משרד הבריאות מתנגד להקמת מכרה הפוספטים של משפחת עופר

העותרים העבירו לביהמ"ש עדכון ונספחים המצביעים על כך שמשרד הבריאות חוזר לעמדתו המקורית ומתנגד להקמת המכרה ■ תגובת רותם אמפרט נגב: אין סכנה בריאותית בכרייה בשדה בריר

גוברת ההתנגדות להקמת מכרה הפוספטים בשדה בריר שליד ערד, אותו מבקשת להקים חברת רותם אמפרט שבבעלות האחים עופר, בשל החשש לבריאות תושבי האיזור.

אתמול העבירו העותרים לביהמ"ש עדכון ונספחים לאחר שלפני כשבועיים במסגרת דיון בלשכתו של סגן שר הבריאות,יעקב ליצמן, הוחלט כי משרד הבריאות חוזר לעמדתו המקורית ומתנגד להקמת המכרה ללא פרסום מכרז ומבקש לקבל חוות דעת בינלאומית כדי לקבוע עמדתו. זאת למרות חוות דעת קיימות המצביעות על עלייה בתמותה בשיעור של 7 מתים נוספים בשנה.

העותרים העבירו לבית המשפט מכתב מעוזרת שר הביטחון לפיו צה"ל מתנגד להקמת נמכרה בשל הסכנה הבריאותית לחיילים המתאמנים באיזור. כמו כן העבירו העותרים לביהמ"ש את סיכום הדיון במשרד הבריאות בו החליט המשרד לחזור לעמדתו המקורית ולהתנגד להקמת המכרה בשל הסכנות הבריאותיות שבו.

ליצמן אמר בעת הדיון: "באם קיימים חילוקי דעות בראותיים בין הגופים, משרד הבריאות מתנגד. תושבי ערד רכשו את דירותיהם גם בשל תנאי מזג האוויר המיטיב עם חולי מחלות נשימתיות. ממצאי הדו"ח של מהנדסת המחוז מצביעים על ההשפעות הבריאותיות, שיכולות להיגרם בשל חשיפה לאבק, ירידה בתפקודי ריאות ועלייה צפויה נוספת של מקרי סרטן הריאות".

בשל חזרתו של משרד הבריאות לעמדתו המקורית המתנגדת להקמתו של המכרה, מסירים העותרים את טענותיהם כנגד משרד הבריאות כפי שנוסחו בעתירה, וזאת בכפוף להודעה רשמית מטעם משרד הבריאות על התנגדותו להקמת המכרה בשדה בריר בשל ההשלכות הבריאותיות הצפויות מהקמתו, שתועבר ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז דרום במשרד הפנים ושתמסר לביהמ"ש במסגרתה של העתירה.

תגובת רותם אמפרט נגב: אין סכנה בריאותית בכרייה בשדה בריר. זאת, לפי 5 חוות דעת מקצועיות ובלתי תלויות מתחומים שונים שיש ביד החברה המצורפת לתגובה זו. נוכח המחלוקת הקיימת, הציעה רותם אמפרט נגב להקים ועדת מומחים בלתי תלויה שתבדוק את ההשפעה של הכרייה בשדה בריר על תושבי ערד. עמדה זו קיבלה את ברכת הלובי לאיכות הסביבה של הכנסת. במעמד זה הצהירה רותם שאם חוות הדעת הבלתי תלויה תצביע על סכנה בריאותית, רותם לא תכרה בשדה.

עמדת רותם אמפרט היא כי יש להשלים במלואו את ההליך שהחל בוועדה המחוזית לתכנון ובניה לפני כשנה ובו ביקש משרד הבריאות ארכה של שנה על מנת לגבש את עמדתו בנושא הכרייה בשדה בריר- דבר שטרם נעשה. לגבי החשש הבריאותי שמעלה משרד הביטחון, עמדתנו בנושא באה לידי ביטוי בחוות הדעת.

רותם אמפרט מדגישים כי עוד טרם התכנסות הועדה המחוזית התחייבה החברה מול הוועדה ומול המשרד להגנת הסביבה לפעולות מרחיקות לכת ותנאים מחמירים בכל הקשור לכרייה בשדה בריר. כמוכן מוסיפה החברה כי השדה חיוני לתעסוקה באזור בגלל רזרבות הפוספט הדרושות לתעשיות ההמשך.

מדובר במכרה פוספטים המזין תעשיות קיימות שהן בלב כלכלת האזור והמפרנסות אלפים בתעסוקה ישירה ועשרות אלפים בתעסוקה עקיפה אשר יחליף בעתיד מרבצים קיימים.