IBI על רכישת בניין HSBC: "לא הרבה יכלו לממן את העסקה"

כור ונכסים ובניין מתעתדות לרכוש את הבניין תמורת 330 מיליון דולר, ללא מימון ■ הסיכון: שליש משטחי הבניין מושכרים כרגע לשנה: "ניו-יורק מוצפת כיום בשטחים ריקים"

יום לאחר שנכסים ובנין הודיעה כי בכוונתה לרכוש את בניין מטה ההנהלה של הבנק הבריטי/הונג-קונגי HSBC בניו-יורק במשותף עם קונצרן כור , ב-IBI רואים את המהלך בחיוב, כך נודע ל"גלובס". מסקירה פנימית של בית ההשקעות שהגיעה לידי "גלובס" עולה כי ב-IBI מעריכים שמדובר ב"נכס באחד המקומות הכי טובים בעולם" וכי מדובר ב"עסקה מרשימה מאוד לנכסים ובנין ולכור".

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של IBI, ממשיך להעניק למניית נכסים ובנין המלצת "קנייה" במחיר יעד של 280 שקל, מחיר הגבוה ב-15.9% משער הבסיס של המניה, חרף העובדה שהוא לכשעצמו נמצא בעדכון. "היו הרבה גורמים שהתעניינו בבנין, אבל להערכתי לא יכלו להגיע לסגירה פיננסית או למימון העיסקה", הוא כותב, ומזכיר כי העסקה ממומנת מההון העצמי של החברות במלואה, ללא מימון זר. לא בכדי, העסקה מבוצעת באמצעות נכסים ובנין, לה אמצעים נזילים של כ-2 מיליארד שקל, וקופת מזומנים דשנה מאפיינת גם את כור - דרכו מבצעת קבוצת IDB את רכישות המניות של קרדיט סוויס וקרפור.

לפי ליפמן, בתקופות השיא (לפני כ-3 שנים) נרכשו נכסים דומים והניבו תשואה מדמי-שכירות הנמוכה מ-4%. דמי השכירות בעסקה זו, אם תצא לפועל, גוזרים בשנה הראשונה תשואה של 7.6% לשנה, בהתחשב בהכנסות של 45 מיליון דולר והוצאות אחזקה של 18.5 מיליון דולר.

ואם זאת, מזכיר ליפמן גם את הסיכונים: תחת הכותרת "אליה וקוץ בה" הוא מזכיר ששליש משטחי הבניין מושכרים נכון להיום רק לשנה (היתר - בחוזים ל-10 שנים, א"ו). "במדיה והאופציה להערכה לא תמומש, לא יהיה לחברה קל להשכיר את השטחים האלו, שכן ניו-יורק מוצפת כיום בשטחים ריקים", תוך קריצה לבניין "הטיימס" סקוור של אפריקה ישראל. חשוב גם להזכיר שאותם שטחים ("היותר טובים של הבניין") יצריכו השקעה של 17 מיליון דולר אם יפונו. ליפמן מעריך שלכשתתאושש הכלכלה האמריקנית HSBC יבקשו לשכור חזרה את אותן קומות עליונות.