המו"מ האמיתי על אפריקה מתחיל

בתום הלמות תופי הקרב ולמרות שאין לו מאיפה להביא מיליארד שקל, לבייב יישאר

כאשר פרסמה שלשום (ג' בערב) נציגות מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל את הצעת ההסדר, תם המשחק המקדים. בששת השבועות האחרונים כל הצדדים - לב לבייב, הנהלת אפריקה, הגופים המוסדיים, מחזיקי האג"ח ועורכי הדין המעורבים - היו עסוקים בתיפוף על החזה, השמעת הצהרות, והפצת דיסאינפורמציה.

כל צד בתורו הקצין את עמדותיו, תקף את הצד השני והפריח איומים. עכשיו זה נגמר. המגרש תוחם, מחזיקי האג"ח הניחו על השולחן הצעה. כעת תצטרך אפריקה להתייחס, להציב הצעה נגדית ולהתדיין.

המו"מ על הסדר האג"ח הגדול ביותר מאז כור, מתחיל.

1. לבייב יישאר בעל שליטה

לב לבייב נשאר ככל הנראה בעל השליטה באפריקה ישראל. כל ההצהרות לפיהן "נדלל את לבייב לאפס" או "נשאיר לו רק 10%" נמוגו. אם הצעת הפתיחה של מחזיקי האג"ח היא להשאיר את לבייב עם 45% מהמניות, תמורת הזרמה של מיליארד שקל, הרי ניתן להניח שכמעט כל פשרה שתושג תותיר אותו ליד ההגה של אפריקה. זאת למעט סיטואציה, שסיכוייה על פי ההערכות קטנים, בה אין ביכולתו להביא כסף לשולחן.

לכן, בכל התפתחות, למעט מו"מ והליכה לפירוק, לבייב יהיה בעל השליטה האפקטיבי באפריקה, אפילו אם בשלב הביניים יהיו לו פחות מ-51%. הרי לא באמת צריך 51% כדי לשלוט בחברה.

2. מיליארד השקלים של לבייב

מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס, חוד החנית של המוסדיים, יכול לרשום לעצמו הישג גדול: לפני חודש וחצי לבייב לא רצה להכניס יד לכיס. היום המצב אחר לגמרי. כעת הדיון אינו על השאלה האם לבייב ייתן אלא כמה לבייב ייתן, כמה יזרים וכמה מניות יוקצו למוסדיים.

האם לב לבייב יזרים מיליארד שקל? יש הטוענים שיש לו יכולת להזרים רק מאות מיליוני שקלים בודדים. לא בטוח שזה נכון, אבל עניינית זו לא צריכה להיות נקודת מחלוקת. בהסדר אג"ח יש כמה מרכיבים, אם לבייב לא ייתן בצד אחד הוא ייתן במקום אחר. הבעיה היא שאצל המוסדיים הזרמת הכספים היא סוגיה עקרונית, והמספר מיליארד הפך לסמל.

3. גובה הריבית בסדרות החדשות

ויכוח אחר יהיה לגבי סדרות האג"ח החדשות. אין מחלוקת שיונפקו סדרות חדשות, השאלה מה יהיה המח"מ שלהן ומה תהיה הריבית. ההצעה של אפריקה להנפיק אג"ח בריבית 2% היא נלעגת. גם הצעת המוסדיים להנפיק כעת אג"ח בסך מיליארד שקל בריבית 6%, לפירעון מלא בשנה, בעייתית. מאיפה בדיוק תוכל אפריקה להביא בעוד שנה מיליארד שקל כדי להחזיר את האג"ח? ומכיוון שאין לאף אחד רצון להעמיס על אפריקה לוח סילוקין לא סביר, נראה שמדובר בעז.

גם על המניות שיוקצו למוסדיים יהיה ויכוח לוהט שיתמקד בשאלה לפי איזה שווי תהיה ההקצאה. שווי השוק? הוא עולה ויורד כל יום, ובתנודתיות רבה. שווי מאזני? במקרה כזה לא ברור מה הוא משקף והאם הוא אמיתי. נראה שלא יהיה מנוס מביצוע הערכת שווי של מעריך מקובל על שני הצדדים.

מעל לכל אלו מרחפת שאלת הזמן. "מקורביו" של משה תאומים, יועץ הסתרים החדש של לבייב, צוטטו השבוע כאומרים שצריך לקחת את הזמן ולהרגיע את השטח, ורק אז להגיע לפשרה. עו"ד ליפא מאיר מצד שני לא מתכוון לתת ללבייב לגרור רגליים. אם תוך מספר שבועות יתברר שאפריקה מושכת זמן ולא מנהלת מו"מ ענייני, אין לו בעיה לקחת אותה לפירוק.

4. מעמדו של פרופ' ברנע

הנה שאלה שעדיין אין עליה תשובה: מי ייצג באמת את אפריקה במו"מ? האם המנכ"ל, איזי כהן, שמאחורי כתפו מציץ איש אמונו של לבייב, נדב גרינשפון, או היועץ הכלכלי ששכרה אפריקה, פרופ' אמיר ברנע?

עד כה תפקדה הנהלת אפריקה כשלוחתו של לבייב וייצגה את האינטרסים שלו, ולא בהכרח של כל בעלי המניות. ברנע אמור לתקן את המצב. האם יתנו לו יד חופשית או שהוא יגלה כי הוא נועד להיות רק עלה תאנה של מכובדות ומהוגנות, להחלטות המתקבלות בלונדון אצל לבייב הצנטרליסט?