ערוץ 2 פינת ערוץ 10

אי-שם בפאתי חלם התכנסו להן שתי ועדות שעניינן הרפורמה בשוק הטלוויזיה

הלילה האחרון של "שלישי הישן" בערוץ 2, מול הלילה הראשון של "שלישי החדש" בערוץ 10, מתעמתים הערב (ג') בצל הרפורמה בשוק הטלוויזיה. לכאורה, ההבדלים בין שני ערוצי הברודקאסט בישראל מעולם לא היו כה ברורים:

כשבאולפן "מועדון לילה" יתכנסו ארז טל וחבורתו למסיבת הסיום של תוכנית הטלוויזיה המצליחה ביותר בקיץ האחרון, יפתחו שלח ודרוקר באולפנם עוד עונה של "המקור", או שמא מוטב לומר - "פתיחה מחודשת" אחרי הפתיחה הבינונית רק לפני כמה חודשים.

למה לכאורה? מפני שיש חפיפה בין הקהלים: יש לא מעט אנשים שהיו רוצים לתת לעופר שלח ולרביב דרוקר צ'אנס מחודש, אבל באותה מידה רוצים לצחוק קצת מכמה פאנצ'ים של שי גולדשטיין ואבי נוסבאום. אז מה יהיה? בדיוק מה שהיה: קצת יותר מ-25% רייטינג ל"מועדון", ואולי קצת יותר מ-10% רייטינג ל"מקור". הנה, חסכתי לכם קריאה של אייטם אחד בעיתון של מחר.

נדמה שהעימות חסר הסיכוי הזה בין שני הערוצים המסחריים, משקף גם את הבדלי הגישה ביניהם: בערוץ 10 הכריזו (שלא לייחוס) על כך שהם ממציאים מחדש את התיעוד הטלוויזיוני באופן שיעלים את "עובדה" הוותיקה מהמסך, ונתקעו על הרייטינג ה"בקושי דו-ספרתי" שלהם, ובדרך כלל גם למטה מזה.

בערוץ 2 הושיבו כמה ליצנים ליד שולחן, פורמט כמעט רדיופוני שלא השתנה הרבה מאז ימי "שלושה בסירה אחת" - וקיבלו רייטינג נפלא. יש מי שמייחס זאת למגע הזהב של קשת, אבי ניר וארז טל. זה היה יכול להיות נכון כמובן, אלמלא התברר שבשורה התחתונה, אפילו בקשת בוכים כל הדרך אל הבנק.

שתי ועדות בניוטרל

עוד הצצה לתוכניות שתעלינה אחרי "המקור" ו"מועדון לילה", רק מגבירה את המבוכה: זה לקח די הרבה זמן אפילו לאניני הטעם מפלך שינקין להודות ש"רמזור" היא אחלה של סיטקום: לטעמי היא דווקא נחלשה העונה, אבל מה כבר אני מבין? הקהל הרחב רק גילה אותה ביתר שאת והצביע בשלטים.

מול פצצת הרייטינג הזאת מציב ערוץ 10 את התוכנית הנפלאה (ששודרה כבר ב"יס דוקו") "לונדון פינת בן-יהודה": מסע תיעודי מרתק בנתיביה של השפה העברית. הייתי מוסיף כאן "לא להחמיץ", אבל מה כבר אני יכול לומר לזוג צעיר למשל, שרוצה לשבת מול הטלוויזיה ולצחוק קצת מול הצרות של אמיר וטלי מ"רמזור"? שייכנסו לכיתת האומן של לונדון?

וזה לא שלערוץ 10 יש אשליות בקשר ללונדון: הם יודעים שהוא יובס הערב בקרב מול מילר האדיר, ולאחרונה נדמה שהם גם מתפננים על טעם התבוסה, שכן תוכנית ההבראה שלהם כוללת את הפיכתם למעין ערוץ נישה של אקטואליה ודוקו, אבל כזה שמותר לו למכור פרסומות, מה שמביא אותנו לנושא הבא.

אי שם בפאתי חלם, התכנסו להן שתי ועדות שעניינן הרפורמה בשוק הטלוויזיה: בעוד בוועדת הכלכלה של הכנסת דנה חבורת נבחרי ציבור חסרי מושג ברפורמה בשוק הטלוויזיה, התפרסמו מסקנות ועדה אחרת, של אגף הכלכלה במשרד התקשורת, שמתריעה מפני חלק מההשלכות של אותה רפורמה. אל תלקו את עצמכם אם לא הבנתם, גם הם לא.

בין המסקנות פוקחות העיניים של אגף הכלכלה במשרד התקשורת תמצאו המלצות כמו "הסדרת עמלות הפרסום", כותרת מכובסת לרגולציה בתחום הכי מלוכלך בתקשורת, או אף דברים פרועים בהרבה כמו ההערכה המלומדת שמצבו של ערוץ 24 עשוי להשתפר בעקבות רכישתו על-ידי קשת. מה נאמר חברים? שאפו! לא לחינם שלחנו אתכם ללמוד כלכלה באוניברסיטה!

גם בוועדת הכלכלה עבדו בינתיים "פול גז בניוטרל" כשנציגי הזכיינים מתחרים ביניהם בדימויים מעולם הרפואה (אחד חולה, שני גוסס, שלישי באמבולנס בדרך למיון), בעוד נציגי הציבור ונבחריו עושים את הדבר שהם הכי טובים בו: מוכיחים שוב עד כמה אין להם מושג. הכול כמובן למען הציבור (כמו שטענו בקשת בתגובה להמלצות משרד התקשורת, בעוד הם משקיעים בשיפוצים בווילה של "האח הגדול") ומה שבטוח - על חשבונו. *