שוב מובלים משקיעים לשחיטה

גם אני שייך לחבורת המקצוענים שמתפרנסת משוק ההון ואני מזהיר אתכם: אל תאמינו לנו

בשבוע שעבר חזר הדאו ג'ונס ל-10,000 נקודות, וול סטריט חגגה, הקרנות מחקו את רוב ההפסדים והציבור שוב הובל בעיניים עצומות לשחיטה.

הנה עכשיו משחזרנו ל-10,000, זה כבר רשמי. המקצוענים, מנהלי הקרנות, פתחו את הבוידם והחזירו לאוויר העולם את המשפטים השחוקים שכבמטה קסם תמיד גורמים לציבור לפתוח את הכיס: "בטווח הארוך הבורסה תמיד עולה", "השקעות לא עושים לטווח קצר", "תנו לכסף לעבוד בשבילכם", או במילים אחרות: "תנו לנו את הכסף יהיה בסדר!"

כדי לבדוק אם הכסף אכן עבד בשבילנו בעבר, הלכתי ובדקתי את ביצועי מדד הדאו ג'ונס החל משנות השבעים. מסתבר כי בשנות השבעים הייתה התשואה בסביבות עשרה אחוזים. בשנות השמונים כ-300 אחוזים ובשנות התשעים כ-400 אחוזים.

על פניו מסקנה מאוד ברורה, כפי שיגידו לכם מנהלי הקרנות: אם הייתם מצמידים את כספכם למדד, כלומר קונים באופן יחסי את 30 המניות המרכיבות את הדאו ג'ונס, הייתם מרוויחים הרבה מאוד לפחות בין שני עשורי הגאות שבין 1980 ל-2,000.

תעלול של מקצוענים

האם אכן כך? ובכן, לא! תנו לי ללמד אתכם תעלול קטן של מקצוענים: מדד דאו ג'ונס, מורכב מ-30 מניות תעשיתיות חזקות. שמנה וסלתה של הכלכלה האמריקאית. שאלה: מה קורה כאשר חברה המרכיבה את המדד נכשלת בעסקיה?

תשובה: היא נזרקת מהמדד ובמקומה מוכנסת חברה אחרת. רק בשנתיים שחלפו ויתרו על מקומן במדד: סיטי גרופ, AIG, ג'נרל מוטורס, אלטריה והניוול. מה היה קורה אם הן לא היו מוצאות מהמדד ומוחלפות במניות חזקות?

האם היינו רואים את המדד חוזר ל 10,000? כינים! במילים אחרות: אם הייתם קונים את המרכיבים ההיסטוריים של המדד המקורי, מצבכם היה רע. רע מאוד. אתם צריכים לזכור שלמקצוענים יש אינטרס ברור להוכיח שהבורסה עולה בטווח הארוך.

אם הם לא יוכיחו אתם לא תשקיעו, ואז מהיכן יגיעו הבונוסים?

אל תאמינו לנו

גם אני שייך לחבורת המקצוענים שמתפרנסת משוק ההון ואני מזהיר אתכם: אל תאמינו לנו - התפקיד שלנו הוא להתפרנס מהטעויות שלכם. להבדיל מהמקצוענים שמתפרנסים מהשקעות הציבור לטווח הארוך, מקצועי הוא מסחר יומי בטווח הקצר.

אישית אני לא נמנה כלל על חסידי הטווח הארוך ומעולם גם לא הצלחתי להרוויח כסף בהשקעות ארוכות טווח. הניסיון הכושל שלי כמובן שאינו מצביע על כך שאין מוצלחים ממני. אישית עוד לא פגשתי כאלו, אבל שמעתי שהם קיימים.

אם עדיין לא הבנתם את התפקיד שלנו כמקצוענים, הרשו לי להפנות את תשומת לבכם. התפקיד שלנו מאוד ברור, אנחנו מתפרנסים מהטעויות שלכם. תפקידנו לקחת לכם את הכסף. כסוחר מניות תפקידי לקנות מכם בזול ולמכור לכם ביוקר. זו אגב אינה עבירה על החוק, זה מהות תפקידו של כל סוחר עלי אדמות, גם אם הוא מוכר ירקות בשוק.

מתפרנסים מהטעויות שלכם

מקצוענים אחרים, להבדיל ממני, מתפרנסים מהשקעות הציבור לטווח הארוך. הם גובים מהציבור עמלות ודמי ניהול מתוך רצון כן לעזור להם. הם כמובן נוטים לשכוח שההיסטוריה מוכיחה ש 80% מהקרנות בעולם לא נתנו בעשרים השנים האחרונות אפילו את תשואת מדד השוק. בכנות מלאה הם מאמינים שהם טובים יותר ודווקא הם השנה יצליחו.

מקצועני ההשקעה בטווח הארוך מתפרנסים מהזיכרון לטווח קצר של הציבור. בדיוק כמוני, גם תפקידם להתפרנס מהטעויות שלכם אלא שלהם יש שיטות קצת שונות משלי. הם לדוגמא, להבדיל מכם, זוכרים שהדאו ג'ונס עבר את רמת ה 10,000 נקודות כבר לפני עשר שנים, ב 28 במרץ 1999.

גם אז הם פתחו את בקבוקי השמפניה והזמינו אתכם למסיבות ה 10,000. היום, עשר שנים מאוחר יותר, כאשר הדאו חזר לערכו ההיסטורי, עם הרכב מניות שונה מזה שהרכיב אותו לפני עשור, אם שרדתם את משבר בועת ההייטק ואת המשבר הפיננסי ("אמרנו לכם שאסור למכור בירידות") אתם מגלים כי שווי השקעותיכם הדולריות חזרו לערכן המקורי.

טוב, לא בדיוק הערך המקורי כי הרי בעשר השנים שחלפו הקרנות חייבו אותם בעמלות, דמי ניהול וכו', אבל מי סופר. אגב, אם אתם ממש רוצים לעצבן אותנו המקצוענים אתם יכולים גם להזכיר להם שערך הדולר ירד ב 15% בעשור האחרון. אני מקווה שלא הבהלתי אתכם יותר מידי. אם לא נבהלתם אז תנו לנו את הכסף, יהיה בסדר!

מאיר ברק, הוא יו"ר טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ - ביה"ס למסחר יומי במניות