הם מבינים רק דם

שימו לב אבירי שולחן היצואנים העגול - אסור לכם להניח את הנשק, ההפוגה זמנית בלבד

לפני קצת פחות מחודשיים החלו מנהיגי היצואנים במהלך שמטרתו הצבה של בעיית השחיקה המתמשכת בשער החליפין דולר/שקל על שולחן הממשלה. לאחר פגישה עם שר האוצר, החליט נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לכנס "שולחן עגול" וסביבו נציגים מהתעשייה, האוצר ויו"ר ההסתדרות כדי לדון במצב החמור. דיון כזה יתכנס היום.

בפגישה אחרת בהתאחדות התעשיינים, בהשתתפות בכירי משק רבים, עמד על הפרק שער החליפין והספקולנטים. אני נוכחתי בה והבעתי באוזני היצואנים את דעתי ולפיה, עד שלא יבואו עם "דם על הידיים" - אלפי מפוטרים, מפעלים סגורים והעתקות קווי ייצור לחו"ל, קולם לא יישמע. רק אם בהסתדרות ובאוצר יבינו ששער דולר 3.2 משמעותו האבטלה דו ספרתית, הם ינקטו בצעדים לא פופולאריים על מנת להתמודד עם הבעיה.

הקשיבו לשטיגליץ וסאמרס

צר לי לאכזב את היצואנים, אולם ממה שאני שומע ורואה סביבי, זה לא יקרה היום. במקום לדון בפתרון רגולטורי שידחק את רגלי הזרים והמקומיים המשתתפים בחגיגת השקל החזק, מעדיפים נציגי התעשייה לשחק לידי שאיפות האוצר ולדון בהטבות מס כאלו או אחרות.

התסריט כמעט ידוע מראש: ייערכו דיונים, יוקמו ועדות והמטרה לא תושג.

עמדת האוצר בנושא שוק המט"ח והרגולציה ידועה זה מכבר. בלבי היתה תקווה שלאחר דיוני קרן המטבע באיסטנבול ומבול המחמאות שהורעפו עלינו, יהיו ראשי האוצר קשובים יותר להלך הרוח ויפנימו שהתמודדות מוצלחת עם המשבר הנוכחי דורשת יציאה ממסגרות ותובנות כלכליות שהיו מקובלות לפני שפרץ.

יותר ויותר כלכלנים מודים שהגולם הפיננסי קם על יוצרו. פרופ' ג'וזף שטיגליץ ממליץ על מיסוי הגופים הפיננסיים, ועדת השירותים של בית הנבחרים בארה"ב מצביעה בעד הכנסת שוק הנגזרים לגדרות רגולציה, לורנס סאמרס, היועץ הכלכלי הבכיר בבית הלבן, קורא לאימוץ כללי הפיקוח שהממשל מנסה להעביר ובכירים בבריטניה ובגוש היורו קוראים לאמץ צעדים דומים.

האם לא ראוי שגם ראשי האוצר שלנו, במדינת ישראל, יעשו חישוב מה עדיף - אימוץ רגולציות שיצילו את שוק המט"ח והיצוא הישראלי מקריסה או שמירה על עגל הזהב המכונה "שוק החופשי"? בחירה באפשרות השניה היא הימור על עתידו של הייצוא הישראלי, וזהו הימור לא אחראי.

אתנחתא קלה בלבד

בפעולות ההתערבות שנקט, העניק בנק ישראל לשוק המט"ח המקומי אתנחתא קלה למספר חודשים. הזרים הופתעו ממהלכיו ועצרו להרהר ולשקול את צעדיהם.

למרות זאת אנו ממשיכים לראות את נחישותם ורצונם להגיע ליעדם - שקל הולך ומתחזק. גולדמן זאקס, קרוב לודאי השחקן הגדול ביותר בשוק שלנו פרסם השבוע תחזית ולפיה: בנק ישראל יעלה ריבית, ייסוג ממעורבותו בשוק, הדולר תוך שנה מהיום ייסחר תמורת 3.6 שקלים, והאירו תמורת 4.86.

כלומר גולדמן צופה כי בשנה הקרובה יתחזק הדולר בעולם בשיעור 10% ל-1.35 דולר ליורו (4.86/3.6). אבל סל המטבעות שלנו יישחק בעוד 5%! דברים אלו מנוגדים לחלוטין למה שבנק ישראל משדר ומבצע.

האם בכוחו הדל יצליח בנק ישראל להתמודד מול כוחות אלו? אני מסופק. זאת למרות שעל שהוא נוחל כעת הצלחה זמנית. הזרים כרגע הורידו פרופיל בפעילותם אולם הם רחוקים מלפרוש ודי ברור כי הם אורבים לשעת כושר על מנת לחדש את מהלכיהם. כולם צריכים לקחת זאת בחשבון, גם האוצר, גם בנק ישראל וגם היצואנים.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. לקשר במייל Rika40@012.net.il
  3. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.