עיתוי טוב לקנות מניות טכנולוגיה?

הכלכלה אולי חלשה עדיין, אך יש בה יותר ויותר סימני חיים

הכלכלה אולי חלשה עדיין, אך יש בה יותר ויותר סימני חיים, לא מעט מהם מגיעים מחברות טכנולוגיה. למשל, אינטל העלתה לפני מספר שבועות את תחזיותיה לרבעון השלישי מעל לציפיות של וול סטריט, בגלל ביקוש חזק למוצריה. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח שסמסונג מגבירה את ייצור המוליכים למחצה כדי לעמוד בביקוש העולמי, וספקית לינוקס, חברת רד האט, היכתה את תחזיות האנליסטים.

אורקל ודל דיווחו שבמחצית השנייה של 2009 ישתפר האקלים העסקי שלהן, אם כי הן עדיין לא רואות גידול בהוצאה על טכנולוגיית מידע. חברת מחקרי השוק גרטנר דיווחה שמשלוחי המחשבים האישיים ב-2009 יירדו ב-2% ביחס ל-2008. זה אולי לא נשמע טוב, אבל ההערכה הקודמת של גרטנר דיברה על ירידה של 6%.

הציפיות במגזר הטכנולוגיה משתפרות ממספר סיבות. ראשית, הכלכלה מתאוששת, מה שמגדיל את ההוצאות של החברות, ויש תחושה שהקיצוצים בתקציבי הטכנולוגיה דווקא קיבעו את היקף הביקושים. בנוסף, ב-22 באוקטובר תתחיל מיקרוסופט לשווק את מערכת ההפעלה החדשה שלה, חלונות 7. הגרסה הנוכחית, ויסטה, לא הצליחה במיוחד, ואנליסטים מאמינים שחלונות 7, שקיבלה ביקורת ראשונית טובה, תגרום להרבה עסקים לפתוח את הארנקים, מאחר שרבים מהם עדיין משתמשים במערכת ה-XP המתיישנת. במילים אחרות, יכול להיות שזהו עיתוי טוב לקנות מניות טכנולוגיה.

HP

מניה אחת ששווה שתשקלו אותה היא HP (סימול: HPQ), שמאז שרכשה את EDS הפכה למעצמת שירותי מחשוב - לצד עסקי החומרה, המחשבים והמדפסות שלה. כמובן, היא נשארה יצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם. מארק הרד, מנכ"ל HP, אמר לא מזמן לעיתונאים שהוא צופה שהחברה תצמח מהר יותר משוק הטכנולוגיה הכללי.

הרד אינו היחיד שמתרשם לטובה מהחברה. אסטרטגיית הגורו שלי שמתבססת על עבודתו של פיטר לינץ' רואה הרבה פלוסים ב-HP. קצב צמיחת רווחי החברה, בהתבסס על ממוצע הגידול ברווח למניה בשלוש, ארבע וחמש השנים האחרונות, הוא 39.55%. מכפיל הרווח של המניה הוא 15.78.

אסטרטגיית לינץ' משלבת את שני הנתונים הללו למכפיל רווח לצמיחה (P/E/G), שצריך להיות מתחת ל-1, ואם הוא נמוך מ-0.5 - מה טוב. היחס של HP הוא 0.4, יחס חזק מאוד.

בנוסף, ההנהלה עושה עבודה טובה בניהול המלאים (מה שחשוב במיוחד בתקופות של ביקוש חלש כמו היום). המלאי כאחוז מהמכירות ירד מ-7.7% בשנה שעברה ל-6.66% השנה, נתון מרשים. בנוסף, חובות HP מהווים פחות ממחצית מההון שלה. HP היא מעצמה שממוצבת היטב כדי לנצל את המפנה במגזר הטכנולוגיה, כאשר הוא יתרחש.

אינפוסיס

אינפוסיס (סימול: INFY) היא חברת ה-IT הגדולה בהודו, ואחת משחקניות ה-IT הגדולות בעולם. האסטרטגיה שביססתי על כתיבתו של וורן באפט מעניקה ציונים גבוהים לאינפוסיס.

מדובר בחברה דומיננטית בתחומה, והאסטרטגיה הזו באמת דורשת מעמד חזק מאד בשוק. בנוסף, הגידול ברווח למניה היה עקבי מאוד, והוא עלה בכל אחת מעשר השנים האחרונות.

עוד פלוס גדול הוא היעדר החובות של אינפוסיס. אפס. התשואות על ההון ועל הון המניות היו שתיהן 32.6% בעשור האחרון, נתון מרשים מאוד.

החברה הזו מתפקדת היטב, אך זה עדיין לא אומר שמנייתה שווה קנייה. כדי לוודא זאת, אסטרטגיית באפט משתמשת בשתי שיטות לחיזוי התשואה הכוללת הצפויה למשקיע, אם יקנה את המניה במחירה הנוכחי. אחר כך היא גוזרת ממוצע משתי התוצאות, שצריך לעמוד על 15% ויותר. התשואה הצפויה למשקיע באינפוסיס היא 22.3% בשנה.

Synaptics

החברה השלישית שנזכיר היא סינאפטיקס (סימול: SYNA), שמייצרת טכנולוגיות לאינטראקציה עם מכשירים ניידים, כמו מחשבי לפטופ וטלפוניים ניידים חכמים. המוצר המפורסם ביותר שלה הוא ה-TouchPad, שמחליף את העכבר הממוחשב.

גם סינאפטיקס מקבלת ציון גבוה מאסטרטגיית לינץ'. היחס בין מכפיל הרווח לצמיחה שלה, ה-P/E/G, מרשים ועומד על 0.45. זאת, בהתבסס על צמיחת הרווח למניה של 38.83% (בהתבסס על הממוצע בשלוש, ארבע וחמש השנים האחרונות). מכפיל הרווח עומד על 17.47.

סינאפטיקס מנהלת היטב את המלאים שלה. בשנה שעברה הם היוו 5.83% מהמכירות, והשנה הם ירדו ל-3.16%. כמו כן, החוב הוא פחות משליש מהונה. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"