סוחרי מט"ח, צפו ללילה לבן

מה עומד לקרות לדולר בעקבות הבהרת שרי האוצר כי לא ייתנו לו להמשיך לצנוח

שרי האוצר של שבע המדינות המתועשות נפגשו בסוף השבוע בכנס של קרן המטבע הבינלאומית, שהתקיים באיסטנבול, שם הובעה דאגה מחולשתו של הדולר. בפעם הראשונה מזה זמן רב הבהירו שרי האוצר הבכירים בעולם, ובראשם שר האוצר האמריקני גייתנר, כי אין להם כוונה להמשיך ולתת למטבע האמריקני לצנוח.

גייתנר אמר כי יעשה כל מה שיידרש על מנת להשיב את האמון בדולר. במקביל חיזק אותו שר האוצר היפני, הירואיסה פוג'י, שהודיע כי ארצו עלולה להתערב במסחר בין על מנת להחלישו.

האם סוחרי המט"ח יכולים לעשות משהו כאשר החלטה כזו מתקבלת במהלך סוף שבוע שבו אין מסחר? לפי מה שהתרחש במשך מספר פעמים בשנים האחרונות, ייתכן שסוחרי המט"ח צפויים הלילה (בין ראשון לשני) ללילה לבן.

בדצמבר 2005, כאשר הצהרת ה-G7 התייחסה מפורשות לתקווה שהיואן הסיני ימשיך בייסוף כנגד המטבעות העולמיים, נחלש הדולר מול הין משמעותית עם פתיחת המסחר והמשיך להיחלש במהלך החודש שלאחר הוועידה ב-500 נקודות. ירידה דומה בצמד דולר/ין התרחשה גם באפריל 2006 בעקבות ועידת ה-G7.

באפריל 2008 חזר התסריט על עצמו כאשר ועידת ה-G7 החליטה לתמוך בדולר וכבר באותו הלילה התחזק המטבע האמריקני בכ-1%. בהמשך, עם התגברות המשבר, המשיך השוק באותו כיוון ומחק תקופה ארוכה של היחלשות הדולר.

אם ההצהרה בסוף השבוע תיתפס בשווקים כהחלטית, הרי שהדולר, מול רוב המטבעות העיקריים, עשוי לקבוע שפל סביב הרמות בהן הוא מסתובב במהלך החודשיים האחרונים.

אם תרחיש זה אכן יתממש, הרי שסוחרי המט"ח אמורים להתרכז בחצי השנה הקרובה בעסקאות לונג על הדולר, ולנסות ולהרוויח מהתחזקותו.

אם ייצא הלילה מהלך משמעותי לדרך, הרי שאת תחילתו כבר לא נוכל לתפוס. אך לאחר מכן, אם יבואו תיקונים בדרך, הרי שהם יטמנו בחובם הזדמנויות מעניינות לסוחרי המטבע.

יש לשים לב שלמרות שייתכן שכיוון הדולר אמנם נקבע, המגמה היא ארוכת טווח ובמסגרתה אנו עלולים להיתקל בתנודתיות שעלולה למחוק תיקי מסחר רבים. לכן, כמו תמיד, זהירות לפני הכל. קביעת stop loss היא קריטית בשוק תנודתי שכזה, ורק היא תציל אותנו בימים מעין אלה.

סיכום: את תחילת המהלך של הטווח הארוך, אם יקרה הלילה, אולי לא נצליח לתפוס, אך לכל תחילת מהלך יש המשך ואותו כדאי לנסות לא לפספס.

חשוב להזהיר, כי את כל העסקאות הנ"ל יש לבצע כאשר אנו יודעים בכל שלב מה יקרה במקרה שהתרחיש לא יעבוד כמתוכנן. במה יקרה, הכוונה כמה אנו מוכנים להפסיד במקרה שטעינו. וכמו תמיד, בכל מקרה מומלץ לא להפסיד באף עסקה יותר מ-2.5% מההון שלנו המושקע במט"ח.

רו"ח אילן דנציגר הוא מנכ"ל סניף הרצליה של "פורקס פלייס"