ארגון יועצי התקשורת קורא להחיל הפרדה מבנית בסלולר

בפנייה שהוגשה למשרד התקשורת, ביקש הארגון הפרדה בין שירותי הגישה לאינטרנט לבין ספקי השירות, באופן שכל משתמש יוכל לבחור את ספק האינטרנט שלו

ארגון יועצי התקשורת קורא למשרד התקשורת לבצע הפרדה מבנית בחברות הסלולאריות בין שירותי הגישה לאינטרנט לבין ספקי השירות, באופן שכל משתמש יוכל לבחור את ספק האינטרנט שלו. הפנייה של הארגון באה במסגרת שימוע שעורך המשרד בנושא שבמסגרתו יושוו תנאי השימוש באינטרנט הסלולרי לשימוש באינטרנט הנייח.

לדברי הארגון ההפרדה בין ספק שירותי הגישה לבין ספק שירותי האינטרנט (ISP) דרושה וחשובה, שכן היא מבטיחה את הפתיחות והגישה החופשית. למעשה, הפרדה זו היא חלק מהמבנה השכבתי של האינטרנט, שבהפשטה מסוימת כוללת את השכבות הבאות: רשתות גישה, ספקי שירותי האינטרנט (ISP), ספקי ישומים ותכנים, ספקי שירותי ערך מוסף. יש להחיל הפרדה בין ספק שירותי הגישה לבין ספק שירותי האינטרנט (ISP) גם בגישה סלולרית, אבל מוצע לאפשר גם לספק שירותי הגישה הסלולרית (מפעיל סלולרי), להציע בעצמו שירותי ISP בתנאי תחרות.

במכתב טוענים ראשי הארגון כי על מנת לא לגרום למפעיל הסלולרי להעדיף את שירותיו כ- ISP על פני שירותי ISP של גורמים חיצוניים, יש להפעיל מנגנון הסדרה הדומה לזה של קישוריות טלפונית. המפעיל הסלולרי יחויב לאפשר לכל לקוח בחירה חופשית של ISP, ובתעריף קישוריות שיוגבל על ידי משרד התקשורת (price cap), כל זאת במקביל ובתחרות עם הצעת שירותים דומים מצד המפעיל הסלולרי, אם כך ירצה. בצורה זו תתפתח תחרות חופשית על שירותי ISP. מוצע להחיל הסדר דומה גם על מפעילים פנים ארציים בגישה קווית.

עוד נטען במכתב כי משתמע מכל אלה שהלקוח הסלולרי יוכל לבחור בצורה חופשית כל ISP ללא הגבלה כלשהי מצדו של המפעיל הסלולרי אליו הוא קשור. כיון שבגלישה סלולרית יכולות לחול מגבלות טכנולוגיות, הנובעות מריבוי דגמי המכשירים ומערכות ההפעלה שלהן, יחוייב המפעיל הסלולרי, בנוסח שיהיה מקובל על משרד התקשורת, להתריע בפני לקוחותיו על מגבלות טכנולוגיות אפשריות בגלישה (כגון- מהירות גלישה, עיצוב האתרים והתאמתם למכשירים סלולריים, אפשרויות הניווט בתוך האתר וכו'). כך הדבר גם לגבי יתרונות טכנולוגיים של מכשירים סלולריים לעומת גישה קווית, כגון שירותים מבוססי מיקום.

כמו כן, אין להרשות למפעיל הסלולרי תעדוף שירותים, תכנים או ישומים, והוא מחויב במנגנון גישה פתוחה ושווה לכל, בדומה לגישה האוניברסלית של תקשורת טלפונית קווית.