החל המאבק על הפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר

חברות הסלולר דורשות ממשרד התקשורת להסביר בצורה מסודרת מדוע החליט להתערב ולהפחית את תעריפי הקישוריות בסלולר

הקרב על הפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר החל. חברות הסלולר דורשות ממשרד התקשורת להסביר בצורה מסודרת מדוע החליט להתערב ולהפחית את תעריפי הקישוריות בסלולר. החברות העלו את הדרישה במסגרת פגישה עם NERA, חברת הייעוץ שנשכרה על-ידי המשרד כדי להכין את הבדיקה.

לדברי החברות, המשרד קפץ ורץ לשכור את חברת NERA בלי לבדוק האם יש מקום בכלל להתערב בתעריפי הקישוריות בישראל והאם ישנו כשל שוק שמחייב התערבות בנושא. לדברי חברות הסלולר, תעריפי הקישוריות בישראל הם מהנמוכים בעולם ולא מהווים מחסום לפתיחת התחרות בשוק.

משרדי התקשורת והאוצר יזמו את הפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר בשל המלצה שהופיעה בדו"ח ועדת גרונאו. מחברי הדו"ח כתבו כי הפחתת תעריפי הקישוריות צמצמה את אחד העיוותים המרכזיים במערך התעריפים של הטלפוניה הניידת. קביעת תעריף השלמת שיחה בשיעור העולה משמעותית על עלות השיחה, אפשרה לחברות הסלולר להוזיל בצורה מלאכותית את תעריף זמן אוויר ובצורה זו להוזיל את השיחות בתוך הרשת בהשוואה לשיחות בין-רשתיות.

בדו"ח נכתב כי מעורבותו של משרד התקשורת לא היתה נדרשת אלמלא כוחן המונופוליסטי של חברות הסלולר בתחום השיחות הנכנסות. הורדת התעריף אמנם מיתנה את הפגיעה בצרכנים, אך אין בה לתקן את שורש הבעיה. ועדת גרונאו המליצה לפיכך שיש להמשיך ולבדוק את עלויות השלמת השיחה ברשת הסלולארית, במיוחד נוכח הגידול בהיקף השיחות והתייעלות הרשתות, ולהמשיך במהלך של קביעת תעריף השלמת השיחה בהתאם לעלות.