האם אתם מתחרים בבן הזוג שלכם?

שתי קריירות מצליחות עלולות להסתיים במחיר של כישלון אחד גדול

בעשורים האחרונים יותר ויותר נשים תופסות עמדות מפתח במשק במקביל לבני זוגן, וכך נוצרים "זוגות כפולי קריירה". במקרים מסוימים הכפילות הזו מעצימה את בני הזוג ביחד ולחוד, ובמקרים אחרים התחרות וחוסר הפרגון חודרים הביתה - ואז נוצרת בעיה.

פרופ' ליאת קוליק, חוקרת בתחום עבודה ומשפחה באוניברסיטת בר אילן, משתמשת במושג "לולייניסטים", כדי לתאר בני זוג מצליחים ופרפקציוניסטים, שמנסים להגיע לשיאים בקריירה ולנהל משפחה למופת. "הם מצפים מבני זוגם לנהוג כמותם, המתח שם גובה מחיר כבד", אומרת קוליק. "למעשה, אצלם המתח הכי גבוה, כי הם מבקשים גם מעצמם וגם מבן הזוג 100% גם בבית וגם בקריירה. רוצים לעבור כל משוכה בזמן האופטימלי וגם בצורה הטובה ביותר".

לדברי ד"ר אלישבע מילוא, כאשר אדם צובר כוח, הסביבה - כולל בת/בן הזוג - מתייחסת אליו אחרת: יש יותר כבוד כלפיו, ונענים לו ביתר קלות מאשר למישהו אחר. "יחד עם זאת, קשה להיות במקום השני, עלולים להיות הרבה חיכוכים או החלפות בני זוג. למצליחן יש תחושה שבן הזוג לא מספיק טוב, הוא מצפה ממנו כל הזמן לקריאות התפעלות ופידבקים, ובן הזוג מרגיש שנמאס לו להיות במקום השני. את ההיבריס בן הזוג לא יכול לשאת - הוא לא יכול לשאת בן זוג שתלטן, ולחוש שהמשקל שלו יותר קטן במערכת הזוגית.

"הייתה לי מטופלת - אשתו של רופא בכיר שנסע להציל ילדים בכל העולם, נסיעות שהתלוו אליהן גם מעמד, יוקרה ופרסום, והיא נשארה בארץ. בשיחות הטלפון שלהם הוא התעסק רק בפעולות ההצלה ההרואיות שלו, וציפה שהיא תהיה מלאת התפעלות. הוא פחות התעניין כשהיא דיברה. השיא היה כשאחד הילדים היה חולה מאוד עם חום גבוה, וכשהם דיברו בטלפון הוא לא היה קשוב, אלא עסוק בעצמו. היא חוותה תסכול מאוד גדול. זו תחושה של בגידה, כי גם אם לא בוגדים עם בן זוג אחר - כל התשוקה נמצאת במקום אחר".

עד כמה באמת הזוגיות עדיין משמעותית ומרגשת את מי שמכוונן להצלחה?

"אין מודל אחיד לזה, אבל ברור שברגע שאתה נמצא במקום ששואב אותך, ואתה במסלול קדימה כמו חץ, מן הסתם הליבידו שלך לא פנוי לדברים אחרים רגשית ושכלית. דברים שבעבר ריגשו אותך, פחות מרגשים, סף הריגוש הולך ועולה והצורך שלנו בו הופך תכוף יותר. בדיוק כמו בהתמכרות לסמים.

"בשלב שבו האדם עדיין מאוד רוצה להמריא, הליבידו שלו יהיה פחות מכוון לזוגיות ולילדים, ויותר להצלחה ולטופ. זה אמנם מאוד אינדיבידואלי", היא מסייגת, "אבל יש לאדם איקס אנרגיה, וגם אדם שקיבל את ההחלטה הכי מושכלת שהוא לא מוכן לוותר על חיי המשפחה והחברה, כאשר הוא מכוונן להצליח - זה יקרה לו ממילא".