ספקיות האינטרנט יוצאות נגד רשת ה-NGN החדשה של בזק

הספקיות משלמות לפי נפח תעבורה, אך ברשת ה-NGN המהירויות גבוהות יותר - ולכן יצטרכו לשלם יותר ■ דורשות לשנות את מבנה ההתחשבנות מול בזק במסגרת ההתחברות אליה ובמיוחד לקראת השקה מלאה של הרשת

ספקיות האינטרנט (ISP) דורשות לשנות את מבנה ההתחשבנות מול בזק במסגרת ההתחברות אליה ובמיוחד לקראת השקה מלאה של רשת ה-NGN החדשה שלה. ל"גלובס" נודע כי כמה ספקיות אינטרנט פנו למשרד התקשורת ודרשו את התערבותו המהירה בסוגיית צורת ההתחשבנות מול בזק, לפיה משלמות הספקיות תעריף לפי נפח תעבורה באינטרנט. היות ובעקבות כניסת ה-NGN השימוש של הלקוחות בתעבורת האינטרנט הולך וצומח במימדים אדירים, יוצא שספקיות האינטרנט נאלצות לשלם לבזק הרבה יותר כסף ממה ששילמו בעבר. יש לציין כי גם בזק בינלאומי סובלת מאותה בעיה אך היא לא התלוננה בניגוד בשל היותה חברה בת של בזק.

טענותיהן של הספקיות מבוססות על כך שבזק, בניהולו של אבי גבאי, לא מאפשרת להן להתחבר לרשת שלה באמצעות תמסורות של חברות מתחרות. כלומר, אם ספקית אינטרנט, כמו 013 נטוויז'ן למשל, רוצה להתחבר לבזק באמצעות תמסורת של סלקום או של HOT, שמוכרות תעבורת אינטרנט במחירים זולים יותר, בזק לא מאפשרת זאת ומחייבת חיבור באמצעות התשתיות שלה בלבד. המשמעות היא פערים גדולים במחיר שמשחקים לטובת בזק.

הספקיות טוענות בנוסף כי בזק גובה תשלום כפול מהלקוחות הסופיים ומהן במקביל. לשיטתן, הלקוח הסופי משלם לבזק על חיבור לליבת הרשת שלה והן משלמות לה על אותו החיבור - מליבת הרשת שלה אל הלקוח. בזק טוענת מנגד כי התשלום שמשלם המשתמש הוא לארון התקשורת ולכן את החיבור מהארון לליבת הרשת שלה ספקיות האינטרנט צריכות לשלם.

יש לציין כי בזק רמזה לא אחת כי מבנה השוק כפי שהוא כיום, של הפרדה מבנית בינה ובין פעילות הקישוריות לאינטרנט, הוא בעייתי בעולם ה-NGN ולמעשה, ספקיות האינטרנט הפכו להיות מכשול בדרך ליישום יעיל של הרשתות החדשות.

הבעיה צפויה לצוץ גם מול HOT

הבעיה של ספקיות האינטרנט קיימת גם מול HOT, אך בגלל שמחיריה כרגע נמוכים יותר ומרבית התנועה נעשית ברשת בזק, הבעיה מול חברת הכבלים טרם הפכה לאקוטית. עם זאת, השבוע HOT צריכה להשיק את הניסוי שלה לגלישה במהירויות גבוהות בדומה לבזק ולכן היא עשויה להימצא באותה בעיה מול ספקיות האינטרנט.

שר התקשורת, משה כחלון, ומנכ"ל משרדו, עדן בר טל, שקיבלו את הפניות של ספקיות האינטרנט, הביטחו לטפל בבעיה במהירות וככל הנראה הדבר יטופל במסגרת הקמת ועדת התעריפים שאמורה לבחון את תעריפי בזק. הוועדה, שהקמתה מתמהמהת בשל מחלוקות פנימיות במשרד התקשורת, אמורה לטפל גם בסוגיה של מבנה ההתחברות לבזק והתשלומים עבור התמסורות בעידן ה-NGN.

מבזק נמסר בתגובה כי "החברה מנהלת את יחסיה מול שותפיה העסקיים באופן ישיר".