עו"ד גיל אורן: "חברות נוספות בסדר הגודל של אפריקה בסכנת התמוטטות"

כמי שמייצג את פסגות, ממחזיקי האג"ח הגדולים של אפריקה ישראל, עו"ד אורן מצהיר כי הסבלנות של המוסדיים הגיעה אל קיצה - וסבור כי המשבר עדיין עמוק בתוכנו וכי לבייב הוא רק הסנונית הראשונה

"אי-אפשר לסכם את התקופה, וגם אי-אפשר להגיד שאנחנו לקראת סוף המשבר הכלכלי" - כך אומר בראיון ל"גלובס" עו"ד גיל אורן, שותף בכיר וחבר באקזקוטיבה של משרד עוה"ד יגאל ארנון.

אורן, המתמחה בשוק ההון, הנפקות, מיזוגים ורכישות, ניירות ערך ומימון תאגידים, טוען כי "המשבר עצמו כבר קרה, אבל תהליך ההתבשלות של הדברים גורם לזה שנרגיש אותו כאן עכשיו". לדבריו, "הסדרים שהתחילו בנובמבר אשתקד בחברות הקטנות, הגיעו עכשיו לחברות הגדולות. המשבר הגיע לחברות הגדולות. הוא ממש לא נגמר. במקרו יכול להיות שהמדדים הכלכליים מראים שהציבור קונה יותר והאבטלה מתחילה להיעצר, אבל בכל הנוגע לאותן חברות שהכתובת היתה על הקיר - כמו אפריקה ישראל ואחרות - המשבר רק מתחיל.

"זה לא אומר בהכרח שכל החברות הללו יתמוטטו, אבל בפירוש המשבר לא נגמר - במובן זה שיהיו עוד הרבה אירועים סביב הקשיים שלהן. יש סכנה להתמוטטות של חברות גדולות בסדרי-גודל של אפריקה ישראל. מי שמנתח את השוק ניתוח כלכלי, ולא בונה על ניסים (במיוחד אם הוא לא קודח נפט או גז) - רואה שיש חברות שהכתובת לגביהן כבר על הקיר. איך זה יסתיים? יהיה משבר, יימחקו חובות, ובעלי שליטה מסוימים, שהיום יושבים בחברות הללו, אולי לא יישבו שם או שישבו בפוזיציה אחרת. ההסדרים יולידו שינויים כאלה ואחרים בבעלויות".

הסדרי החוב איטיים מדי

בימים אלה מייצג אורן בין היתר את פסגות, ממחזיקי אגרות-החוב הגדולים של אפריקה ישראל, במשא-ומתן להסדר חוב.

לדבריו, "המשאים-ומתנים להסדרי החוב מתנהלים היום לאט מדי, ויש בכך סיכון. אם הם ימשיכו להתנהל לאט, אז הם יכולים להיכנס לסיטואציה שהמצב בשוק ישתנה, והבנקים - בארץ וגם בחו"ל - שיושבים על נכסים כרגע בשקט כיוון שהם יודעים שהנכסים המשועבדים להם לא שווים הרבה, פתאום יתעוררו ויבינו כי הם היו יכולים לקחת את הנכס ולקבל עליו סכום משמעותי. אם לא יהיו הסדרים ברורים עד אז, המוסדיים ימצאו את עצמם עם חברות שאין בהן כלום. לכן, יש למוסדיים מוטיבציה לסיים את ההסדרים המתנהלים היום הרבה יותר מהר ממה שקורה בפועל.

"נתקלתי לאחרונה בתופעה שחברה התנהלה מול מוסדיים ומול מחזיקי אגרות-חוב בהליך להסדר במשך תקופה מסוימת, ופתאום נוצרה לה הזדמנות עסקית והיא אמרה לבעלי האג"ח 'תנו סיבוב פרסה, ההסדר שדיברנו עליו כבר לא רלוונטי, מתחילים משחק חדש'. המוסדיים ומחזיקי אגרות-החוב נתנו לחברה את הזמן להגיע להסדר שיהיה טוב גם לה, ולא מיהרו לבקש פירעון מיידי וללכת לבית המשפט - ופתאום אומרים להם 'יש כללי משחק חדשים'. בהתנהלות לאורך זמן, המוסדיים יכולים למצוא את עצמם ניזוקים. מנקודת-המבט של המוסדיים ומחזיקי האג"ח היום, לא צריך לתת יותר מדי זמן לחברות, וכדאי לגמור את ההסדרים מהר".

* זאת הסיבה שבפסגות הציבו אולטימטום ללב לבייב ואיימו לפרק את אפריקה אם הוא לא יזרים כסף?

"אני לא יכול לדבר על כך יותר מדי, זה נושא רגיש ללקוחותיי (כאמור אורן מייצג את פסגות בהליכי הסדר החוב מול אפריקה ישראל, א' ל"ו), אבל אני יכול לומר שבפסגות חסרי שביעות-רצון מהאופן שבו ההסדרים מתנהלים, גם מאורך הזמן וגם מההצעות שמוצעות. התחושה היא - ואיני חושב שהיא מופרכת - שתהליכי ההסדרים כמו שהם מתנהלים היום בשוק האג"ח לא מניבים תוצאות מספיק טובות. הקטליזטור שיהיה פה זה התחושה שבעצם לא קורה הרבה. אנחנו צפויים לראות בתקופה הקרובה את אובדן הסבלנות של המוסדיים ומחזיקי האג"ח מתממש בשטח ומזיז דברים - לא רק באפריקה ישראל אלא בכלל. עידן האיטיות בהסדרי האג"ח מתקרב אל קיצו".

* הראיון המלא עם עו"ד גיל אורן מתפרסם ב"גלובס הערב" במהדורה המודפסת.