פאנל האנליסטים על מניות הנדל"ן: "יש עדיין הזדמנויות"

גלובס tv אילו מניות עדיין מומלצות להשקעה - ומאילו כדאי להתרחק ■ גזית גלוב ושיכון ובינוי במומלצות, דלק נדל"ן וקרדן NV "זוכות" לחבטות

כצפוי, הקונצנזוס לגבי המניות הדחויות מושלם למדי, כשכמעט כל ארבעת האנליסטים בפאנל שכינס מוסף הנדל"ן נוקבים בשמה של אפריקה ישראל . "גם אחרי כל הירידות, המחיר עדיין יקר ומסוכן מאוד", אומר יובל בן זאב, שמנגד טען ש"אג"ח הנסחרת ב-45 אגורות היא אטרקטיבית". "היום לא ניתן להעריך את שווי המניה", אומר דן הרווארד, שציין כי ישנן סבירויות לתרחישי קיצון שליליים מאוד וחיוביים כאחד. "לכן אני חושב שהסיכון שם הוא מאוד גבוה, ואני לא ממליץ לאנשים להיכנס להשקעה במניה".

מניה נוספת שזוכה לחבטות היא קרדן NV , שדווקא זכתה לאחרונה להמלצת "תשואת-שוק" מבית ההשקעות פסגות. אלון גלזר מציין, שמחיר המניה נע סביב ההון העצמי של החברה הבת, GTC פולין , "כשהוא לכשעצמו משקף רמות מחירים גבוהים יחסית לדעתי לנכסים במזרח אירופה". בנוסף, לחברה איום גדול מצד KFS (זרוע הפעילות הפיננסית במזרח אירופה), "שם לדעתי עוד לא ראינו את כל ההשפעות השליליות של המשבר, במיוחד כשמדובר גם באוקראינה וגם ברוסיה, שהכלכלות שלהן חטפו מאוד חזק, ואני חושש מאוד". גם ליפמן נוקב בשמה כמניה מודחת.

הבעת אמון של כצמן

מנגד, שמה של גזית גלוב שבשליטת חיים כצמן עולה שוב ושוב כדוגמא לחיוב. "ההנהלה טובה, האסטרטגיה נכונה והנכסים טובים. בחברה ידעו לנצל הזדמנויות", מרעיף הרווארד שבחים. ליפמן מסב תשומת הלב לפרספקטיבה של פעילותה במשבר: "הרבה סיפרו ודיברו על ניצול הזדמנויות, ויש רק חברה אחת שרכשה מניות ואג"חים של החברות הבנות ב-3.5 מיליארד שקל. גם החברה האם שלה, גזית אינק, שהגדילה את האחזקה בגזית גלוב בכ-12% תוך שנה וחצי. לזה אני קורא 'הבעת אמון'".

בנוסף, ממליצים בן זאב וגלזר על שיכון ובינוי - "גם בגלל הפעילות בתשתיות, וגם בגלל בנק הקרקעות", מציין בן זאב. "החברה נהנית מאוד ממה שקורה בענף המגורים בארץ", מוסיף גלזר.

גלזר ממליץ בנוסף על אלוני חץ ("לדעתי אולי חברת הנדל"ן המניב היחידה שגם פועלת בארץ וגם בחו"ל, ושמתומחרת בחסר ביחס להשקעה באחזקות הסחירות שלה"). לעומתו, בן זאב תומך דווקא במניית החברה הבת. "בגלל הפיזור, הסיכון הנמוך ותשואת NOI (הכנסה נטו מהשכרה) של 9%, שעדיין הופכת את אמות לאטרקטיבית", אומר בן זאב. "לא נראה פה ריצה במניה, אבל זו משוואת סיכון-סיכוי אטרקטיבית".

הזדמנויות נדל"ן לבזק

מבין המעניינות שבהמלצות עולה שמה של מניית חברת התקשורת בזק . "אולי זה מצחיק, אבל זו המלצת נדל"ן. המניה תיהנה מעליית מחירים בגלל שפריסת רשת ה-NGN תביא למימוש תיק הנכסים הריאלי", סבור הרווארד מדויטשה בנק, "והיא תיתן תשואה גבוהה ביחס לחברות נדל"ן מניבות".

ליפמן, שחתך לפני מספר חודשים את ההמלצה ואת מחירי היעד למספר מניות נדל"ן מניב, בוחר להמליץ על איירפורט סיטי ("מהחברות היחידות שפעילות בארץ שיש להן עוד פוטנציאל לעליית ערך"). כמי שמחזיקה בנצבא, היא חולשת על אחזקות היסטוריות בתחנות המרכזיות שיושבות במרכזי הערים. "יש פה מן שילוש מקודש שכזה - מיקום מנצח, ויזם ועירייה ששניהם 'מתים' להעיף את התחנה המרכזית מאותו מיקום, כך שלעירייה אינטרס לשפר את התב"ע (תוכנית בניין עיר)". נצבא, לדבריו, צפויה ליהנות פעמיים - גם בשל הבנייה של התחנה המרכזית החלופית. ובאשר למניה למכירה? "אני ממליץ לא להתקרב לדלק נדל"ן . לא למניה ובטח שלא לחוב".