מנכ"ל סימנטק לא מפחד מתחרות: "מיקרוסופט נכשלה"

אנריקה סאלם אמר היום במסיבת עיתונאים שערכה החברה לרגל ביקורו בישראל: "אני מחפש שני דברים ברכישות חדשות - אינטגרציה טובה ושוויים שיהיו בהתאם לציפיות שלנו"

אנריקה סאלם, מנכ"ל סימנטק, היה אמור, לכאורה, להיות מוטרד. מאוד. רק לפני כשבועיים הודיעה ענקית התוכנה מיקרוסופט ואחת החברות שיושבות על הגדר באופן קבוע בכל הקשור לשוק האבטחה, על השקת תוכנת אבטחה חדשה וחינמית למשתמש הפרטי שאמורה להתמודד מול איומים כגון אנטי-וירוס ו-Anti-Spyware.

התוכנה החדשה, ה-Microsoft Security Essentials, מציבה אתגר לא פשוט בפני סימנטק - תחרות ישירה בשוק צפוף, מצד חברה שיודעת להיות אגרסיבית מאוד כאשר היא רוצה לכבוש שוק חדש.

אלא שסאלם, שמבקר השבוע בארץ במסגרת סבב לקוחות שהוא עורך, משדר עסקים כרגיל, כלומר, שום דבר לא באמת השתנה בשוק האבטחה.

"הדבר הראשון הוא, שמיקרוסופט נכשלה באבטחה", הוא עונה במסיבת עיתונאים שערכה נציגות החברה בישראל בהתייחסות למוצר החדש של מיקרוסופט. "היה להם את מוצר ה-Windows Live OneCare (מוצר אונליין שנועד לספק פתרונות תמיכה ואבטחה שמיקרוסופט הפסיקה בתחילת השנה את התמיכה בו ש.ש), ומה שיש להם כרגע זה פשוט גרסה חדשה".

סאלם ממשיך את הביקורת שפרסמה סימנטק עם השקת התוכנה לפני כשבועיים. אחד מבכירי מערך השיווק של החברה, מייק פלנט, קרא לה בבלוג שפרסם: "הרצה מחדש של ה-OneCare", והוא לא התכוון להחמיא.

"אני מתייחס אליהם ברצינות, אבל המטרה שלנו היא להישאר לפניהם. יש לנו מעל 100 מיליון לקוחות שסומכים עלינו כל יום. זה לא משנה אם המוצר חינמי או לא, השאלה היא אם הם עושים עבודה טובה? כל עוד אנחנו נעשה עבודה מוצלחת אין לנו מה לדאוג. אבטחה היא דבר קשה. החברה הרעים ממשיכים להשתפר כל הזמן והשותפים והלקוחות שלנו עדיין לא אומרים שהם סומכים על מיקרוסופט", אמר סאלם.

עשור של גדילה עצומה

סאלם (43), סוגר בימים אלו כחצי שנה בתפקיד לאחר שהחליף את ג'ון תומפסון, שמכהן היום כיו"ר. עם כל הכבוד למיקרוסופט, האתגר האמיתי שעומד בפניו הוא האיום מצד סימנטק עצמה.

"בעשור האחרון", מזכיר סאלם בכל הזדמנות, "גדלה החברה פי 10 למכירות של כ-6 מיליארד דולר כיום בעקבות כ-30 רכישות". אולם בדיעבד, לפחות בחלק מהרכישות האלו לא בוצעה האינטגרציה של הנכס הטכנולוגי כפי שצריך.

הרכישה הגדולה והמשמעותית שביצעה סימנטק - רכישת ספקית תוכנות לניהול מערכות אחסון וגיבוי, וריטאס, הייתה כזו. החברה נרכשה ב-2004 תמורת כ-13.5 מיליארד דולר והמשקיעים לא אהבו את זה.

סימנטק שנסחרת כעת לפי 13.4 מיליארד דולר, שווה כיום כחצי ממה שהייתה ערב הרכישה. "היו בעסקה הזו אתגרים", הודה סאלם בראיון בלעדי ל"גלובס" לפני כחודשיים, "הלקח הוא שהיינו צריכים לזוז הרבה יותר מהר ולחלץ מהרכישה יותר ערך".

האסטרטגיה של סאלם בנושא הרכישות היא לשים יותר דגש על האינטגרציה של מה שנרכש ומה שיירכש, וגם ש"השוויים יהיו מתאימים למה שאנחנו מעוניינים, במיוחד של החברות הפרטיות". בכל מקרה, טוען סאלם, סימנטק תתרכז בתקופה הקרובה בלנסות לספק ללקוחות מוצרים יעילים יותר ועם יותר אינטגרציה בין המוצרים הקיימים.

האבטחה עדיין חשובה

סימנטק, הרגישה היטב את המשבר הכלכלי. המכירות של החברה ירדו ברבעון השני של 2009 בכ-14% לעומת הרבעון המקביל ב-2008.

"האבטחה ממשיכה להיות אחד הדברים החמים ביותר מצד מחלקות ה-IT הארגוניות", מעריך סאלם, למרות שבדו"חות גרטנר על הטרנדים בשוק ה-IT הארגוני היא התדרדרה למטה, "מבחינתנו זה עדיין במקום השלישי או הרביעי עבור מנהלי ה-IT".

סימנטק נדרשה להתמודד גם מול טענות על מוצר האנטי-וירוס שלה - הנורטון - כי הוא כבד מדי למשתמש הסופי, גם בהתקנה וגם בהפעלה. "בשנתיים האחרונות עשינו כ-300 שיפורים בתוכנת האנטי-וירוס", מציין סאלם, "המוצר כרגע הרבה יותר מהיר. ניתן להתקין אותו בכ-50 שניות בלבד".

סוגיה אחרת שאליה נדרשות חברות האבטחה היא הרשתות החברתיות. אלו מהוות כר מרעה למגוון וירוסים וסוסים טרויאניים ולחשש תמידי של המשתמשים מפגיעה בפרטיותם. "אחד הדברים שאנשים לא מבינים ברשתות החברתיות שזה שם לתמיד", אומר סאלם, "אני חושב שמשתמשים צריכים לחשוב קצת יותר על מה שהם מרשים לעצמם להעלות לרשתות כאלו".

בישראל מנוהלת פעילות של החברה על-ידי שמוליק אנג'ל ומעסיקה כ-30 עובדים בצוות מכירות ותמיכה. *