"החוק הפוטר עולים חדשים ממס ודיווח יוצר פתח להלבנת הון"

לדברי ועדה עסקית של ה-OECD בראשות עו"ד הנרייט פוקס, החוק החדש פרוץ מדי - ויש לפקח ולוודא כי ישראל לא הופכת למקלט מס

ועדה עסקית של ה-OECD מבקרת את חקיקת חוק העולים החדשים והתושבים החוזרים, בטענה כי הוא יוצר פתח להלבנת הון - כך נודע ל"גלובס".

החקיקה מעניקה פטור ממס על הכנסות בחו"ל ופטור מדיווח על הכנסות בחו"ל במשך 10 שנים לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. מרשות המסים נמסר כי "הסוגייה לא הועלתה על-ידי ה-OECD".

ה-OECD בוחן בימים אלה את צירופה של ישראל כחברה בארגון. נודע כי בימים אלה העבירה הוועדה העסקית של ה-OECD, ה-(BIAC - Business And Industries Committee), דו"ח ביקורתי לארגון בנושא.

הוועדה - בראשות עו"ד הנרייט פוקס, מומחית למיסוי בינלאומי ממשרד עוה"ד ש. פרידמן - מבקרת את האלמנט בחוק המאפשר אי-דיווח על הכנסות, בטענה כי הדבר יוצר פתח להלבנת הון. זאת, בשעה שה-OECD עושה מאמצים גדולים למנוע הלבנת הון, ואף מוציא משורותיו מדינות שאינן עושות די כדי למנוע הלבנת הון.

לדברי פוקס, "הרצון של ישראל להחזיר אליה תושבים ישראלים שירדו ויהודים מהתפוצות הוא ברור וטבעי. עם זאת, על מנת לעשות כן באופן שיענה על הדרישות המאוד ברורות של ה-OECD - נדרש להקים מנגנון פיקוח שיוודא כי ישראל לא הופכת למקלט מס. החוק, במתכונתו הנוכחית, הוא פרוץ מדי ואינו עונה לדרישות הוועדה".

"כשר, אבל מסריח"

לדברי גורם מקורב לנושא, "אני לא חושב שישראל צריכה להתנהל כמו מקלט מס, כשהיא רוצה להצטרף כחברה ל-OECD. לטענתו, "כל עוד המהלך לא פוגע במדינות החברות בארגון, סביר להניח כי הארגון לא יתנגד לזה. מבחינת עקרונית, החקיקה הזו היא בגדר 'כשר, אבל מסריח'. ההתאמה שלה לעקרונות שקבע הארגון היא גבולית, אך עדיין לא חורגת. עם זאת, אם יתברר כי יש לכך השלכות מהותיות מבחינה כלכלית - עלולה להיות בעיה".

הביקורת על החוק נשמעה גם מתוך רשות המסים: בשבוע שעבר אמר ד"ר חיים גבאי, מנהל משרד פקיד שומה חולון, כי שני המאפיינים בחקיקה החדשה - פטור מתשלום מס ופטור מדיווח - הם מאפיינים של משטרי מס מזיקים לפי עקרונות ה-OECD.

מדינה קולטת

רו"ח גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המסים, שהוביל את החקיקה בנושא, מבטל את הטענות. לדבריו, "מדובר בחקיקה שעולה בקנה אחד עם עקרונות היסוד של ה-OECD, ומשטרי מס דומים נהוגים במדינות נוספות, כמו אנגליה ושווייץ. טוב נעשה כולנו אם ננסה לשפר את יכולותיה של המדינה, תוך שימוש במשאב הטוב ביותר שלנו: ההון האנושי".

לדברי בר-זכאי, "החקיקה רחוקה מאוד מעקרונות הארגון בדבר משטרי מס מזיקים, העוסקים במדינות 'אוף שור', המאפשרות לנישומים להתחמק מתשלום מס במדינות שבהן מתבצעת הפעילות. ישראל מוכרת בארגון כמדינה קולטת עלייה, וככזו מותר לה לוותר על האפשרות למסות את תושביה על נכסיהם בחו"ל, ועל דיווחים שהיא ממילא לא תעשה בהם שימוש. בל נטעה: איש אינו מצפה מישראל לאסוף מתושביה מידע רק על מנת שישמש מדינות זרות לצרכיהן הפנימיים".