סוכל מבצע ענק לייבוא קוקאין; זאב רוזנשטיין חשוד בהזמנת רצח משולש

ארגון הפשיעה של עמיר מולנר והארגון של משפחת כראג'ה חשודים בניסיון להבריח לארץ 108 ק"ג קוקאין ■ פיענוח הפרשה, שזכתה לכינוי "כוכב הצפון", התאפשר הודות לעבריין שחצה את הקווים והפך לעד מדינה

הלילה הותרה לפרסום פרשה שתצליח ככל הנראה להכניס מאחורי סורג ובריח את צמרת הפשע הישראלי: ארגון הפשיעה בראשותו של עמיר מולנר והארגון של משפחת כראג'ה חשודים בניסיון להבריח לארץ 108 ק"ג קוקאין. זאב רוזנשטיין, המרצה עונש מאסר של 12 שנה בגין הברחת אקסטזי, חשוד ברצח של 3 עבריינים. הפיענוח התאפשר הודות לעבריין שחצה את הקווים והפך לעד מדינה לפני כחודשיים.

מדובר בפרשה המעסיקה את משטרת ישראל כבר שנתיים, ויש בה את כל המרכיבים הבסיסיים ביותר בעולם התחתון: עבריינים בכירים, סמים, כסף ועד מדינה אחד - שהפך למסמר האחרון במניעת הגעתה של מכולה לישראל עם יותר מ-100 ק"ג קוקאין.

הפרשה - שקיבלה כבר את הכינוי המשטרתי "כוכב הצפון" - פוענחה בעקבות חקירה מאומצת של ימ"ר מרכז. הלילה הוסר צו איסור הפרסום הגורף שהוטל על הפרשה.

בשבועות האחרונים נעצר עמיר מולנר, אחד מהעבריינים הכבדים ביותר בעולם הפשע הישראלי, יחד עם 17 מעורבים אחרים בפרשה - הכל בזכות עדותו של עד המדינה.

קבוצה היררכית ומאורגנת היטב

תחילתה של הפרשה לפני כשנתיים. במשטרה האזינו לשיחותיו של מישל בן-סימון, עבריין יהודי-צרפתי השוהה כעת במרוקו. מהאזנות הסתר עלה כי הוא מתכנן לייבא קוקאין במכולה מפנמה לישראל, בעזרתם של מספר ארגוני פשיעה ישראלים.

בחקירה מקיפה של המשטרה, שזכתה לשיתוף-פעולה עם גורמי ביטחון בבלגיה, הולנד, צרפת, סלובניה, סלובקיה, ספרד ופנמה, הצליחו החוקרים לאבחן שתי קבוצות: קבוצת "מייבאים" וקבוצת "משקיעים". בין שתי הקבוצות תיווכו שני עבריינים ידועים: שמעון אזולאי ואדם נוסף, שחצה את הקווים ומשמש היום כעד מדינה. למעשה, לולא עדותו, ככל הנראה הפרשה היתה מסתיימת במעצרם של מספר עבריינים זוטרים בלבד.

מחקירת המשטרה עולה כי שני המטות, מטה ה"מייבאים" ומטה ה"משקיעים", פעלו בתיאום ובתחכום, כאשר לכל אחד יש דרג ותפקיד שעליו לבצע. ראש המטה הייבוא הוא מישל בן-סימון, המבוקש לחקירה בצרפת ובמדינות אחרות. "מדובר בדמות מתוחכמת ועירנית שבכל שנותיי לא נתקלתי בכמוה", אומר גורם במשטרה. "מישל בן-סימון מסתובב חופשי בעולם תחת זהויות שונות".

בעלי התפקידים בארגון הפשיעה

המסייע הוא אדם ששמו לא ידוע למשטרה הידוע בכינוי "מיאמור". על-פי המידע שיש למשטרה, ברשותו דרכון סלובקי תחת השם יעקב שוורץ, תושב אלג'יר. הקמב"צית היא חגית בכילה, בת-זוגו של בן-סימון והיחידה שדיברה איתו בטלפון. לפי החשד, כל המידע עבר דרכה.

