אחרי ההשקעה במודו - קוואלקום מחפשת עוד חברות מישראל

קרן ההון סיכון של החברה רשמה לפני מספר חודשים את הסיפתח הישראלי עם השקעה של 7 מיליון דולר בחברה של דב מורן ■ עתה היא מבצעת השקעת Seed בחברת פנורמיק פאואר ■ מבט לקרן שמנהלת חצי מיליארד דולר ומחפשת השקעות בתחומי האלחוט והסלולר

כיצד אמורה חברה שמוכרת בסדרי גודל של כ-11 מיליארד דולר לשנה, למצוא הזדמנויות חדשות? לכאורה, תקציב מו"פ שנתי של כ-2 מיליארד דולר אמור לסדר את זה. אבל כאשר זו חברה שכבר ראתה הכול בשוק התחרותי בו היא פועלת, אין הרבה ברירות אלא לבחון לעומק את סביבת הסטארט-אפים. גם כאלה שקיימים רק ברמת הרעיון.

העובדות הללו עמדו אל מול עיניה של ענקית שבבי התקשורת האלחוטית קוואלקום, כשהחליטה ליצור את תחרות ה-Qprize, במסגרתה זרוע ההון סיכון שלה תשקיע בחברות בשלב ה-Seed.

שלשום (ב') הסתיים השלב הראשון של התחרות, ובו זכו 4 חברות מתוך 90 שהציגו.

אחת מהן, Panoramic Power, היא חברה ישראלית. הפרס בתחרות הוא השקעת Seed של כ-100 אלף דולר, כלומר כסף תמורת הון מניות - מהלך נדיר לא רק עבור ענקית שבבים שמנהלת את השקעותיה בשמרנות, אלא גם עבור קרנות הון סיכון בכלל.

זו ההשקעה השנייה שמבצעת קוואלקום בחברה ישראלית, לאחר שלפני מספר חודשים היא השקיעה במודו של דב מורן כ-7 מיליון דולר.

ההשקעה הנוכחית חושפת במקצת את פעילות זרוע ההון סיכון של קוואלקום בישראל. החברה, שמפעילה קרן בהיקף של כחצי מיליארד דולר, החלה לפעול באופן רשמי לפני מספר חודשים ומינתה מנהל, שאמור לבצע את איתור החברות המתאימות בשוק המקומי.

מודו תעזור בשווקים המתפתחים

ההשקעה הראשונה שלה בישראל באה לידי ביטוי מעניין, אם כי אולי קצת חריג. הרי מודו תבסס את הדור הבא של הטלפונים, שישתמש בטכנולוגיית הדור השלישי של הרשתות הסלולריות, על רכיבים של קוואלקום.

שיתוף פעולה זה נראה הגיוני בעקבות היעוד הרשמי של טלפון המודו, לשווקים המתפתחים, שבחלקם טכנולוגיית ה-CDMA של קוואלקום אינה חזקה כל-כך, כמו למשל בדרום אמריקה ואפריקה.

תשומת הלב של קוואלקום בהשקעות האסטרטגיות שהיא מבצעת, באה לידי ביטוי בכך שנציג זרוע ההון סיכון שלה בישראל, יושב בדירקטוריון מודו ואחראי על שיתוף פעולה חלק בין החברות.

ההשקעה במודו מתאימה לפרופיל ההשקעות המסורתי של קוואלקום, שהקרן שלה יצאה לדרך בשנת 2000 עם מנדט להשקיע בתחומים הרלוונטיים לתקשורת סלולרית מסוג CDMA.

השקעה מפתיעה

קוואלקום רוצה לבצע השקעות של 4-6 מיליון דולר בחברות שיכולות לדעתה לתרום לסביבה של טכנולוגיות הסלולר והאלחוט.

השקעה שכזו יכולה להיות גם עם רלוונטיות לצרכן הסופי, כגון חברות עם טכנולוגיות אלחוטיות שמספקות תקשורת למוצרי אלקטרוניקה ביתיים.

במקרה של פנורמיק, חרגה קוואלקום מאופן ההשקעה הרגיל, מכיוון שלרוב היא משקיעה בחברות שעברו את סבב הגיוס הראשון ומבצעת בדיקות היתכנות ארוכות יחסית, של יותר מחצי שנה.

ההשקעה בחברה הישראלית לא מתאימה גם לתחום הפעילות המסורתי של קוואלקום: פנורמיק, אותה הקימו ד"ר דוד אלמגור ועדי שמיר לפני כחצי שנה, פעילה בתחום החיסכון באנרגיה.

עד כה היא מימנה עצמה ממקורות עצמאים של המייסדים וכן עם הלוואת גישור של חברת אלכסנדר שניידר, שמקימה תשתיות לאחסון שרתים.

פנורמיק מפתחת מערכת שנועדה לייעל את השימוש באנרגיה בארגונים, שתשתמש בחיישנים שמסוגלים לקרוא ולשדר נתונים על צריכת החשמל בכל מעגל חשמלי (כלומר "מתג" בארון החשמל).

המערכת שמציעה החברה, אמורה לשדר ולקלוט נתונים באופן אלחוטי לרשת החשמל החיצונית, מה שאולי משך את תשומת ליבה של קוואלקום במקרה הנוכחי.

בדרך ל-GSMA?

פנורמיק אמנם קיבלה רק 100 אלף דולר בשלב זה, אולם יש לזכור שזו חברה צעירה מאוד שמעסיקה כ-6 עובדים בלבד. בהתחשב בנתונים אלו, זו השקעה מכובדת יחסית.

בנוסף, פנורמיק נמצאת כרגע בסבב גיוס של כמיליון דולר, שסביר כי קוואלקום תעודד את השותפות הפוטנציאליות בו.

בנובמבר ייערך בסן-פרנסיסקו, קליפורניה, גמר התחרות, בה הפרס לזוכה יהיה השקעה נוספת, של כ-150 אלף דולר. הזוכה בה תתמודד בתחרות ה-GSMA, שתתקיים בברצלונה בתחילת 2010.

"לרשת החשמל הארגונית אין היום יכולת ניהול", טוען אלמגור, "יש כאן ואקום אדיר וזה לא סביר".

לוואקום הזה נכנסת לא רק פנורמיק. בתחילת השנה הודיעה סיסקו על רכישת Richard Zeta, שמספקת תוכנה לניהול תשתיות של מבנים באמצעות מערכות ה-IT הארגוניות ומתמקדת בחיסכון באנרגיה.

אלמגור מעריך כי פנורמיק תציג מערכת להדגמה בסוף השנה, בדרך לכניסה לשוק העצום של התייעלות החשמל, שמגיע למאות מיליארדי דולרים.