ארגוני הנשים: להוריד את התוכנית "לילה בכיף" בערוץ ביפ

טוענים: "זו פורנוגרפיה עם לסבופוביה, אשר מעודדת השפלה ואלימות מינית כלפי נשים" ■ ערוץ ביפ בתגובה: "כותבות המכתב נובחות על העץ הלא נכון, אנו מציעים להן לקחת את הדברים יותר בכיף"

ארגוני הנשים בישראל התאגדו לצורך ניסוח מכתב חריף לניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, בדרישה שיסיר לאלתר את התוכנית "לילה בכיף" (המשודרת בערוץ ביפ) מעל מסך הטלוויזיה - זאת כיוון שלטענתן מדובר ב"תוכנית פורנוגרפית". בנוסף, נציגות הארגונים דורשות התנצלות מחן על שידור התוכנית עד עתה.

הארגונים הם אגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אחותי - למען נשים בישראל, איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי, אל"ה - אקדמיה ללא הטרדות, באר שבע אנואר - מנהיגות נשים יהודיות וערביות, אסוואת - נשים פלסטיניות לסביות, ארטמיס - החברה הכלכלית לנשים, אשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה האגודה ללימודים פמיניסטים ולחקר המגדר, ויצ"ו והקשת הדמוקרטית המזרחית.

לפי נוסח המכתב: "בתוכנית פינה קבועה המוצגת על-ידי 3 נשים העוטות על גופן בגדי-ים מינימליסטיים. נשים אלה מוצגות באופן לגלגני ומשפיל. התכנים המילוליים בוטים וכוללים התייחסות מבזה מצד המגישים לגוף האדם ('כוסיות' - אחד המגישים מתייחס כך ל'שדיה הגדולים' של מרואיינת, ומתייחס בהתאמה לגודל איבר מינו וכד'). תכנים מסוג זה אינם מותירים כל ספק ביחס למסרים הפורנוגרפיים, המיזוגניים, הסקסיסטיים והלסבו-פוביים, אשר משרתים ומעודדים השפלה ואלימות מינית כלפי נשים.

"אנו תמהות כיצד הנכם מאפשרים את שידורה של תוכנית אלימה, בידיעה שאין עליה עוררין כי תכנים כאלה מעודדים יחס מחפיץ כלפי נשים, התייחסות לנשים כאל מושא ביזוי, השפלה והצחקה, ושימוש בנשים לצורך שעשוע וככלי משחק.

"למותר לציין כי רבות נכתב ונאמר על השפעות תכנים מסוג זה על מידת ועומק האלימות המינית כלפי נשים, נערות וילדות בחברה. בעודנו פועלות ימים כלילות על מנת להסיר את נגע האלימות המינית והמגדרית כלפי נשים, באה תוכנית כמו זו ורומסת מסרים חברתיים בסיסיים של שיוויון בין המינים והמגדרים וכבוד האשה, ומעבירה מסר מחנך הפוך לצופים, צעירים כמבוגרים, כי כך ראוי ונכון להתייחס לנשים", נכתב במכתב.

מערוץ ביפ נמסר בתגובה: "צר לנו שבדרך אל מטרתן, איבדו ארגוני הנשים שני דברים חשובים: את הקונטקסט ואת ההומור. אנו דוחים מכל וכל את ההאשמות כי מדובר בפורנוגרפיה, ובטוחים כי כותבות המכתב נובחות על העץ הלא נכון.

"ביפ הוא ערוץ הצחוק, והתוכנית 'לילה בכיף', היא תוכנית בידור סאטירית ששמה לה למטרה לבקר את המנגנונים המזויפים של תוכניות האירוח. הפינה שבה משתתפות ה'בכיפיות' היא פינה סאטירית המלגלגת על השימוש הציני שנעשה במיניות נשית וגברית כאחד לצורכי רייטינג וקידום, תופעה הקיימת במקומות רבים על גבי מסך הטלוויזיה והעיתונות (מדיה, פרסומות, קטלוגי אופנה, שלטי חוצות וכו').

"בערוץ ביפ מכוונים תדיר חיצים סאטיריים לכיוונים שווים - לגבי נשים וגברים גם יחד ולגבי כל מנגנון חברתי. אנו מאמינים כי הקהל של התוכנית אינטליגנטי דיו ומסוגל להבחין בנימה ובהקשר בה נאמרים הדברים, ומציעים לכותבי המכתב לקחת את הדברים יותר בכיף".

מהמועצה לשידורי הכבלים והלוויין טרם התקבלה תגובה.