לפי החשד, ציון בן-עמי, תושב אשדוד, שימש כ"בנק" לכל דבר. כל הכספים הועברו דרכו ונמסרו באמצעותו. ה"מהנדס" הוא רן שבי. צעיר נורמטיבי לכאורה מהוד-השרון, נטול עבר פלילי. באמצעותו הקימו חברה בפנמה לייבוא דברים חוקיים בשם איבו סאונד. שבי חשוד כי היה אחראי ליצירת הפטנט שיאפשר להבריח סמים בתוך רמקולים רגילים, מבלי שמכונות השיקוף יבחינו בחומר הלא-חוקי. הרמקולים שבנה פעלו למרות הימצאות החומר שבתוכם.

ה"פועלים" הם איבו ורודריגו. שני תושבי פנמה שעבדו ככלבויניקים - החביאו, הטמינו וביצעו. בין ה"משקיעים", כך על-פי החשד, היו בכירים בארגונו של עמיר מולנר: אורי לוזון, יד-ימינו של מולנר; וכן גיא וברמן, שהתחיל בארגון של רוזנשטיין ולאחר מעצרו ערק לשורות ארגונו של מולנר. עוד חשודים בפרשה: היימן ועדול כראג'ה ועוד 6 חשודים מארגוני פשיעה מקומיים בצפון.

המתווכים: שמעון אזולאי ואדם נוסף, עבריינים מוכרים בעלי עבר בארגון משלוחי סמים, ולכן ארגוני הפשיעה בארץ מסכימים להפקיד בידם סכומי כסף גדולים לארגון המשלוח. ארגון פשיעה משקיע 6,000 דולר עבור ק"ג קוקאין במשלוח, כאשר מחירו בשוק עולה על 100 אלף דולר.

עסקת הסמים נסגרה בפנמה

באפריל 2009 החלו חברי מטה הייבוא להגיע לפנמה. ראשון הגיע "מיאמור" בזהות שאולה. הוא החל, על-פי החשד, בארגון הסמים, השגת המחסן בו הוסתרו וקבלת לוחות מתכת שנשלחו מהארץ ונועדו ל"העלמת" הסם במכונות השיקוף. חודש לאחר מכן מגיע מישל בן-סימון לפנמה. הוא נפגש עם "מיאמור" וסגר את עסקת הסמים עם גורמים מקומיים. בינתיים, המהנדס רן שבי הכין את הרמקולים להסלקת הסם.

כעבור חודשיים, הועברו הסמים למחסן סטרילי בתוך שנאים המורכבים ברמקולים. בינתיים, גורמים עברייניים בפנמה החלו להבין שמשהו מעניין קורה בתוך המחסן הסטרילי והחלו לרחרח בסביבת הקוקאין. בעקבות מידע שהגיע מהמשטרה המקומית, נודע לימ"ר כי הכנופייה הפנמית מתכננת לגנוב את הסמים מתחת לאפו של בן-סימון.

בעקבות קבלת המידע החדש ועל מנת למנוע מלחמת כנופיות שתהרוס את המבצע המורכב, החליטו בימ"ר מרכז לבצע מעצרים של המעורבים. המהנדס רן שבי, שנמצא בישראל, ניסה להימלט לחו"ל באמצעות דרכון מזויף על שם אחיו, אך נעצר. פעילות מודיעינית סמויה הובילה לתפיסת מעבדת הזיופים בשלב מאוחר יותר.

המתווך הפך לעד מדינה

בהמשך נעצר אחד המתווכים בעסקה והפך לעד מדינה. ידוע כי קשה מאוד לגרום לעבריין לחצות את הקווים, אך נראה כי למתווך לא נותרה כל ברירה: אזולאי, המתווך הנוסף, לקח לכיסו את הכסף שהשקיעו ארגוני הפשיעה והודיע להם כי המתווך השני הוא זה שגנב את סכום-העתק.

ארגוני הפשיעה הכירו היטב את אזולאי ולכן האמינו לגירסתו. כתוצאה מכך, נציג משפחת כראג'ה חטף את מי שעתיד בקרוב להפוך לעד מדינה, הסיע אותו לחוף בכינרת והיכה אותו. זמן קצר לאחר מכן חטף אותו שליח של מולנר לפרדס והיכה אותו גם הוא.

