המדינה תמכור את מניותיה בדיסקונט; טרם נקבעה השיטה

משרד האוצר, דרך נכסים מ.י שבשליטתו, ימכור את מניות בנק דיסקונט (25%) שברשות המדינה ■ במקביל עוסקים באוצר בקביעת המתווה להפצת מניות לאומי שברשותה המדינה (3.01%) דרך שוק ההון

משרד האוצר, דרך נכסים מ.י שבשליטתו, ימכור את מניות בנק דיסקונט (25%) שברשות המדינה. את המכירה יוביל החשב הכללי, שוקי אורן, בתפקידו כיו"ר נכסים מ.י ולפי הנחיית שר האוצר.

המכירה צפויה לקחת מספר חודשים ותפעיל לחץ מתמשך על המניה. לאחר המכירה יתחזק מעמד בעלי השליטה בבנק, קבוצת ברונפמן-שראן, המחזיקה 26%, שכן מלבדם אף גורם לא יחזיק מעל 5%.

המדינה תמכור את מניותיה בדיסקונט בשוק ההון, לאחר שמחיר המניה עלה מתחילת השנה ב-112%. שווי השוק של המניות עומד כיום על 1.8 מיליארד שקל. ההערכות הן כי המדינה תמכור את אחזקותיה דרך בנקי השקעות זרים בשיטה של הפצת מספר חבילות מניות (בלוק טרייד) בשיעור של עד 4.99%. בין היתר, עולה שמם של UBS, גולדמן זאקס ודויטשה בנק. בתגובה נמסר ממשרד האוצר כי "לא התקבלה החלטה לגבי מתווה מכירת המניות שבידי המדינה".

בין המדינה לקבוצת ברונפמן-שראן יש הסכם לשיתוף פעולה בהצבעות עד 15 בפברואר 2010, במסגרתו מחזיקה המדינה חמישה דירקטורים בבנק. לאחר שיפוג ההסכם, יוכלו בעלי השליטה למנות עוד דירקטורים מטעמם, כאשר אם שיעור החזקותיה של הממשלה ירד מתחת ל-10%, יקטן מספר הדירקטורים שהיא רשאית למנות לשניים.

יציאת המדינה מאחזקותיה בבנק תאפשר לבעלי השליטה לתת ליו"ר הבנק הקודם, אריה מינטקביץ', את הבונוס המגיע לו. מאז סיום תפקידו, ניסה דיסקונט לשלם לו מענק פרישה בסך 10 מיליון שקל ועוד מענקים שונים בסך 7 מיליון שקל, אך החשבים הכלליים, ירון זליכה ומחליפו אורן, טירפדו את התשלום.

במקביל עוסקים באוצר בקביעת המתווה להפצת מניות לאומי שברשותה המדינה (3.01%) דרך שוק ההון. בניגוד לדיסקונט, שם המכירה פיננסית ואין לה השפעה על השליטה בבנק, בלאומי המכירה עשויה להביא להעברת השליטה.