עתירה לבג"ץ נגד ביטוח לאומי, שר הרווחה וההסתדרות

זאת בעקבות ההסכם הסודי עליו חתמה מנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני, אשר נחשף ב"גלובס" ■ ארגוני הנכים טוענים כי ההסכם, שמתיר לעובדי הביטוח הלאומי שלא לקיים את "חוק לרון", הוא בלתי חוקי בעליל

שבוע ימים אחרי שנחשף ב"גלובס" המסמך המלא שעליו חתומה מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, המעניק לעובדיה פטור למשך 3 חודשים מקיום "חוק לרון" שנועד לתמרץ בעלי מוגבלויות להשתלב בשוק העבודה, הוגשה היום (ה') עתירה לבג"ץ בעניין נגד דומיניסיני, שר הרווחה יצחק הרצוג, הסתדרות עובדי המדינה וועדי העובדים של המוסד לביטוח לאומי - כך נודע ל"גלובס".

העתירה הוגשה על-ידי מטה מאבק הנכים, ארגון "בזכות", עו"ד אביעזר גרואר (אחד הפעילים המרכזיים למען חוק לרון), צ'יקו בובליל מהסתדרות הנכים ושני עובדים בעלי נכות המועסקים בעיתון "גלובס": שירה חורש ומתן אלג'ם.

העותרים טוענים כי מדובר בהסכם בלתי חוקי בעליל, שכן למנכ"לית המוסד לביטוח לאומי אין כל סמכות להקפיא חוק שעבר כדין בכנסת ונכנס לתוקף כבר ב-1 באוגוסט האחרון.

ביום חמישי האחרון נחשף כי בניגוד להכחשות קודמות של דומיניסיני ולטענתה כי ועד העובדים פירש שלא נכון את ההבנות עימה, סעיף 3 בהסכם עם העובדים קובע מפורשות: העובדים לא יבצעו עבודות שלא בוצעו לפני שפתחו בעיצומים (יולי האחרון), "לרבות מטלות הקשורות לחוק לרון". דומיניסיני חתמה על ההסכם לצידם של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, יו"ר הוועד הארצי של עובדי הביטוח הלאומי, ירון צרפתי, ויו"ר ועד עובדי המטה של הביטוח הלאומי, אלי כהן.

הסכם זה כולל שורה של הבטחות מצד ההנהלה, בהן תוספת של 100 מכשירי טלפון ניידים, גילום שווי החברות במועדון הטבות, תוספות דרגות מיוחדות, תוספת תקנים ועוד. ההסכם, שמאפשר כאמור לעובדים שלא לקיים את חוק לרון, נחתם למרות שבית הדין לעבודה קבע בצורה מפורשת כי על העובדים להימנע מעיצומים שפוגעים באוכלוסיות חלשות.

חוק לרון עבר בכנסת אחרי מאבק של מספר שנים אותו ניהלו ארגוני הנכים. על-פי החוק, רק נכים שישתכרו 93% או יותר מהשכר הממוצע במשק, יפסיקו לקבל קצבת נכות. בדרגות שכר נמוכות יותר תינתן לעובדים הנכים קצבה חלקית (בהתאם לגובה השכר). עד חוק לרון, המוסד לביטוח לאומי שלל את קצבת הנכות למי שהשתכר מעל 3,000 שקל בחודש.