מהדקים את השת"פ: טורקיה וסוריה יערכו תרגיל צבאי משותף

רגע אחרי שביטלו את התרגיל עם ישראל, מתברר כי לטורקים יש שותפים צבאיים חדשים ■ שר ההגנה הסורי חשף כי צבאו ישתף פעולה עם השכנה מצפון: "אנחנו הולכים לקיים תרגילים חדשים במקומות שונים ובצורה מקיפה יותר"

לאחר שביטלה את השתתפותה של ישראל בתרגיל הצבאי, מזמינה אנקרה את חברתה הישנה-חדשה, סוריה, לתרגיל.

"אנחנו הולכים לקיים תרגילים חדשים במקומות שונים ובצורה מקיפה יותר", סיפר אמש שר ההגנה הסורי עלי חביב במסיבת עיתונאים שעסקה בשיתוף הפעולה הצבאי עם טורקיה. "ננסה להשיג ניסיון מקיף יותר - זאת כתוצאה מהתהליך שהתחלנו בו משני צידי הגבול".

מוקדם יותר אתמול (ג') נערכה מסיבת עיתונאים משותפת של המדינות בחלב, סוריה, בהשתתפות שר החוץ הטורקי אחמד דאווד אוגלו ועמיתו הסורי וואליד מועלם. שני שרי החוץ הודיעו חגיגית על חתימתו של הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי בין טורקיה וסוריה, שחלקו יעסוק גם בתחום הצבאי.

אנו מברכים על החלטתה של טורקיה לבטל את התמרון האווירי עם ישראל", אמר מועלם בגאווה במסיבת העיתונאים, והוסיף כי "כמדינה הגובלת עם טורקיה, מטבע הדברים שהתמרון הזה הדאיג אותנו". שר החוץ הסורי הדגיש באופן מפורש כי מאז מבצע "עופרת יצוקה" החליטה טורקיה לנקוט עמדה ברורה נגד ישראל ומדיניותה באשר לנעשה בעזה.

לארדואן לא היה נוח

שר החוץ הטורקי, "גיבור" פרשת התמרון מהיומיים האחרונים, ישב לו מחוייך לצדו של מועלם והתחמק באלגנטיות משאלותיהם העוקבות של העיתונאים בכל הקשור להחלטתה לבטל את התמרון עם ישראל. "כולם צריכים לחשוב בימים אלו בהיגיון של שלום ובכיוון שלום", אמר אוגלו לעיתונאים בהתייחסו לגינוי הישראלי את ההחלטה הטורקית. "הסבל בעזה חייב להיפסק".

ייתכן בהחלט כי הפסגה הסורית-טורקית תוכננה מזה זמן רב, אולם היא ללא ספק מהווה את אחת הסיבות - אם לא המרכזית שבהן, להודעתה של טורקיה כי היא מבטלת את השתתפותה בתמרון הצבאי. לארדואן לא היה כל כך נוח לשלוח את שר החוץ שלו לסוריה, כמה ימים אחרי שביצע תמרון צבאי עם ישראל וארצות הברית.

ההסכם שנחתם היום כולל גם שיתוף פעולה יוצא דופן בתחום הכלכלי: שרי החוץ של שתי המדינות חתמו על הסכם סחר חופשי באזור הגבול המשותף, הטומן בחובו גם ביטול מכס על העוברים והשבים בגבול.