניות והתחזקות של הדולר ■ אולם בדיוק לפני 3 ימים הוא סיפק תחזית הפוכה וחזה עלייה של כ-20% במדד ה-S&P 500 ■ לאיזו תחזית להאמין?

לא אחת זורקים משקיעים גדולים ומוכרים, "גורואים" למיניהם, תחזיות לאוויר ומושכים אחריהם מספר לא קטן של משקיעים. כך עשה היום (ו') גם מארק פאבר, אשר סיפק תחזית קודרת למדי על שוקי המניות בעולם. אלא שהתזמון של פאבר לא יכול היה להיות יותר אומלל, שכן רק לפני 3 ימים הוא סיפק תחזית אחרת בתקשורת - שונה לגמרי מזו שנתן היום.

מארק פאבר נחשב לאושיה בעולם ההשקעות. המשקיע המיליארדר שייסד את קרן טמפלטון מיקד אותה בהשקעות בשווקים המתעוררים וגרף הון, מה שהקנה לו סטאטוס של גורו בקרב המשקיעים. לא אחת צדק פאבר בתחזיותיו, כאשר המפורסמת שבהן הייתה המפולת המפורסמת של 1987, אותה הוא צפה מראש. גם לאחר פרוץ משבר הסאב-פריים בקיץ 2007, שלאחריו עלו הבורסות בעולם לשיאים חדשים בחודש אוקטובר, הזהיר פאבר מפני קריסה של 30% לפחות במדדי המניות בוול סטריט וטען כי הורדות ריבית ה'פד' לא יצליחו למנוע את המפולת. אמר וצדק.

התחזית השחורה

היום, פאבר סיפק עוד נבואה שחורה מבית מדרשו. בראיון לסוכנות בלומברג, הוא טוען כי מדדי המניות הגיעו השנה לשיא והם עומדים לצנוח בכ-20%. הקורלציה ההפוכה בין המניות לדולר מוכרת היטב למשקיעים, ואכן פאבר אומר כי במקביל לירידות במניות, הדולר ניצב בפני גל עליות.

"לא אופתע אם כבר ראינו את השיא במניות השנה כי התמונה הכלכלית לא הולכת להשתפר בהרבה", אמר פאבר. "התיקון בשווקים מוצה כבר מזמן".

פאבר אינו נביא זעם כלל ועיקר. בדיוק ב-9 במארס אמר פאבר לסוכנות בלומברג כי שוקי המניות זולים ונמצאים בפתחו של ראלי. פאבר בוודאי הפתיע גם את עצמו בדיוק של דבריו, שכן בדיוק באותו יום החל הראלי הנוכחי בשווקים שהרים את שוקי המניות בעולם בעשרות אחוזים. מדד ה-MSCI העולמי זינק מאז ב-63%, לאחר נפילה של 43% בשנת 2008.

אך כעת הטון שלו שלילי. בכנס משקיעים שנערך היום בהונג קונג, פאבר חזר על התחזית הפסימית שלו לפיה תוכניות התמרוץ הממשלתיות רק דחו את הקץ ולא הביאו לסיום המשבר. "אי אפשר לדחות זאת לנצח", הוא אמר.

סיבוב הפרסה

אך דבריו של פאבר לא צריכים בהכרח לגרום למשקיעים לרוץ ולחסל בבהלה את תיק ההשקעות שלהם, שכן רק לפני 3 ימים הוא נשמע אחרת לגמרי. בראיון שהעניק לסוכנות בלומברג ב-22 בספטמבר, כלומר ביום שלישי האחרון, פאבר אמר כי שוקי המניות ימשיכו לעלות כיוון שהמשקיעים יחפשו מפלט מהאינפלציה, הוא אף סיפק יעד למדד ה-S&P 500 האמריקני: 1,250 נקודות, יעד הגבוה בכ-20% משערו של המדד היום. והדולר? הוא בכלל צפוי להיחלש, לפי התחזית של פאבר מיום שלישי.

"איפה שיש אינפלציה במערכת שנקבעת על-ידי היצע הכסף ואשראי, יש חולשה במטבע", אמר אז פאבר.

קשה להבין מנין נובע הזיג-זג של פאבר. מה שבטוח הוא שלצד הצלחותיו יש גם כמה כישלונות צורמים. באוקטובר 2008, למשל, הוא המליץ לקנות מניות בארה"ב לאחר קריסת ליהמן ברדרס, אולם כידוע מדד ה-S&P 500 צנח מאז ועד חודש מארס בכ-30%.

בחזרה לתחזית שהעניק ביום שלישי - פאבר המליץ לקנות שוב מניות בארה"ב, בעיקר של חברות כגון ג'ונסון אנד ג'ונסון ומניות נפט. ולנו נותר רק לתהות למי להאמין: למארק פאבר של ה-22 בספטמבר או למארק פאבר של ה-25 בספטמבר?