המודיעין הישראלי והאירופי: ארה"ב זהירה מדי לגבי איראן

טוענים: האמריקנים נכוו בהערכותיהם לגבי עיראק, ועכשיו הם אינם מוכנים להסתכן בהערכות בוטות ■ אובמה מקווה לשכנע את ישראל שחשיפת המתקן הגרעיני הסודי בקום תביא להאטת המאמץ הגרעיני האיראני, כדי לדחות התקפה ישראלית

לפי ידיעה המתפרסמת היום (ג') בניו יורק טיימס, גורסים גורמים רשמיים בישראל ובאירופה, כי זהירות ארה"ב בסוגיה האיראנית נובעת מהעובדה, שהמודיעין האמריקני נכווה בהערכותיו לגבי הימצאות נשק השמדה המונית בעיראק לפני ובמהלך מלחמת עיראק השניה, שהחלה ב-2003.

במרכז המחלוקת נמצא אחד הרכיבים החשובים של תכנית הגרעין האיראנית: תכנון ראשי חץ גרעיניים. פקידי רשות אמריקניים מוסיפים לטעון, כי איראן הפסיקה את מאמציה לתכנן ראשי חץ כאלה כבר ב-2003 ולא חידשה מאמצים אלה מאז. הערכה זו, שגובשה בעקבות חדירה למערכות המחשבים של איראן ולרשת התקשורת הממשלתית שלה, שימשה בסיס להערכה המודיעינית המפורסמת של הממשל, ב-2007, שעוררה ביקורת חריפה בישראל ובחלק ממדינות מערב אירופה.

גורמי מודיעין ישראלים טוענים, לעומת זאת, כי איראן חידשה את תכנית פיתוח ראשי החץ הגרעיניים ב-2005, לפי הוראה של האייתאללה עלי חמייני. על כך משיבים האמריקניים, כי הטיעון הישראלי הוא רעוע ונסיבתי וכי הישראלים אינם יכולים לאשש את הערכותיהם בתיעוד.

המודיעין הגרמני ניצי הרבה יותר מאלה שבישראל ושבארה"ב. אנשיו אומרים, כי איראן מעולם לא הפסיקה פיתוח ראשי חץ גרעיניים. לטיעון זה ניתן פומבי אשתקד בדיון משפטי בגרמניה על מכירת טכנולוגיות אסורות לאיראן.

הצרפתים אומרים, כי משקיפים בינלאומיים עצמאיים מחזיקים במידע רב יותר על תכנית הגרעין האיראנית מאשר הם מפרסמים בפומבי.

מומחים שמצוטטים בטיימס אומרים, כי המתקן הגרעיני הסודי של איראן, שהתגלה ליד העיר קום, הוא חלק ממארג גרעיני גדול יותר מכפי שנראה לעין. אך פקיד אמריקני, שמודע לחומר המודיעיני המצטבר על איראן, טוען שהמתקן הוא "הדבר הגדול עצמו". הוא הודה, עם זאת, כי "איראן היא ארץ גדולה".

לדברי הטיימס, מקווה הנשיא ברק אובמה לשכנע את ישראל שחשיפת המתקן ליד קום תביא להאטת המאמץ הגרעיני האיראני. בכך יוכל הנשיא לקנות זמן, כלומר למנוע, או לדחות, התקפה ישראלית על איראן.