ננעל המכרז על מתקן ההתפלה בשורק שהיקפו כ-2 מיליארד שקל

מחיר המים במכרז צפוי להיות גבוה ממחיר של 2.6 שקל לקוב שנקבע במתקן חדרה ■ המכרז מאפשר התחלת עבודות הקמה עוד בטרם הסגירה הפיננסית ■ הזוכה תוכרז עוד 3 חודשים

ננעל מכרז ההקמה של מתקן ההתפלה הגדול בארץ, אשר מיועד לקום בשורק ולהתפיל 150 מיליון קוב מים בשנה. שלוש הקבוצות המתמודדות בשלב האחרון של המכרז הגישו את הצעותיהן, וכעת צפוי הליך של בחירת החברה הזוכה שצפוי להימשך חודשיים-שלושה.

לאחר הכרזת הזוכה צפוי תהליך של סגירה פיננסית שיארך שנה ואח"כ תחל ההקמה של המתקן. המכרז מאפשר לראשונה במכרזים מסוג זה באופן מעוגן בחוזה, ביצוע עבודות הקמה מוקדמות בכפוף להתקדמות משמעותית בסגירה הפיננסית. כלומר, תיאורטית התחלת ההקמה אפשרית כבר ב-2010. נקבע כי בתוך 30 חודשים מהסגירה הפיננסית תחל אספקת 100 מיליון קוב מים מותפלים ובתוך 34 חודשים יסופקו 150 מיליון קוב. ההערכה היא שלקראת סוף 2012 המתקן יתחיל לספק מים.

שלוש הקבוצות שניגשו למכרז הן: קרן האצ'יסון ווטר ו-IDE (לשעבר הנדסת התפלה) שבבעלות קבוצת דלק וכי"ל (50% כ"א); שיכון ובינוי (40%), גרנית הכרמל (40%) שבשליטת דוד עזריאלי ושפיר הנדסה (20%); וקבוצת תה"ל מקבוצת קרדן ו-Veolia ישראל (50% כ"א).

בכירים בקבוצות המתמודדות אמרו שצפוי מאבק קשה במכרז והצפי הוא למחירים אגרסיביים, ביחס למחיר שהושג במכרז ההתפלה בחדרה ושעמד על 2.60 שקל לקוב. עם זאת, במכרז הנוכחי המתקן רחוק יותר מהחוף וכרוך בהקמת צנרת ארוכה יותר, מה שמייקר את עלויות ההקמה. ההערכות בקרב המתמודדות הן שהמחיר ינוע בין 2.70 ל-2.80 שקל לקוב מים מותפלים, כלומר גבוה בכ-5% מהמחיר שנקבע במכרז חדרה. יצוין, כי היטל הבצורת שמוטל על הצרכן הביתי עומד על 20 שקל לקוב, שמתווסף לעלות "הרגילה" של קוב בתעריף ג'. לפיכך, העלות השולית של חריגה מהמכסה תעמוד על פי 10 מעלות ההתפלה.

ייקור העלויות נובע בעיקר מהמשבר הכלכלי העולמי ומהידוק הרגולציה בנושאי סביבה, שכן לפעילות ההתפלה יש השלכות סביבתיות שהטיפול בהן כרוך בהוצאות מהותיות.

יהיה מעניין לראות אם הקבוצה הכוללת את IDE תזכה במכרז ובכך תבסס את הדומיננטיות של החברה בשוק ההתפלה המקומי, שכן היא שותפה גם במתקן ההתפלה שבחדרה (50%) ובמתקן ההתפלה שבאשקלון (50%). יהיה מעניין גם לראות האם החברות יממשו את האופציה שהוקנתה במכרז להקים בסמוך למתקן ההתפלה תחנת כוח פרטית בהספק של 100 מגוואט.

זהו שיתוף פעולה ראשון של IDE עם קרן ההשקעות במים שהקימה האצ'יסון העולמית בישראל. האצ'יסון היא בעלת השליטה בחברת התקשורת פרטנר. בראש הקרן שהקימה החברה עומד מנכ"ל פרטנר לשעבר, עמיקם כהן, והיא מנוהלת כיום בידי רונן וולפמן, לשעבר מנכ"ל מקורות וסגן הממונה על התקציבים. מדובר בהשקעה ראשונה של הקרן בתחום המים בארץ.

הזיכיון להפעלת המתקן הוא ל-26.5 שנה, בתמורה להבטחת מחיר המים המותפלים ע"י המדינה. שנתיים וחצי מתוך זאת מיועדות להקמה.

השבוע דיווח "גלובס", כי שבועיים לפני נעילת המכרז החליטה המדינה שחברת הייעוץ טאסק, היועצת הפיננסית במכרז, לא תהיה מעורבת בבדיקת ההצעות הכספיות במכרז. זאת, עקב טענות לחשש לניגוד עניינים. ההחלטה התקבלה במשותף על-ידי טאסק וועדת המכרזים לפרויקט בראשות סגן החשב הכללי, גיל שבתאי.

מנכ"ל האצ'יסון על ההצעה במכרז ההתפלה: "אנחנו מאמינים בפוטנציאל בישראל"

קנינג פוק, המנהל הכללי של האצ'יסון העולמית, אמר היום בהתייחסו למכרז כי "אנחנו גאים בהגשת הקבוצה לבנייה ולתפעול של אחד ממתקני ההתפלה הגדולים בעולם, אשר יוקם בישראל".

לדבריו, "מזה שנים רבות, מאז הקמתה של חברת פרטנר תקשורת, קבוצת האצ'יסון הינה חלק מקהילת העסקים בישראל. הגשת ההצעה לפרויקט מרכזי זה של שיתוף בין הסקטור הציבורי והפרטי בישראל היא הוכחה נוספת למחויבות ארוכת הטווח של קבוצת האצ'יסון לעשיית עסקים במדינת ישראל, אנחנו מאמינים בפוטנציאל של בניית פעילות מצליחה נוספת בישראל".