מחלוקת על המכוניות ההיברידיות במשרד לאיכות הסביבה

הפולמוס סביב רמת הקרינה האלקטרו-מגנטית של המכוניות ההיברידיות עשוי לחלחל בסופו של דבר גם לשיווק של כלי הרכב החשמליים

באחרונה מתנהל מאחורי הקלעים מאבק סמוי, שלתוצאותיו עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על ההתפתחות העתידית של שוק הרכב המקומי. המאבק מתנהל בין "יוניון מוטורס", נציגת טויוטה בישראל, למשרד לאיכות הסביבה, בנושא רמת הקרינה האלקטרו-מגנטית שיוצרות ההיברידיות.

מי שהחל לגלגל את כדור השלג היה "אגף רעש וקרינה" במשרד, שהזמין בשלהי 08' מחקר למדידת רמות הקרינה האלקטרו-מגנטית הנוצרות בתא הנוסעים של ההיברידיות. אנו לא יודעים מה היו תוצאות המחקר, מכיוון שבמשרד לאיכות הסביבה שומרים על עמימות. מה שידוע לנו הוא שקיימת כנראה מחלוקת פנימית בין הדרג המקצועי, שמגלה יחס צונן כלפי ההיברידיות, לבין השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, שנחשב לתומך פעיל בהטמעה של ההיברידיות ואף קרא באחרונה להרחיב את הצטיידות המדינה במכוניות כאלה. מה שידוע הוא שנכון להיום הממשלה עדיין מקפיאה את מכרז ההצטיידות בכלי רכב כאלה, שפורסם במרץ. נציין, שסוגיית הקרינה האלקטרו-מגנטית ברכב היא טריטוריה חדשה יחסית. ההיברידיות עונות כיום על כל דרישות התקינה המחמירות ביותר ב-4 יבשות, אך התקינה עוסקת בעיקר במה שכלי הרכב פולטים לאוויר ופחות בקרינה שהם פולטים לתוך תא הנוסעים. לפיכך, מאמצים כיום גופי תקינת רכב ויצרני רכב סטנדרטים בינלאומיים כלליים.

טויוטה משיבה מלחמה

טויוטה, שהמציאה את הטכנולוגיה ההיברידית ומובילה את התחום בעולם, נחושה לעצור את כדור השלג המקומי בטרם יצבור תאוצה. בעקבות פניית המשרד לאיכות הסביבה, היא שיגרה החודש מכתב בו היא חושפת נתוני בדיקה פנימיים מסווגים וטוענת, שבעקבות תכנון מיוחד להפחתת החשיפה לקרינה בתהליך הפיתוח, בדגם ה"פריוס" שלה רמות הקרינה במכונית, הן בדור השני (היוצא) ובוודאי בדור השלישי החדש, נמוכות בצורה משמעותית מהמינימום המומלץ ע"י ארגון הבריאות העולמי והוועדה הבינלאומית להגנה מפני קרינה בלתי מייננת. החברה אף חשפה בפני המשרד נתונים השוואתיים שבהם מומחש, עפ"י נתוניה, שהקרינה האלקטרו-מגנטית בפריוס נמוכה מזו של כלי רכב לא-היברידיים.

כגיבוי צירפה החברה חוו"ד של מומחה בתחום, פרופ' יוסף ריבק מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים וביה"ס לבטיחות הציבור באוני' ת"א. בשורה התחתונה בחוו"ד קובע ריבק באופן ברור כי "אינו מוצא שחשיפה לשדות אלקטרו-מגנטיים ברמות שנמדדו ע"י טויוטה בכלי רכב היברידיים עשויה לגרום לתופעות בריאותיות חריפות או כרוניות, וכי ניתן להשתמש בכלי רכב אלה בביטחה".

בינתיים מביטים יבואני רכב רבים מהצד בפולמוס שכרגע אינו נוגע אליהם, אבל עשוי להיות רלוונטי מאוד בעתיד משתי סיבות. הראשונה, שכמעט אין כיום יצרן רכב שלא מתכנן להשיק גרסה היברידית אחת לפחות בשנתיים הקרובות. השנייה, שהמלחמה על דעת הציבור הישראלי בנושא עשויה להשפיע מהותית גם על הצלחת החדירה העתידית של הרכב החשמלי בארץ. סביר להניח, שהחשדנות הצרכנית שמופנית כיום כלפי רכב היברידי תהיה גדולה שבעתיים כשידובר ברכב חשמלי, שבו הסוללה, המנוע והזרם גדולים הרבה יותר. לפיכך, יש צורך חיוני במדיניות ברורה, מוצהרת ופומבית של המשרד לאיכות הסביבה בסוגיה.