הדוא"ל מת, מי המלך החדש?

שילוב האינטרנט בטלוויזיה יחליש אותו, אבל אולי הוא יחזור למה שהיה פעם: אינטימי

הדואר האלקטרוני כפי שאנו מכירים אותו, עם השטרודל והסרפן, מתקרב כבר לגיל 40. במונחי טכנולוגיה זה עתיק יותר מהפירמידות, ועדיין - הדוא"ל הצליח עד כה לשמור על מעמדו כיישום הפופולרי ביותר ברשת.

האם כל זה עומד להשתנות? אם להאמין ל"וול סטריט ג'ורנל", עיתון שמרני שלא ממהר להצהיר הצהרות, הרי שכן. בכתבה שזכתה למספר הקוראים הגדול ביותר באתר העיתון בשבוע שעבר ועוררה הדים ברחבי הרשת, הכריז ה"וול סטריט ג'ורנל" על מותו של עידן הדואר האלקטרוני - ממש כך.

מה שהורג את הדואר, אולי ניחשתם, הן הרשתות החברתיות דוגמת טוויטר ופייסבוק. כל-כך הרבה נכתב עליהן וכתרים רבים כל-כך נקשרו לראשן, עכשיו נותנים להם עוד משימה: לרצוח את המלך הישן.

השימוש בדוא"ל הוא עדיין נרחב, כמובן, וממשיך לצמוח. אבל כשמסתכלים על האחוזים, הרי שקצב ההתחברות והשימוש ברשתות החברתיות עולה יותר מהר.

אבל זו לא רק סוגיה של אחוזים. על-פי טענת הכתבה, שאינה מופרכת כלל, הרי שהדוא"ל הוא נחלת העבר. מהו העבר? העבר, במונחים של שימוש ברשת, הוא תרבות של לוג אין ולוג אאוט: אדם מתחבר, אדם עושה מה שעושה, אדם מתנתק מהרשת והולך לראות טלוויזיה. כל זה מת. כרגע אנחנו מחוברים תמיד: בעבודה, בבית, בסלולרי, על מסך הטלוויזיה, בארץ ובחו"ל.

מלבד זאת, רבים מהיישומים של הדוא"ל ונמחקים לטובת שירותים שמציעות הרשתות החברתיות. דברים שהדוא"ל מלא בהם, כמו מכתבי שרשרת, קידום מכירות, או להבדיל עדכונים ששלחת לחבריך מחופשת הסקי האחרונה - בכל אלה אין יותר צורך בעידן הפייסבוק.

אתה לא צריך לשלוח מייל לחברתך ולשאול מה שלום הילד; תמונות של הזאטוט נמצאות כבר ברשת. אתה לא צריך יותר לנג'ס עם מצגת תמונות של החתול שלך; העלה אותה לרשת ומי שירצה יעיין בה.

אבל זה לא רק שאלה של שירות חדש כזה או אחר. השינוי הגדול הוא תרבותי: המעבר מעולם של פרטיות, שהדוא"ל עם התקשורת של אחד-על-אחד הוא ממאפייניה הבולטים, לעולם שכולו פומביות. פעם היתה לכם כתובת מייל. שמים, שטרודל, וזהו. היום זה לא מספיק: צריך להוסיף תמונה, פרטים, תחביבים ועוד.

הדוא"ל הקשיש כבר לא מתאים, למרות שב-GMAIL וביאהו כבר מציעים סוג של פרופיל נרחב. ואם כל זה לא מספיק על מנת להנחית על הדוא"ל מהלומת מוות - הרי שעכשיו מגיעות הרשתות החברתיות גם למסך הטלוויזיה. השבוע הודיעה מיקרוסופט כי תשלב אפליקציות של רשתות חברתיות על מכשיר ה-Xbox 360 שלה.

אל תקלו בזה ראש, חברות וחברים. המעבר של הרשתות החברתיות לטלוויזיה, מוגבל ככל שהוא כרגע (ונסיינים של אתר Cnet שמו לב למרבית המגבלות הללו), ולמרות שמיקרוסופט לא הודיעה על תאריך השקה מדויק, כנראה בנובמבר - מבשר על תחילתו של עידן חדש. יהיו עוד המון בעיות ובאגים בדרך, אבל הכיוון ברור.

ועדיין, אני מאמין כי השמועות על מותו של הדוא"ל, אם להשתמש בדבריו של מארק טווין, הן מוקדמות מדי. ברור גם לי שהעולם משתנה, שהשילוב העמוק והמעמיק של האינטרנט לתוך הטלוויזיה יעמעם את זוהרו של הדוא"ל.

אבל אולי, רק אולי, הוא יחזור לבסיס, למה שהיה הדואר של פעם: תקשורת אינטימית של אחד על אחד; מכתבים ארוכים, כנים, קורעי לב, ספוגים בדמעות. לא שורות סטטוס קצרות. ואולי אני סתם רומנטיקן.