שר התשתיות דורש מהממשלה להקים תחנה פחמית באשקלון

השר עוזי לנדאו יצא נגד דרישת השר לאיכות הסביבה לעכב את הפרויקט: "הממשלה פועלת בנושא זה כנגד עצמה. את הביזיון הזה חייבים להפסיק"

הויכוח סביב הקמת התחנה הפחמית הנוספת באשקלון מגיע שוב להכרעה בממשלה. שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, פנה בשבוע שעבר לרה"מ, בנימין נתניהו, בבקשה שהממשלה תאשרר את הקמת תחנת הכוח הפחמית עד שנת 2014-2015.

כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"גלובס", חברת החשמל אישרה את ההתקדמות בהזמנת הציוד לתחנה הפחמית בעלות של כ-700 מיליון דולר, למרות ההתנגדויות הרבות לפרויקט.

בהתאם להצעה שמבקש משרד התשתיות להביא לאישור הממשלה, כ-50% מכושר ייצור החשמל העתידי בישראל יתבסס על פחם. זאת, בעוד הגז הטבעי ישמש לייצור חשמל בשיעור של עד 40%, ואנרגיות מתחדשות בשיעור של 10%.

לפי ההצעה, תופעל היחידה הראשונה של התחנה, בהיקף 630 מגה-ואט, כבר באמצע 2014, ואילו היחידה השנייה תופעל שנה לאחר מכן.

לנדאו החליט לפנות לנתניהו ולממשלה בתגובה לדרישת השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, לדחות בלפחות שנתיים את הקמת הפרויקט, וזאת לנוכח תגליות הגז "תמר" ו"דלית" שהתגלו מול חופי ישראל. ארדן הוסיף כי יש לדחות את הפרויקט עד להבשלת טכנלוגיות שיצמצמו את הפגיעה באיכות הסביבה.

"שוב פרויקט שהממשלה הגדירה כלאומי, מקרטע שנים ארוכות במבוכי הביורוקרטיה הממשלתית, באופן שמציג את הממשלה כלוקה בחוסר אונים כרוני", כתב בסוף השבוע לנדאו לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

לדברי לנדאו, פרויקט התחנה הפחמית חיוני לאמינות אספקת החשמל במשק, "בעבר נדחו פויקטים משיקולי טווח קצר שהביאנו למשבר במשק המים, ואתם שיקולים עשויים להביא אותנו בעתיד למשבר במשק החשמל. הממשלה פועלת בנושא זה כנגד עצמה. את הביזיון הזה חייבים להפסיק".

בהצעה לממשלה מנמקים במשרד התשתיות מצוין כי הסתמכות המשק על גז טבעי עשויה ליצור סיכון אסטרטגי למשק בשל מיעוט מקורות הגז, חשש מתקלות בשל בעיות בצנרת הגז ואמינות אספקה נמוכה.

לעומת זאת, במשרד התשתיות מציינים כי הפחם הניתן לאגירה ומסופק ממדינות ידידותיות בהליך אמין וזול יחסית. והדבר צפוי להגדיל את אמינות אספקת החשמל במשק.