אכזבה ודאגה ממכתשים; פסגות חתכו את מחיר היעד ל-15.5 ש'

(עדכון) המלצת פסגות יורדת ל"תשואת חסר" ■ "השנה האבודה של מכתשים אגן" על-פי האנליסט יואב בורגן לידר שוקי הון: חותך את מחיר היעד של המניה ל-21 שקל מ-30 שקל, ומוריד את ההמלצה למניה ל"תשואת שוק" מ"קנייה"

האנליסטים בשוק מופתעים, מאוכזבים ומודאגים מאזהרת הרווח שפרסמה בסיום השבוע שעבר חברת מכתשים אגן ומורידים את מחירי היעד ואת המלצותיהם למניית החברה.

לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר SELL-SIDE בפסגות אמרה היום (א') כי "התוצאות ע"פ אזהרת הרווח שפרסמה מכתשים אגן חלשות משמעותית מהערכותינו המוקדמות. נראה כי להתפתחויות השליליות בענף הייתה השפעה משמעותית מכפי שהערכנו והחברה מעריכה ירידה של 31-34% בהכנסות ולרשום הפסד של 15-25 מ' ד'".

בעקבות אזהרת הרוח מעדכנת האנליסטית את המודל של פסגות וגוזרת מחיר יעד של 15.5 שקל למנייה הנמוך בכ-9% לעומת מחיר הפתיחה של המניה הבוקר בת"א. אמנם בטווח הקצר יהיה מחיר רצפה למניית החברה בעקבות הצעת הרכש של כור ל- 5.06% ממניותיה ב- 16.2 שקל, אולם במידה והצעת הרכש תתקבל ולא תבוא הצעה נוספת כשבמקביל ביצועי החברה ימשיכו להיות בעייתיים - גם רצפה זו עלולה שלא להיות רלוונטית. לאור כל זאת מורידים בפסגות את המלצתם מ"תשואת שוק" ל"תשואת חסר".

הגורמים המרכזיים: מלאים גבוהים לכל אורך שרשרת ההפצה בברזיל שהובילו לשחיקת מחירי מוצרים נוספים בנוסף לגלייפוסייט, ירידה בכמויות השימוש באירופה והמשך חולשה בשאר העולם. אזהרת הרווח מעוררת חששות רבים לגבי הרבעון הרביעי, החלש ממילא ולגבי המחצית הראשונה של 2010, בעיקר על רקע חשש משחיקת מחירים באירופה (שבינתיים שומרים על יציבות) לרמות קרובות יותר לאלה של דרום אמריקה.

בנוסף, כל עוד מחירי הסחורות החקלאיות ובעיקר הדגנים אינם משתפרים אנו צפויים להמשיך לראות ביקושים ממותנים באירופה. יתרונותיה של מ.א כחברה גנרית עם עלויות ייצור נמוכות, קו מוצרים רחב ויכולות הפצה אינם באים לידי ביטוי בתקופה האחרונה. אמנם בתקופות טובות החברה מצליחה בד"כ להציג תוצאות טובות ממתחרותיה אולם תופעה זו מתגמדת אל מול התוצאות החלשות משמעותית שהחברה מציגה בתקופות הרעות. בין הסיבות ניתן למנות את העובדה שלמ.א. אין מוצרי פרימיום עליהם היא יכולה לגבות מחירים גבוהים יותר. בנוסף, נראה כי המודל העסקי שאינו כולל זרעים מקשה על החברה להתמודד עם התחרות מול חלק מהחברות.

אזהרת הרווח הפתיעה בעוצמתה

"אזהרת הרווח שפרסמה מכתשים אגן ביום ה' האחרון, לפיה מכירות הרבעון השלישי יסתכמו בין 425-440 מיליון דולר וירשם הפסד נקי בין 15-25 מיליון דולר, הייתה צפויה מזה זמן רב מאוד אך הפתיעה ללא ספק בעוצמתה", כך פותח הבוקר (א') את סקירתו על המניה יואב בורגן, אנליסט מלידר שוקי-הון.

