תצפית על ת"א 25

הזדמנות לרווח על גל עולה ומתקן - השוק ומשקיעיו מעדיפים את המניות הכבדות

הפעם, אני רוצה לנתח את מדד ת"א 25, אלא שבניגוד לפעמים קודמות, אעשה זאת לא רק תוך התבוננות על הגרף שלו עצמו בלבד. יש אלמנטים טכניים נוספים שיכולים להאיר את גרף הנכס עצמו, ולסייע בנטילת החלטות טקטיות ואסטרטגיות כלפיו.

נעשה זאת באמצעות ארבעה גרפים:

משה שלום תמונה ראשונה


  1. הגרף הראשון (1 חלק עליון) מתאר את כמות המניות מעל הממוצע 50 יום שלהן במדד ת"א 25 (21 מתוך 25), ובמדד ת"א 75 (52 מתוך 75). האחוז הגבוה יותר במדד ת"א 25 מרמז שציבור המשקיעים מעדיף כעת להשקיע את כספו במניות יותר "כבדות" ומבוססות, מאשר במניות השורה השנייה.

    אמנם המספר 21 (84% מהמקסימום) נראה גבוה, ומעורר חששות מפני קניות יתר, אבל ניתן לראות שבעבר, בשיאים שהמדד נגע בהם, המספר הגיע ל-25, דהיינו ל-100%.

  2. הגרף ההשני (2 חלק תחתון) מתאר את תנועות "מדד הפחד" (VIX), המציין את סטיית התקן של האופציות על המדד. גרף זה עולה, כאשר כותבי האופציות חושבים שיש טעם לבקש פרמיה גבוהה יותר עבור ה"ביטוח" המובנה באופציות, וזה קורה בעיקר, כשיש חשש לירידות.

  3. כרגע ה-VIX נמצא בירידה מרמת ה-30 (1 סגול) ונמצא הרחק משני קווי המגמה היורדים שלו, אשר אמורים להגביל את עלייתו. היעד הברור לנכס זה היא רמת 19.5 אשר היוותה בסוף יולי תמיכה בדמות תחתית כפולה.

משה שלום תמונה שניה


  1. הגרף השלישי מתאר את הכוח היחסי של מדד ת"א 25 כנגד מדד ת"א 75 ומדד התל-דיב. בחלק העליון של הגרף מצוירים המדדים עצמם. בחלק התחתון ניתן להבחין שבשלב המשבר החמור, דהיינו עד מרץ 2009, מדד 25 היה הרבה יותר חזק בהשוואה לשני האחרים.

  2. מאז, התחילה ירידה מתמדת בכוחו היחסי הזה, כי שני המדדים האחרים פשוט השיגו ביצועי יתר ביחס אליו. אמנם מדד תל-דיב הצליח לרדת מה-1.0, המציין כוח יחסי רב יותר מאשר ה-25 אבל מה שרציתי להראות כאן, הוא המצב האופקי של הכוח היחסי מאז יוני השנה (1 סגול בשניהם).


  3. מצב אופקי זה מצביע לנו על העובדה שכל המדדים נעים בעוצמה יחסית זהה כמעט, כאשר שוב נמצא יתרון למניות בעלות משקל ושם, ובעלות ביצועי דיבידנדים עדיפים.



לבסוף, לפנינו מדד ת"א 25 עצמו - נתבונן בגרף השבועי שלו:

משה שלום תמונה שלישית


  1. המגמה העולה עדיין בתוקף. במצב כזה יש לחשוב רק על פוזיציות LONG, ולא שורט. המגמה תתקיים כל עוד יש שיאים ושפלים עולים, והשפל האחרון היה בינתיים בנגיעה בגבול התחתון של התעלה העולה.

  1. שבירה מטה של תעלה עולה זו במחיר, המלווה בממוצע נע (18 שבועות בירוק), תהווה את האזהרה הראשונה, בנוגע לחוזקה והמשכיותה של המגמה.

  1. רמת ההתנגדות (הפסיכולוגית והטכנית) נמצאת באזור 1000 (2 סגול), ופריצתה במחזור גבוה במעט מהנורמלי, תהווה איתות להמשך מעלה לכיוון הרמה הבאה היושבת ב-1045. משם 1130 יהיה יעד ברור כשיא של גל 2 בירידה הגדולה.

  1. המתנדים נראים מתהפכים שוב כלפי מעלה (1 סגול) לאחר הגעתם ל-50 במסגרת הדשדוש המתקן אשר המדד חווה בחודש אוגוסט.

לסיכום וכשורה תחתונה לגבי מדד תא 25:

הוא במגמה עולה, ולפני פריצה אפשרית של הרמה החשובה: 1000. גורמים כמו מצב המתנדים, "מדד הפחד" VIX, ונטיית המשקיעים למניות הכבדות בתקופה הנוכחית, תומכים כולם בסבירות גבוהה לפריצה מעלה.

אני עדיין רואה בתנועה הזו "תיקון" של הירידה הגדולה מאוקטובר 2007, אבל אין ספק שהמדד הזה ואחרים אצלנו הצליחו להגיע לרמות מאוד גבוהות ביחס לעמיתיהם בעולם.

כל עוד המגמה העולה ממשיכה, אני סבור שלא כדאי לנסות ולהקדים את המאוחר, כלומר לתפוס את צד הירידות.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.