שר התקשורת כחלון תומך בהצעת החוק להארכת זיכיון ערוץ 10

בדברי ההסבר להצעת החוק שהגישו חברי הכנסת נחמן שי וכרמל שאמה, נכתב כי המטרה היא לאפשר לערוץ לגשר על פני התקופה הקצרה עד המעבר הצפוי לשיטת רישיונות

למרות ההחלטה של מועצת הרשות השנייה לפרסם מכרז חדש לערוץ 10, הכדור עובר כעת באופן מעשי למגרש של הכנסת. כזכור, בהחלטת המועצה מאמש (א') הוחלט להתבסס על הצעת החוק להארכת זיכיון ערוץ 10 שהגישו חברי הכנסת נחמן שי (קדימה) וכרמל שאמה (ליכוד), כתחליף אפשרי ליציאה למכרז.

הבוקר (ב') החליט גם משרד התקשורת להיתלות על טיוטת הצעת חוק, על מנת להוביל מהלך שיאפשר את הארכת הזיכיון.

שר התקשורת, משה כחלון, דיבר הבוקר בוועדת הכלכלה של הכנסת, ואמר בין השאר כי "החלטת מועצת הרשות השנייה אתמול לצאת למכרז נובעת ממגבלות חוקיות ומשפטיות להגיע להסדר. בשל החשיבות שרואה המועצה בהמשך קיומו של ערוץ 10 ומגבלת סמכויותיה, היא העבירה את הסוגיה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, על מנת לפתור את הדברים בדרך של חקיקה".

כחלון הוסיף כי "כמו המועצה, אני רואה חשיבות עליונה בהמשך קיומו של הערוץ ותומך בהסדר על דרך החקיקה - ובלבד שכל צד ישמור על העקרונות שסוכמו עם הערוץ, תוך שמירה על היצירה הישראלית והיוצרים. אני רואה חשיבות בקיומו של ערוץ 10, מכיוון שהוא יגביר את הפלורליזם התקשורתי - ומצד שני ישמור על פרנסת עובדי הערוץ".

הצעת חוק לא מפורטת

יש לציין כי הצעת החוק של שי ושאמה אינה יורדת לפרטי פרטים, ולא מובא בה ההסדר שגובש בחודשים האחרונים בין הרשות השנייה לערוץ. בנוסף, לא מפורטים בה דרכי החזר חובות ויעדי עמידה במחוייבויות. יש להניח כי במהלך הדיונים העתידיים בכנסת בטיוטת ההצעה יתגבש אופי החוק ויהפוך לנוקשה יותר - כזה שאינו רק מסייע באספקת חמצן לערוץ, אלא מחייב אותו לקיים את תוכנו.

בדברי ההסבר לחוק כותבים שי ושאמה כי "הערוץ השלישי יצר תחרות של ממש בשוק הפרסום בטלוויזיה ותרם לכניסתם של מפרסמים חדשים ולירידה חדה במחירי הפרסום בטלוויזיה, מהם נהנה הצרכן הסופי; הוא יצר במה נוספת ואיכותית לשידורי חדשות ואקטואליה, תוך הגברת הפלורליזם התקשורתי; והוא הגביר גם את התחרות בשוק הטלוויזיה ותרם לפיתוח היצירה הישראלית לסוגיה, תוך הזרמה של מאות מיליוני שקלים בכל שנה להפקות טלוויזיוניות מקוריות".

ישלימו את המחוייבויות

עוד נכתב כי "חרף קשיים עצומים שחווה הערוץ השלישי בחדירתו לשוק, הצליח הערוץ - כפי שקבעה גם מועצת הרשות השנייה - לבסס את מעמדו כמתחרה איכותי בשוק הטלוויזיה המסחרית.

קצב ההשקעות של הערוץ השלישי ביצירה מקורית איכותי גדל במידה ניכרת עם השנים, והוא אף השלים מחוייבויות בהיקפים משמעותיים על חשבון השנים שמיד לאחר יציאתו מהקפאת הליכים. לצורך כך נזקק הערוץ השלישי למימון אינטנסיבי בהיקפים גדולים מצד בעלי מניותיו, נוכח מיעוט ההכנסות ביחס להוצאותיו בתחום תוכן השידורים, כנדרש ממנו.

על רקע הצעת החוק הממשלתית, שעניינה נטישת שיטת המכרזים ומעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית, ועל מנת לאפשר גישור על פני התקופה הקצרה שעד המעבר הצפוי לרישיונות, תוך הבטחת רציפות בשידור בשני ערוצים מסחריים - מוצע להאריך את תקופת הזיכיון בערוץ השלישי. ההארכה תיעשה באופן שתקופת הזיכיון תושווה לתקופת הזיכיון המקורית בערוץ 2 (קודם שהוארכה בשנתיים נוספות). במהלך תקופת ההארכה יסיים בעל הזיכיון בערוץ השלישי את השלמת מחוייבויות העבר".