סקר: זינוק של 22% בהיקף ההונאות במגזר הפיננסי ב-2009

שכיחות ההונאות לא השתנתה לעומת השנה שעברה, אך ההפסד המדווח הממוצע עלה ב-7% ל-8.8 מיליון דולר

בכירים בתעשיית השירותים הפיננסיים מדווחים על עלייה חדה במספר ההונאות. לפי סקר עולמי שנתי חדש, חברה פיננסית הפסידה בממוצע ב-3 השנים האחרונות 15.2 מיליון דולר מהונאות אלה, עלייה של 22% בהשוואה לנתונים משנת 2008.

מגזר השירותים הפיננסיים, שהיה במוקד המשבר הכלכלי העולמי, היה הסקטור שהכי נפגע מהונאות מבין 10 המגזרים שסקרה יחידת המודיעין הכלכלי של השבועון "אקונומיסט", EIU, וחברת אבטחת הנתונים הבינלאומית קרול.

הקטנות סובלות פחות

שכיחות ההונאות לא השתנתה ביחס לשנה שעברה, כאשר 85% מהחברות שנסקרו דיווחו כי ספגו הפסדים כתוצאה מהונאות ב-3 השנים האחרונות, כמו אשתקד. ואולם, ההפסד המדווח הממוצע עלה ב-7% ל-8.8 מיליון דולר מ-8.2 מיליון דולר.

5 מגזרים, בהובלת השירותים הפיננסיים, דיווחו על עלייה במספר ההונאות, ואילו 5 מגזרים אחרים דיווחו על ירידה בשכיחותן. חברות בענפי הבנייה והמחצבים נהנו מירידה של יותר ממחצית ההפסדים כתוצאה מהונאות.

חברות גדולות יותר, עם מכירות שנתיות של מעל 5 מיליארד דולר, דיווחו על הפסד ממוצע של 25.8 מיליון דולר ב-3 השנים האחרונות - עלייה של כ-11% לעומת השנה שעברה. חברות קטנות דיווחו על הפסד ממוצע של 4.6 מיליון דולר - ירידה של כמעט 20%.

לפי האנליסטים של קרול, המשבר הפיננסי הגביר את פעילות ההונאות בשתי דרכים: עובדים ומנהלים שמצויים בלחץ כלכלי צפויים יותר לנסות להיחלץ ממצוקתם באמצעות הונאה של מקום העבודה שלהם, והמצוקה הפיננסית של החברות נוטה להוביל ליותר חשיפה של מקרי הונאה.

לדברי בלייק קופוטלי, מנהל ביחידת המודיעין העסקי והחקירות של קרול, "חברות שירותים פיננסיים בודקות יותר איך הן מוציאות את כספן, והן מודעות הרבה יותר למה שמתרחש".

המשבר אשם

הסקר כלל ראיונות עם 729 מנהלים בכירים ברחבי העולם, מהם כשליש בצפון-אמריקה, רבע באירופה ובאסיה ו-11% במזרח התיכון ובאפריקה. 30% מהחברות דיווחו כי המשבר הפיננסי הגדיל ישירות את חשיפתן להונאות.

המנהלים בצפון-אמריקה דיווחו על העליות הגדולות ביותר במקרי ההונאה. ההפסדים מכך עלו ב-7 מבין 10 קטגוריות, כולל הונאה פיננסית פנימית וניהול פיננסי לא תקין.

ואולם, חברות במזרח-התיכון ובאפריקה ממשיכות לסבול מהחשיפה הגדולה ביותר להונאות, עם השכיחות הגבוהה ביותר של המקרים ב-7 מבין 10 קטגוריות והפסד ממוצע של 11.5 מיליון דולר.

המספרים מאחורי ההונאות

* 7% - עלייה בהפסד המדווח הממוצע ל-8.8 מיליון דולר מ-8.2 מיליון דולר.

* 25.8 מיליון דולר - הפסד ממוצע ב-3 השנים האחרונות של חברות גדולות, עם מכירות שנתיות של מעל 5 מיליארד דולר - עלייה של כ-11% לעומת השנה שעברה.

* 4.6 מיליון דולר - הפסד ממוצע ב-3 השנים האחרונות של חברות קטנות - ירידה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה.