נשיא ארה"ב ברק אובמה: "קטונתי מלקבל את פרס נובל"

הנשיא בנאום בבית הלבן: "פרס נובל ניתן לא רק כדי לחלוק כבוד על סמך הישגים ספציפיים, נעשה בו גם שימוש כדי לתת תנופה למטרות"

"איני רואה בזכיה הכרה בהישגי שלי אלא הכרה מחודשת במנהיגותה של ארה"ב בעולם. למען האמת, אינני חש שאני ראוי להיות בחברת האנשים מחוללי התמורות שזכו בפרס בעבר, גברים ונשים ששימשו מקור השראה לי ולעולם כולו במאמציהם להשיג שלום", כך אמר הערב הנשיא ברק אובמה בנאום קצר בגן הוורדים של הבית הלבן, כמה שעות לאחר שהתבשר על זכייתו בפרס נובל לשלום.

"הופתעתי לשמוע על הזכיה בפרס וקטונתי מלקבלו", אמר הנשיא. "אקבל את הפרס הזה כקריאה לפעולה, כקריאה לכל אומות תבל להתמודד עם האתגרים המשותפים לכולנו במאה ה-21".

ברמז לביקורות המתעצמות שבעצם הוא לא עשה די כדי לזכות בפרס נובל, אמר אובמה: "אני יודע שהפרס הזה משקף את סוג העולם שזוכי הפרס היו רוצים לבנות... ואני יודע שבמהלך ההיסטוריה ניתן פרס נובל לא רק כדי לחלוק כבוד על סמך הישגים מסוימים; נעשה בו גם שימוש כאמצעי למתן תנופה להשגת מטרות".

אובמה אמר שהוא מקבל את הפרס מתוך ידיעה ברורה שהעולם מצפה ממנו לפעולות נוספות בעתיד, במאמץ להתמודד עם סוגיות הנשק הגרעיני, שינוי האקלים והסכסוך הישראלי פלסטיני.

בהתייחסו לעובדה שארה"ב שקועה עתה בשני עימותים מזוינים, באפגניסטאן ובעיראק, אמר הנשיא: "עלינו להתמודד עם העולם כפי שהוא ידוע לנו היום. אני המפקד העליון של (צבא) מדינה, שבידו מופקדת האחריות לשים קץ למלחמה (בזירה אחת) ולפעול בזירה אחרת (כדי להתמודד עם אויב משמעותי)".

הוא הודה, שחלק מהמשימות שעומדות לפני האנושות לא יושלמו במהלך כהונתו וכשמדובר במאמצים לפירוק הנשק הגרעיני אפילו לא בתקופת חייו. "זו הסיבה לכך שהפרס הה הוא בעצם נחלת כל אחד ששואף לצדק ולכבוד".

"כולנו חייבים לעשות את חלקנו כדי לפתור את הסכסוכים הבינלאומיים שחוללו כאב ומצוקה במשך שנים כה רבות", אמר הנשיא. "והמאמצים האלה חייבים לכלול מחויבות שאינה ניתנת לערעור לפעול למען זכותם של הישראלים והפלסטינים לחיות בשלום וביטחון במדינות משלהם".

במאמץ לשזור במעמד נימה אישית אמר אובמה: "לא כך ציפיתי להתעורר הבוקר... מליה (אחת מבנותיו) נכנסה ואמרה, 'אבא, זכית בפרס נובל והיום יש יום הולדת לבו (כלב המשפחה)', וסשה (הבת האחרת) הוסיפה: 'וחוץ מזה, סוף שבוע ארוך מגיע'. טוב שיש ילדים כדי לשים דברים בפרספקטיבה".