בלית ברירה הפך העבריין לעד מדינה ובחקירותיו זימר כציפור שיר. בעקבות עדויותיו נעצרו 19 חשודים במעורבות בעסקה, שהשקיעו סכומים רבים בהוצאתה לפועל: 20,000 דולר על-ידי ארגונו של מולנר, ו-35,000 דולר על-ידי ארגון כראג'ה.

החיסול המשולש על שפת הכינרת

עד המדינה החדש, שהיה ל"אוצר" עבור המשטרה, לא הפסיק כאמור "לזמר". בעדותו דיבר העד על ראש ארגון הפשיעה זאב רוזנשטיין ועל מעורבותו ברצח המשולש בחוף שלדג בכינרת, בו נרצחו רפי ויצמן, דוד בן-מרגי ושרון מסלאווי.

ראוי להדגיש כי מרבית הדברים שמייחס שעד המדינה לרוזנשטיין הם בגדר עדות שמיעה בלבד. בעסקאת הסמים רוזנשטיין מעולם לא התנהל מול מולנר, כך שבינתיים סגניו הסתבכו, אך הוא יישאר נקי.

על-פי עדותו, כך נמסר מהמשטרה, רוזנשטיין נפגש בחוף הים עם מי שהיה בזמנו מספר 2 בארגון, גיא וברמן. לטענת העד, וברמן פנה לרוזנשטיין ואמר: "בוא נוריד את רפי וייצמן אחרי שהוא ניסה להוריד אותך". רוזנשטיין נענה לרעיון והצהיר כי הוא שם 100 אלף דולר על ראשו של וייצמן.

בספטמבר 2001 נורה על שפת הכינרת מטח כדורים שחיסל את העבריינים דוד בן-מרגי, שרון מואסי ואת האיש עליו הוצא "החוזה", רפי וייצמן.

סכסוכים מרים בעולם התחתון

הסכסוך בין רוזנשטיין לוייצמן לא היה סוד והיה ידוע למשטרה כפי שהיה ידוע בעולם התחתון. למרות זאת, עד התפוצצות פרשת "כוכב הצפון", לא הצליחו במשטרה לקשור את רוזנשטיין לחיסול המתוקשר בכינרת.

על-פי עדותו של עד המדינה, רוזנשטיין הזמין את הרצח שבוצע על-ידי 3 עבריינים: יהודה אוחיון, יורם פיניאן ואייל שטרית המנוח. תפקידו של פיניאן במבצע היה נהג מילוט, אך רכב משטרה שעצר אותו בסמוך ליישוב פוריה גרם לו לחשוב פעמיים - והוא נמלט מהמקום.

כתוצאה מכך סירב אייל שטרית לחלוק את התשלום עבור הרצח עם פיניאן, עובדה שיצרה קרע נוסף ביחסים בין השניים, מה שבסופו של דבר הביא לחיסולו של שטרית על-ידי פיניאן - כך לפחות טוען עד המדינה.

רוזנשטיין: "רוצים להרוג אותי לגמרי"

בשבועיים האחרונים הובאו החשודים בפרשת "כוכב הצפון" לדיונים בהארכות מעצרם בבית משפט השלום ברמלה. השמירה על עבריינים כה בכירים דורשת מהמשטרה כוחות מתוגברים של ימ"ר, יס"מ ואנשי שב"ס, ולרגעים נראה בית המשפט הזעיר כמו אצטדיון אולימפי בשיאה של תחרות גדולה.

היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז המרכז וכל היחידות הסובבות אותה שהשתתפו בפעילות יכולות, נכון לעכשיו, לרשום לזכותן הצלחה. למרות זאת, יש לסייג את ההצלחה ולומר כי התבססות על עדותו של עד מדינה, עבריין לכל דבר ועניין, היא בעייתית ועלולה להיות מסוכנת. במשטרה מודעים לכך, אך בשיחה עם עיתונאים אמר קצין בכיר ביחידה כי "יש כאן 'קייס'".

הבוקר (ה') יובאו העבריינים להארכת מעצרם. קצין ביחידה ידע לספר כי לרוזנשטיין היה קשה עם מעצרו הנוסף, והוא אף התבטא בפני חוקריו בתסכול כשאמר: "אתם רוצים להרוג אותי לגמרי".