הדולר משנה כיוון בעולם

בזירה שבה 90% מהתנועות ספקולנטיות, התחזית של סורוס שווה לזו של גב' כהן

בשבועות שחלפו עסקתי בהרחבה בהתרחשויות סביב הדולר בשוק המקומי. התערבויות של בנק ישראל וחשש המשקיעים מפני התערבויות נוספות גרמו לכך שלמרות שהדולר נחלש משמעותית כנגד רוב המטבעות, לעומת השקל ניתן לומר שהוא שמר על יציבות.

הנבואות לגבי "ספטמבר שחור" לדולר התבדו והתחזיות לסוף שבוע סוער בשוק המט"ח לא התגשמו. הגולשים הוותיקים מכירים את דעתי לגבי ערך התחזיות בשוק המט"ח. בשוק, שאני מעריך שהתנועות הספקולטיביות מהוות יותר מ-90% מהמסחר היומי בו, ההסתברות שהערכות לכיוון המסחר תקלענה היא 50% ולא משנה אם שמך סורוס, רוג'רס, פרנק או כהן (הגברת הנודעת מחדרה).

עם זאת, יש מספר מדדים המסייעים בהערכת המגמה לפחות בטווח הקצר. אני לא מתיימר לנבא מה יקרה לדולר בעוד עשר שנים, כתוצאה מההדפסה המאסיבית של הכסף בארה"ב. יש לי חדשות בשבילכם: איש לא יכול לנבא! גם איני מנסה לחזות מה יקרה בעוד שלוש או חמש או שבע שנים, אם וכאשר יוחלט על מטבע רזרבות אחר כתחליף לדולר. גם במקרה זה, כל ניחוש יהיה טוב. הבה נתמקד במה שהתרחש בשבועות האחרונים בעיקר בצמד דולר/ אירו וננסה להקיש מממנו אם אנו צופים ברגעים אלו ממש בשינוי מגמה.

אחד המקורות המעניינים ביותר להבנת הלך מחשבת הספקולנטים בשוק הוא IMM POSITIONING. זהו בנק נתונים פתוח הפועל בשיקאגו ומאפשר לצפות במדגם פעולות מייצג שבוצעו מדי שבוע תוך שהוא מבחין בין פעולות ספקולטיביות לבין פעולות סחר.
פוזיציות השורט על הדולר כנגד היורו הלכו בשבועות האחרונים וגדלו לממדי שיא. כך גם כנגד מטבעות אחרים. מעניין יהיה לראות מה יראו הפוזיציות בסוף השבוע הקרוב, אני מנחש שירשם צמצום.

נוצר מצב מעניין. הספקולנטים מהמרים על המשך התחזקות היורו ודי ברור שמדינות העולם והבנקים המרכזיים עוקבים בדאגה רבה אחר החלשות הדולר. לא רק מדינות גוש היורו סובלות ממטבע מקומי שהתחזק דרמטית בחודשים שחלפו, גם מדינות אסיה אינן רואות בעין אוהדת את החלשות המטבע האמריקאי וגם ארה"ב, שלכאורה אמורה ליהנות ממטבע חלש המשפר את מאזן הסחר שלה, כבר צופה צעד אחד קדימה ומבחינה בהשלכות המסוכנות של המשך ההיחלשות.

בעשורים שחלפו, נרשמו חמש התערבויות בנקים מרכזיים מתואמות. ארבע מתוכן הסתיימו בהצלחה. סביר להניח שהנושא עלה בדלתיים סגורות בועידת ה-G20 שהתקיימה באחרונה. אני מעריך כי שבירת שער 1.5 דולר ליורו הייתה נותנת את האות להתערבות שכזו. יכול מאד להיות שזו אחת הסיבות לכך שאנו רואים שינוי כיוון בימים האחרונים והתחזקות של הדולר.

שימו לב גם לשינוי הטון אצל חלק מהמשקיעים הגדולים (מארק פאבר הינו רק דוגמא אחת ויש עוד כאלה). יותר ויותר מאמינים כי בטווח הקצר ישוב הדולר ויתחזק. ג'ון נויס-ראש המחלקה הטכנית בגולדמן זאקס אמר לפני שבועיים כי למרות שהיורו יכול להמשיך להתחזק עד 1.50-1.51 לדולר, הוא לא קונה עוד יורו וכי סביר יותר לראות היפוך מגמה ל-1.35 דולר ליורו. גולדמן זאקס להזכירכם היה אחד מחמשת הגופים הרווחיים ביותר השנה בפעילות הנגזרים.

במישור הפונדמנטלי ייתכנו שני תרחישים: אם הכלכלה האמריקאית תמשיך להראות סימני התאוששות, זה יביא בסבירות גבוהה המשך התאוששות הדולר. אם, לעומת זאת, יחזרו הדובים לוול סטריט, כפי שמנבאים חלק מהכלכלנים, שוב תהיה בריחת הכסף ל"עוגני הצלה" והדולר היה ונשאר אחד מהם.

אצלנו הפתיע הנגיד בעיקר את הבנקים הזרים בהותירו את הריבית בשיעור הנוכחי, בניגוד להערכותיהם. נראה היה לאחרונה כי הבנקים מתחרים ביניהם עד היכן תעלה כאן הריבית השנה ובשנה הבאה.

החלטת בנק ישראל,שבאופן לא מפתיע תואמת את דבריו של יו"ר קרן המטבע העולמית דומיניק שטראוס קאהן שאמר כי יש לראות בשעה זו בעדיפות ראשונה את הצמיחה ורק אחר כך את האינפלציה, טרפה את הקלפים ומעניין יהיה לראות את תגובתם השבוע.
היום חל מועד הפקיעה של אופציות שקל/מט"ח בבורסה וביומיים הקרובים צפויות המרות סוף הרבעון להשפיע בכיוון התחזקות השקל כך שאת המגמה האמיתית בשוק המקומי נוכל לראות רק לקראת סוף השבוע.

ספטמבר היה משעמם, אולי באוקטובר יהיה מעניין.


  1. יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס Rika40@012.net.il
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.