מנפאואר: ברבעון השלישי חלה עלייה של 1.8% בביקוש לעובדים

זאת לראשונה מזה 5 רבעונים ■ אולם, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נרשמה ירידה של 23.8%

אחרי 5 רבעונים של ירידה בביקוש לעובדים במשק הישראלי, ברבעון השלישי נרשמה עלייה של 1.8% בביקוש. זאת, בהשוואה לרבעון הקודם, ואילו בהשואה לרבעון המקביל, מדובר בירידה של 23.8%. כך עולה ממדד מנפאואר הישראל, המבוסס על מודעות "דרושים" המתפרסמות בעיתונות הכתובה והאלקטרונית.

אמנם, בספטמבר חלה ירידה בביקוש לעובדים, שלא פסחה על אף אחד מענפי המשק, אך עם זאת, כאמור, הירידות בספטמבר לא מנעו עליות בביקוש ברבעון השלישי.

אורנה סגל, מנכ"ל מנפאואר ישראל, מציינת כי "ספטמבר הינו חודש של חגים והדבר ניכר בירידה בביקוש לעובדים, שכן מרבית הלקוחות דוחים את גיוס העובדים לאחרי החגים. בשל עובדה זו, יש לתת חשיבות מינורית לירידה בביקוש לעובדים במשק. חשוב לציין כי על אף הירידה בביקושים בספטמבר, הרבעון השלישי של 2009 מצביע על התאוששות, גם אם הצמיחה היא מצומצמת ביותר או מצביעה על התייצבות, שכן ברבעון זה חל גידול בביקושים יותר משני הרבעונים שקדמו לו".

כאמור, בספטמבר כל ענפי המשק ללא יוצא מן הכלל הולכים בעקבות סך הביקוש ומציגים ירידות לעומת אוגוסט, אם כי בשיעורים הנעים מ-0.6% (שירותי אירוח ואוכל) ל-8.6%(מסחר). ירידות אלו אינן משנות את המסקנה כי ברמה הענפית החלה התאוששות בחודשים האחרונים, או לפחות התייצבות ברמה נמוכה.

התאוששות זו נראית במיוחד בענף הבנקאות, הפיננסים והביטוח, כאשר הירידה בענף זה בספטמבר 2009 לעומת ספטמבר 2008 היא הקטנה ביותר מכל הענפים ועומדת על 15%, למרות שהירידה בביקוש בענף זה בינואר-ספטמבר 2009 לעומת אותה תקופה ב-2008 היא הגדולה ביותר מבין הענפים - 49.6%.

ביתר הענפים, התפתחות הביקוש בחודשים האחרונים מראה לרוב על התייצבות תוך שינויים חודשיים במגמה מעורבת לשני הכיוונים. רק במקצוע עובדי תפעול ולוגיסטיקה נרשמה עלייה מזערית בביקוש ברבעון השלישי של לעומת הרבעון הקודם (0.8%).