גולדמן זאקס יקבל מיליארד דולר במקרה של פשיטת-רגל של CIT

התשלום נובע ממבנה חבילת החילוץ הפיננסי בסך 3 מיליארד דולר שהעניק גולדמן ל-CIT ביוני 2008

גולדמן זאקס יקבל תשלום בסך מיליארד דולר, בעוד משלמי המסים בארה"ב יפסידו 2.3 מיליארד דולר, אם הבנק המסחרי CIT יעתור לבית המשפט להעניק לו הגנת פושט רגל, אמרו מקורות יודעי דבר.

התשלום נובע ממבנה חבילת החילוץ הפיננסי בסך 3 מיליארד דולר שהעניק גולדמן ל-CIT ב-6 ביוני 2008, כחמישה חודשים לפני שמשרד האוצר רכש מניות מועדפות של CIT בשווי 2.3 מיליארד דולר כדי לתמוך בבנק בשיא המשבר. ההפסד הפוטנציאלי למשלמי המסים יהיה ההפסד הגדול ביותר שנרשם עד כה במסגרת תוכנית הזרמת ההון הממשלתי לבנקים.

בהסכם עם גולדמן זאקס נאמר שאם CIT ייקלע לחדלות פירעון או יפשוט את הרגל, "יהיה עליו לשלם סכום משלים" בסך מיליארד דולר, אמרו מקורות יודעי דבר.

כסף מהשמיים

גולדמן זכאי לדרוש את הסכום המלא, אך רבים הסיכויים שהוא יסכים לדחות תשלום חלק מהסכום, אמרו המקורות. במסמכים שהגיש CIT בשבוע שעבר נאמר שהוא מנהל מו"מ עם גולדמן "לגבי תיקון תנאי ההסכם".

מגולדמן נמסר כי "לא מדובר בסכום שייפול עלינו מהשמיים. הסכום המשלים הוא שוויו הנוכחי של המרווח שהיה מצטבר במהלך ההסכם". CIT סירב להגיב.

בניסיון להימנע מפשיטת רגל מגבש הבנק הסכם החלף חוב שימחק למעשה את בעלי המניות. במקרה של פשיטת רגל יקבל גולדמן יותר ממיליארד דולר מכיוון שהוא מחזיק גם בביטוח אשראי שישולם לו. לדברי גולדמן, "ביטוח חדלות הפירעון שרכש גולדמן זאקס לצורך זהירות בניהול הסיכונים הנובעים מעסקת המימון עם CIT אינם "הימור" על CIT. מדובר בביטוח שנרכש כהגנה מפני צניחה חדה בשווי הבטוחה".