האוצר בוחן השתתפותם של דלק וישראמקו במכרז הגז הנוזלי

הבדיקה - בשל אחזקותיהן בקידוח תמר והחשש כי התמודדותן עשויה להרתיע מתמודדים פוטנציאלים במכרז ■ גם רשות ההגבלים העסקיים צפויה להצטרף לבדיקה

משרדי האוצר והתשתיות החלו באחרונה לבדוק את התמודדותן של דלק וישראמקו במכרז להקמת מתקן ה-LNG ליבוא גז טבעי נוזלי למשק, בגלל אחזקותיהן בקידוח "תמר" - כך נודע ל"גלובס". גם רשות ההגבלים העסקיים צפויה להצטרף לבדיקה. בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון ראשון בנושא.

הקמת מתקן ה-LNG, בהשקעה הנאמדת ב-400 מיליון דולר, נועדה לאפשר מקור נוסף לאספקת גז למשק הישראלי, תוך הפחתת התלות בספקים הקיימים: EMG המצרית והשותפות בקידוח "תמר".

על רקע תגליות הגז ב"תמר" ו"דלית", המדינה שינתה את תנאי המכרז וביטלה את מרכיב אספקת גז טבעי למשק, כך שהמכרז כולל את הקמת התשתית ליבוא הגז בלבד. עם זאת, במשרדי האוצר והתשתיות חוששים כי התמודדותן של דלק וישראמקו במכרז עשויה להרתיע מתמודדים פוטנציאליים במכרז.

תנאי המכרז מאפשרים לזכיין לייבא גז טבעי ומחייבים שהמתקן יהיה פתוח (open access) לכל היבואנים, מה שעשוי ליצור ניגוד עניינים פוטנציאלי.

עד כה רכשו עשר קבוצות את מסמכי המכרז. בין החברות הזרות שהביעו עניין בהתמודדות במכרז נמצאות ענקית האנרגיה האיטלקית ENI, תאגיד הענק היפני מיצובישי וחברת הספנות הנורבגית Golar LNG. שבשליטת איל הספנות הדני ג'ון פרדריקסון.

ל"גלובס" נודע עוד כי גם ענקית התשתיות הצרפתית ס'ואז (suez) וחברת Torp LNGהנורווגית שוקלות להצטרף להתמודדות במכרז. גם חברת קצא"א (צינור נפט אילת אשקלון), חברה פרטית בבעלות משותפת של ממשלת ישראל וממשלת איראן (שותפה לא פעילה), שוקלת להתמודד במכרז, אך עדיין לא ברור האם תקבל את אישור האוצר.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "כל חברה העומדת בתנאי המכרז תוכל להשתתף בו". מהאוצר נמסר בתגובה כי " ועדת המכרזים תבחן את מועמדותם של כל אחד מהמציעים בכפוף לכללי הרגולציה והאישורים הנדרשים. יוזכר כי טרם התקבלו הצעות למכרז".