הונג-קונג: יעד אטרקטיבי ליצואן הישראלי

גלובס tv ד"ר אבי נוב: "שיטת המיסוי המיוחדת של הונג-קונג ביחס לחברות מהווה יתרון משמעותי למשקיעים המבצעים השקעות במזרח הרחוק באמצעות חברה מקומית" ■ ענפים פוטנציאליים: רכיבים אלקטרוניים, תקשורת, מחשבים, בטיחות ואבטחה, קוסמטיקה ואיכות הסביבה

הונג קונג היא אחד היעדים החשובים ביותר בעולם ליצואן הישראלי, והיא גם יעד חשוב למשקיעים במזרח הרחוק. להונג קונג כלכלה משגשגת המבוססת על עקרונות השוק חופשי, נטל מס נמוך ומעורבות מועטת של הממשלה בכלכלה. מסיבה זאת, הונג קונג מדורגת במקום הראשון בעולם במדד Economic Freedom, וזאת בהשוואה לישראל המדורגת במקום ה-46.

ענפים פוטנציאליים ליצואן ישראלי בהונג קונג: רכיבים אלקטרוניים, תקשורת, ציוד מחשבים, ציוד בטיחות ואבטחה, קוסמטיקה ואיכות הסביבה.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, מתאר את מערכת המיסוי בהונג קונג:

מיסוי יחידים: שיעור המס על יחידים נע בין 2% ל-17%.

מס חברות: שיעור מס החברות הוא 16.5%. עסק שאינו מאוגד כחברה כפוף לשיעור של 15%. חברה נחשבת כתושבת הונג קונג לענייני מס, אם היא התאגדה בהונג קונג או שהשליטה והניהול עליה מופעלים מהונג קונג. בעקרון, חברה כאמור חייבת במס רק על הכנסות אשר צמחו בהונג קונג. (שיטת מיסוי טריטוריאלית).

מס רווחי הון: בעיקרון, לא מוטל מס רווחי הון. אולם, חברה שעיסוקה במכירת נכסי הון, תהיה כפופה למס חברות.

דיבידנד: לא מוטל מס על דיבידנד.

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה אינם כפופים לניכוי מס במקור.

מס ערך מוסף: לא קיים.

נדל"ן: מוטל מס רכוש על נדל"ן בשיעור 15% על רווחי ההשכרה השנתיים של הנדל"ן. ההוצאות אינן מותרות בניכוי.

אמנות למניעת כפל מס: למדינת ישראל אין אמנת מס עם הונג קונג. אמנם לסין יש אמנת מס עם ישראל, אך יש הטוענים כי אמנה זאת אינה חלה על הונג-קונג. הטענה היא שהונג קונג נכללת ברפובליקה העממית של סין, אך מתפקדת כישות אוטונומית במיוחד בתחומי הניהול הכלכלי.

תכנון מס למשקיעים מישראל: שיטת המיסוי המיוחדת של הונג קונג ביחס לחברות (ובעיקר- מיסוי טריטוריאלי, אי-מיסוי הכנסות מדיבידנד ורווחי הון, וכן אי-ניכוי מס במקור) מהווה יתרון משמעותי למשקיעים המבצעים השקעות במזרח הרחוק באמצעות חברת אחזקות תושבת הונג קונג. משקיעים מישראל המעוניינים לפעול בסין באמצעות חברה מהונג קונג, חייבים לבחון את כל השלכות המס, לרבות הכללים לעניין מיסוי חברה נשלטת זרה, ואת אופן קביעת מחירי ההעברה בעסקאות הבין-חברתיות. במקרים מסוימים, כדאי לשקול לפנות לרשויות המס בהונג קונג לקבלת החלטה מקדמית ביחס לחבות המס.


ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net