נבזלין הגיע להסדר עם רשות המסים על נכסיו לפני עלייתו לארץ

במרכז ההתדיינות עם רשות המסים עמדה השאלה - מאיזה מועד ייחשב המיליארדר כתושב ישראל ■ נבזלין מתגורר בישראל מאז 2003, אז החלה הרפורמה במיסוי שעיקרה מיסוי פרסונלי ולא טריטוריאלי

המיליארדר ליאוניד נבזלין הגיע באחרונה להסדר מס עם רשות המסים, המסדיר את נושא נכסיו לפני עלייתו לישראל - כך נודע ל"גלובס".

ההסכם סתם את הגולל על חודשים ארוכים של התדיינות בין נבזלין לבין הרשות בנוגע למסים שיידרשו ממנו.

עוד נודע כי במרכז ההתדיינות עמדה השאלה - מאיזה מועד ייחשב נבזלין כתושב ישראל. נבזלין מתגורר בישראל מאז 2003, אז החלה הרפורמה במיסוי שעיקרה מיסוי פרסונלי ולא טריטוריאלי.

לפי החוק, לפני התיקון האחרון שנעשה, עולים חדשים ותושבים חוזרים זכאים לפטור על רווחי הון ועל כל הכנסה הונית מחוץ לישראל במשך 10 שנים לאחר עלייתם. כמו כן, הם זכאים לפטור ממס על הכנסות פירותיות מעסק שהיה להם מחוץ ישראל, במשך 5 שנים מיום עלייתם לארץ.

על רקע הוראות אלה, יש חשיבות גדולה לשאלה מאיזה מועד אדם נחשב לתושב ישראל, ולצורך קביעת המועד יש מספר מבחנים. בעוד שרשות המסים מבקשת לרוב להקדים את מועד התושבות, הרי שלנישום יש אינטרס לטעון כי מועד התושבות שלו מאוחר ככל האפשר - וכך אירע גם במקרה של נבזלין.

הפיצוי מיוקוס

עוד נודע כי נושא נוסף שעמד במרכז ההתדיינות הוא הכספים שיקבל נבזלין כפיצוי מחברת יוקוס, בה היה שותף עם מיכאיל חודורקובסקי, ושהולאמה על-ידי שלטונות רוסיה בזמנו. הנושא מצוי כעת בבית הדין הבינלאומי בהאג, שם הגיש נבזלין תביעה לפיצוי. באחרונה אמר נבזלין בראיון כי הוא אינו חלק מיוקוס משנת 2003.

במקרים מסוימים של עולים חדשים או תושבים חוזרים מתעוררת גם שאלה לגבי חבות במס של הכנסה המתקבלת מחוץ לישראל, אך שיש לה זיקה לעסק בישראל. במצב כזה רשות המסים תראה בהכנסה כזו כהכנסה שהתקבלה בישראל, החייבת במס.

3 בתים בהרצליה-פיתוח

נבזלין יוצג במחלוקת זו בידי עו"ד משה שקל, שבעברו כבר ייצג מספר אוליגרכים בהסדרי מס מול רשות המסים. מטעם הרשות טיפלו בנושא היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד משה מזרחי; סמנכ"ל לשומה, אהרון אליהו; וכן פקיד שומה כפר-סבא, אלי יצחקי. זאת, כיוון שמשרד השומה הרלבווטי לנבזלין, המתגורר בהרצליה-פיתוח, הוא כפר-סבא.

הונו האישי של נבזלין נאמד במעל מיליארד דולר. באחרונה רכש נבזלין את ביתה של ז'קלין הרציקוביץ ברחוב גלי תכלת בהרצליה-פיתוח תמורת 55 מיליון שקל. לנבזלין יש גם שני בתים ברחוב האשל בהרצליה-פיתוח וכן דירה בפרויקט המרינה.

בזמנו, רשות החברות הממשלתיות מנעה מנבזלין ושותפיו לגרעין השליטה במפעלים הפטרוכימיים לקבל היתר שלטה בבז"ן. על רקע זה הקטינו נבזלין ושותפיו את אחזקותיהם, ונותרו במעמד של משקיעים פיננסיים.