בלקסטון מממשת: תנפיק שמונה חברות ותמכור עוד חמש

בלקסטון, קבוצת הרכישות הממונפות (buyout) הגדולה בעולם, מתמחה ברכישות ממונפות, אך היא הפכה לדובית בשלב מוקדם של המשבר וכך הצליחה לחמוק מהפסדים רבים

בלקסטון, קבוצת הרכישות הממונפות (buyout) הגדולה בעולם, מתכננת לרשום להנפקה 8 חברות שהיא מחזיקה ולמכור לפחות עוד 5 חברות, בהיפוך להשקפה הפסימית שלה בנוגע לכלכלה העולמית ולשוקי ההון.

מייסד בלקסטון, סטיב שוורצמן, שיגר ביום ו' האחרון מכתב למשקיעים ובו טען: "אנחנו רואים את העולם משתנה שוב. מבחינת האקוויטי הפרטי לכל הפחות, הגרוע ביותר כבר מאחורינו".

עמדתו של שוורצמן ראויה לציון מפני שאף חברת ביי-אאוט אחרת לא חזתה את המפולת הכלכלית במידה שבלקסטון צפתה אותה, ולא הפכה לדובית בשלב מוקדם. בלקסטון היתה בין חברות ההשקעות הפרטיות הפעילות ביותר ב-2005 וב-2006. אך היא הפכה לזהירה אחרי שהובילה קבוצת משקיעים שרכשה את חברת פריסקייל סמיקונדקטור בספטמבר 2006.

נשארו על הגדר

ב-2007, כאשר המחירים ורמות החוב של עסקאות הרכישה הממונפות המשיכו לעלות, שוורצמן וטוני ג'יימס, נשיא בלקסטון, נשארו במידה רבה על הגדר. הם השתתפו רק באחת מתוך 20 העסקאות הגדולות ביותר של אותה שנה.

בלקסטון גם התנזרה מאסטרטגיית ההסתעפות של רבות ממתחרותיה, כמו כניסתה של קבוצת קרלייל לתחום ביש המזל של ניירות ערך משכנתאיים. באוגוסט השנה, במהלך ההצגה של דו"חותיה הכספיים, בלקסטון היתה עדיין זהירה, ומסרה שהיא לא מצפה למכור רבות מהחברות שבהן היא השקיעה. המשקיעים שלה לא קיבלו כמעט כל תמורה כספית מהשקעות האקוויטי הפרטי (השתלטויות) שלה.

במכתבו מביע שוורצמן כמה הסתייגויות מההבראה הכלכלית, באומרו שהיא תוצאה של התמריצים הפיסקליים ובניית מלאים של חברות - שני אירועים חד-פעמיים. הוא הבהיר שבלקסטון מתכננת לנצל את התנאים המשופרים בשוק. "אנחנו רואים את ההתחלה של מימוש הרווחים שלנו באמצעות מכירות אסטרטגיות והנפקות לציבור", הוא כתב.

עוד הנפקות בהמשך

שוורצמן אמר שבלקסטון מצויה בתהליך מכירה של חמש חברות שבבעלותה, בערכים גבוהים פי-שניים בהשוואה לאומדנים מסוף 2008. המשקיעים צפויים לקבל 2.8 מיליארד דולר כהשתתפות ברווחים. 1.2 מיליארד דולר יבואו מהמכירה הצפויה של חברת קוסמוס אנרג'י.

בלקסטון שוקלת להנפיק בשנה הקרובה שמונה חברות נוספות שבהן היא השקיעה יחד מעל 4 מיליארד דולר. "הערכים הצפויים נראים טובים בהשוואה לעלויות, בכמה מקרים טובים מאוד", כתב שוורצמן.

בנוסף, בלקסטון חזרה לפעילות של רכישות. מאז מאי השנה היא העמידה כמעט 2 מיליארד דולר לשלוש עסקאות, כולל רכישת בוש אנטרטיינמנט, הבעלים של פארקי השעשועים סי וורלד ואחרים.