משבר האג"ח הגיע גם לסטרקצ'ר של גליל מור

הבוקר הודיעה גליל מור, חברה המנהלת סטרקצ'ר של עשרות אג"ח בהיקף של 1.1 מיליארד שקל, כי לא תוכל לפרוע את התשלום הקרוב בשל חשיפתה לאנגל אירופה

אל גל ההודעות שמציף בחודשים האחרונים את הבורסה מטעם חברות שלא יעמדו בפירעון האג"ח שלהן, מצטרפת היום הודעתה של חברת גליל מור, כי לא תוכל לשלם במלואו את תשלום הקרן שנועד לעוד כשבועיים.

גליל מור שונה ממרבית החברות בבורסה, שכן היא חברה ייעודית הכוללת כמה עשרות איגרות חוב אותן איגחה מנכ"לית ויו"ר החברה, מלי (חנה מזל) מרגליות, לפני כשנה וחצי כאשר רק החלו הניצנים של משבר האשראי.

תיק הנכסים המגבים של גליל מור כלל בתחילה כ-80 אג"ח שהבולטות בהן הן אפריקה ישראל, החברה לישראל וחברת החשמל.

גליל מור היא סוג של SPC (חברה ייעודית), ומרגליות הקימה אותה בעת שעבדה עבור פריזמה קופות גמל. בית ההשקעות החזיק אז אג"ח לא סחירות רבות, אליהם צירף אג"ח לא סחירות אחרות של גופים מוסדיים נוספים. הגיוס לאג"ח נעשה בתיאום עם הביקושים שהזרימו המוסדיים.

מוסדיים רבים החליפו נייר ערך אחד בשני, ומרגליות ניצלה את מצוקת הנזילות ששררה באותה תקופה, כאשר כבר קשה היה לממש נכסים לפי שווים, והצליחה לגייס מהמוסדיים אג"ח בשווי 1.1 מיליארד שקל. בהנפקה השתתפו בין היתר פריזמה, קרן ההשתלמות קה"ל, שמנוהלת במגדל שוקי הון, ילין לפידות, הכשרה ביטוח, האוניברסיטה העברית, המגן-קרן פנסיה ועוד. הסכום חולק לשלוש סדרות, ששתיים מהן אינן סחירות ורק הראשונה, א', סחירה ובכירה יותר.

היתרון מבחינת המוסדיים לרכישת אג"ח גליל מור היה בכך שהם הרוויחו פיזור ותזרים שוטף כל חודש של קרן וקופון. אולם כעת מתברר כי חלק מאיגרות החוב הן של חברות שנמצאות בתהליך של הסדר חוב, מה שמשפיע על יכולת החזר החוב של גליל מור.

בין השאר כוללת גליל מור אג"ח של אפריקה ישראל, אנגל אירופה, צים ולידקום, הנמצאות בתהליך של הסדר חוב. כך לדוגמה, החודש לא יקבלו המשקיעים בגליל מור את מלוא תשלום הקרן, מאחר שבתחילת החודש הייתה הפרה באג"ח של אנגל אירופה, שהחברה חשופה אליה ב-2.4%.

"אנחנו pass through , הכסף לא נשאר אצלנו אלא רק עובר דרכנו. אנו משלמים מה שאנו מקבלים", מסבירה מרגליות ל"גלובס" כיצד פועל המנגנון המורכב שהקימה, שגייס בקלות מהמוסדיים 1.1 מיליארד שקל.

"לא בכל דיפולט יהיה הפסד"

מרגליות (40) היא תושבת מבשרת ציון, בעלת תואר ראשון בכלכלה ותקשורת מהאוניברסיטה העברית ותואר שני במנהל עסקים. אחרי הלימודים עבדה במסחר במט"ח ובמניות, בניהול תיקים וגידור בחברות שונות בשוק ההון. בשנת 2001 הקימה עם פרופסור צבי וינר את חברת מופת, שבהמשך וינר פרש ממנה. מופת עסקה בשיווק של מוצרים פיננסיים מורכבים, בעיקר למוסדיים, ובין השאר בנתה לבנק לאומי קופות גמל במסלול מובטח תשואה. מאוחר יותר עברה מרגליות לעבוד עם פריזמה, ואז הקימה את גליל מור.

מרגליות נחשבת למשקיעה פעילה, ובשוק ההון מציינים כי היא מהראשונים שזיהו כי צפויה בעיה תזרימית באנגל אירופה, והייתה מאלו שהובילו את הדיון מול החברה.

"כמו בכל השקעה, יש סיכונים. זה שיש נכסים שהיום הם בבעיה, זה לא סוד, אבל יש שכבות עליונות ונמוכות. הפגיעה בשכבה הבכירה שנסחרת בבורסה מוגנת בתזרים עודף של קרן וריבית. שאלה נוספת היא מה יהיה הריקוברי", אומרת מרגליות. "לא בכל חברה בדיפולט אתה מפסיד את כל הכסף, ואני לא יכולה להגיד לך היום מה יהיה ההפסד הסופי".

אתם יכולים לשנות את הרכב התיק?

מרגליות: "ההרכב סטטי. אנו לא מנהלים את התיק ואני לא משנה אותו, אבל יש התפתחות דינמית שנובעת מלוחות הסילוקין. יתכנו שינויים קלים בלבד בהרכב, אבל רק בתרחיש של דיפולט. לוח הסילוקין מבוסס על החזרי האג"ח השונות. אם אני לא מקבלת את הכסף החודש מאנגל אירופה, אז החודש התשלום משתנה, אבל בהמשך נפרסם לוח סילוקין חדש והמח"מ ישתנה קצת.

"למרות המקרה של אנגל אירופה, לא בהכרח ייגרם הפסד. במקרה ההפרה של לידקום השתנה לוח הסילוקין, אבל עדיין החברה משלמת את כל הכסף, רק החלוקה של פדיונות הקרן השתנתה מעט".

מהחברה נמסר בתגובה כי: "גליל מור הינה חברה שעמדה ועומדת בכל התחייבויותיה. אג"ח גליל מור הינו מכשיר פיננסי שלוח הסילוקין שלו משתנה מעת לעת בהתאמה לשינויים בתקבולים הצפויים מהנכסים המגבים. מנגנון זה פורסם והובא במלואו בתשקיף החברה. השינויים בלוח הסילוקין (בגינם פורסמה בין השאר הודעת החברה לבורסה) הם שינויים מתחייבים מתנאי התשקיף, מהווים יישום של האמור בתשקיף ואינם מהווים הפרה של התחייבות כלשהי של חברת גליל מור. מיותר להוסיף כי מקרה של "דיפולט" (הפרה) באיזה מן הנכסים המגבים אינו יוצר דיפולט של גליל מור. גליל מור לא הודיעה כי לא תוכל לעמוד בתשלום כלשהו".