בורגן מציין את תחילת השנה הטובה יחסית של החברה עם דו"חות רבעון ראשון טובים יחסית אך בהמשך, החל מהרבעון השני, התחילה לגלות החברה סימני חולשה, וביניהם: ירידה משמעותית במכירות הכמותיות ושחיקה במרווחים על רקע השפעות מטבעיות שליליות (בעיקר התחזקות הדולר), מזג אוויר בעייתי באירופה (חורף קר וארוך), בצפון אמריקה (גשמים חזקים) ובצורת בדרום ברזיל וארגנטינה ושחיקת מחירים - בייחוד של קוטל העשבים הבלתי-סלקטיבי גלייפוסייט.

הבעיה הקשה ביותר של החברה על פי בורגן נעוצה בברזיל וזאת על רקע רמות המלאים הגבוהות אשר הצטברו בערוצי ההפצה משנת 2008. רמות המלאים הובילו לירידה חדה מאוד בביקושים, לשחיקת מחירים קשה ולפגיעה חזקה במיוחד ברווחיות של מ"א אשר "נתקעה" עם מלאי יקר מאוד של חומרי גלם.

"על רקע שחיקת המחירים הקשה, לא ניתן גם לשלול על הסף את האפשרות למחיקות מלאי נוספות: נזכיר, כי ברבעון השני של השנה ביצעה מ"א מחיקות בהיקף של כ-20 מיליון דולר", כותב בורגן בהמשך סקירתו.

בורגן מוריד את מחיר היעד של המניה ל-21 שקל ממחיר קודם של 30 שקל ומעדכן את ההמלצה למניה ל"תשואת שוק" מ"קנייה".

התפתחויות חיובית בסביבתה העסקית של מכתשים אגן

לאחר הוצאת ה"רע", מגיע ה"טוב" אצל בורגן: לדבריו, "יש עדיין מקום לדבר על צפי לחזרה לדפוסי התנהגות נורמליים יותר בשוק הגנת הצומח העולמי ואנו מניחים בשלב הזה התאוששות הדרגתית במהלך שנת 2010, אשר בהקשר של תוצאותיה הכספיות של מכתשים אגן תבוא לידי ביטוי בדמות צמיחה חזויה בשיעור של כ-12% במכירות החברה לכ-2.367 מיליארד דולר, EBITDA של כ-413 מיליון דולר ורווח נקי של כ-152 מיליון דולר".

כמו כן, מציין בורגן 2 התפתחויות חיוביות לאחרונה בסביבתה העסקית של החברה:

ראשית, ההסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי של מ"א עם חברת סיבוס גלובל, לפיתוח תכונות זרעים משופרות להגנה על גידולים חקלאיים. למרות שהוא אינו צפוי להיות אטרקטיבי בשנים הקרובות, זו עדיין התפתחות חיובית משמעותית עבור החברה בהיבט האסטרטגי - כניסה הדרגתית לתחום הזרעים והשבחת תכונותיהם, עם פוטנציאל לשדרוג מעמדה וההיצע הטכנולוגי של החברה בתעשיית הגנת הצומח.

שנית, חברת נופארם, מתחרתה האוסטרלית של החברה, חתמה על הסכם עקרונות לרכישתה על ידי החברה הסינית סינוכם. המחיר שסינוכם מוכנה לשלם על נופארם, כ-2.5 מיליארד דולר, מבטא מכפילים גבוהים למדי על תוצאותיה הכספיות החזויות של נופארם לשנתיים הקרובות: מכפיל של 17 על הרווח הנקי החזוי לשנת 2010 הפיסקאלית של נופארם אשר מסתיימת ביולי 2010, ומכפיל של 13.5 על הרווח הנקי החזוי לשנת 2011 הפיסקאלית של נופארם.