רוסיה וסין חתמו על עסקאות סחר בהיקף 3.5 מיליארד דולר

בעוד שכלכלת סין דוהרת קדימה ואילו כלכלת רוסיה ממשיכה לספוג את פגעי המשבר העולמי, שתי המעצמות מתמקדות יותר בקידום יחסי המסחר, האנרגיה והקשרים הפוליטיים ביניהן

ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, העורך כעת ביקור רשמי בסין, הביא איתו לבייג'ין עסקאות סחר בהיקף 3.5 מיליארד דולר, במסגרת הרחבת הקשרים הכלכליים הלא מאוזנים בין רוסיה לסין.

שיחותיו של פוטין בבייג'ין עם עמיתו הסיני, וון ג'יאבאו, צפויות גם להקיף נושאים בינלאומיים שבהם לשתי הממשלות השקפות דומות. בעיקר מדובר בתוכנית הגרעין של צפון קוריאה וניסוי הטילים האחרון שלה.

סין דוהרת, רוסיה מדדה

בעוד שכלכלת סין דוהרת קדימה ואילו כלכלת רוסיה ממשיכה לספוג את פגעי המשבר העולמי, שתי המעצמות מתמקדות יותר בקידום יחסי המסחר, האנרגיה והקשרים הפוליטיים ביניהן.

חברות רוסיות וסיניות חתמו היום (ג') על עסקאות בסך 3.5 מיליארד דולר, במהלך היום השני של ביקור פוטין בבייג'ין. העסקאות כוללות הלוואה של 500 מיליון דולר מבנק החקלאות הסיני לבנק השני בגודלו ברוסיה, VTB, שנפגע קשות במשבר.

התקשורת ברוסיה ובסין דיווחה ששני ראשי הממשלה עשויים גם להכריז על הסכם לרכישת גז טבעי רוסי, אך היום לא היה ברור אם הושגה התקדמות כלשהי במו"מ בין הצדדים, שנמשך שלוש שנים ונתקע בגלל מחלוקת על מחירים.

בובו לו, עמית מחקר בכיר במרכז לרפורמה אירופית בלונדון, אמר שלהיטותה של רוסיה לחתום על עסקאות עם סין נובעת מחששותיה מכך שהמשבר העולמי הותיר אותה עם כלכלה וסחר מתכווצים, בעוד שהמשק הסיני צפוי לצמוח השנה ב-8%, ובכך תבצר סין את מעמדה ככלכלה השלישית בגודלה בעולם, אחרי ארה"ב ויפן.

נבעטו לליגה השנייה

"המשבר הפיננסי העולמי הדגיש את הפער בין סין ורוסיה", אמר לו, דיפלומט אוסטרלי לשעבר, שמתמחה ביחסים בין שתי המדינות. "הרוסים מרגישים שהם נבעטו לליגה השנייה בשל המשבר". רוסיה, הכלכלה מספר 9 בעולם, צפויה השנה לעבור לצמיחה שלילית של 5%, אחרי שרשמה צמיחה של 7% בשנה שעברה.

גם לבייג'ין יש סיבות טובות לחזר אחרי פוטין, שנשאר הדמות החזקה ביותר בארצו גם אחרי פרישתו מנשיאות רוסיה. לדברי ז'או הואשנג, חוקר באוניברסיטת פודאן בשנחאי, סין רואה ברוסיה משקל נגד אסטרטגי להשפעה האמריקנית, ומאמינה שמשאבי האנרגיה והשווקים שלה יישארו חשובים בעשרות השנים הבאות.