נאמן פיטר את מנכ"ל משרד המשפטים; ימנה את ד"ר גיא רוטקופף

עו"ד משה שילה מכהן כמנכ"ל משרד המשפטים מזה כ-3 שנים ■ ד"ר רוטקופף היה ראש המטה של השר הקודם, דניאל פרידמן ■ נאמן שקל גם את מועמדותו של היועץ המשפטי למשרד המשפטים, עו"ד משה דיין

הסערה בדרך? שר המשפטים, יעקב נאמן, פיטר את מנכ"ל משרדו, עו"ד משה שילה, המכהן בתפקיד מזה למעלה מ-3 שנים. ל"גלובס" נודע כי נאמן מבקש למנות לתפקיד את ד"ר גיא רוטקופף, שהיה יועץ בכיר וראש המטה של השר הקודם, דניאל פרידמן.

נאמן שקל גם את מועמדותם (מבלי לפנות אליהם) של היועץ המשפטי למשרד המשפטים, עו"ד משה דיין, ושל משפטן בכיר מהמגזר הפרטי, אולם רוטקופף הוא המועמד המוביל שלו.

מינוי המנכ"ל החדש כפוף לאישור הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבורי וכן לאישור הממשלה. נאמן פירסם הודעה לאקונית, שלפיה שילה מסיים את תפקידו לאחר 6 חודשי עבודה משותפת עם השר, ש"המתין למינוי מנכ"ל עד מועד זה".

מקורבי השר אומרים כי עם כניסתו לתפקיד הודיע נאמן לשילה כי בכוונתו למנות מנכ"ל משרד מטעמו, כפי שהחוק מתיר לו. הנושא אף עלה מספר פעמים במהלך פגישות עבודה שקיימו השניים, ולפני מספר ימים הודיע השר למנכ"ל כי מהלך החלפתו קורם עור וגידים.

ביילין נגד ארד

למרות שבמשרדי ממשלה לא מעטים נהוג ששר חדש מביא עימו מנכ"ל משרד, שכן מדובר במשרת אמון, במשרד המשפטים כללי המשחק שונים. הפעם האחרונה בה פוטר מנכ"ל משרד המשפטים היתה ב-1999, ואז התחוללה סערה שגררה עתירות לבג"ץ והשמצות אין קץ. היה זה כשהשר יוסי ביילין פיטר את המנכ"לית נילי ארד כדי למנות את שלמה גור.

ביילין עורר סערה וקומם עליו את צמרת משרד המשפטים. היועץ המשפטי דאז, אליקים רובינשטיין, ופרקליטת המדינה, עדנה ארבל, טענו כי ביילין פגע במסורת שלפיה אין מפטרים עובדים במשרד המשפטים. לא פחות מ-25 מבכירי הפרקליטות חתמו על מכתב הקורא לביילין לחזור בו מכוונתו לפטר את ארד. עמותה ציבורית עתרה לבג"ץ נגד המהלך, ובמסגרת פשרה סוכם כי ארד תמשיך לעבוד במשרד המשפטים מספר חודשים נוספים. בסופו של דבר היא מונתה לשופטת בית הדין הארצי לעבודה.

אולם שילה, כך נראה, לא מתכוון להילחם ברוע הגזירה. במכתב ששיגר היום (ד') לעובדי המשרד כתב כי הוא מכבד את החלטת השר, "באשר חילופי מנכ"לים בעקבות חילופי שרים במשרדי הממשלה הם, כידוע, דבר שבשגרה". שילה ציין כי הוא "בוחן מספר הצעות ורעיונות" לגבי המשך דרכו בשירות הציבורי.

מינוי של פרידמן

שילה הצטרף למשרד המשפטים בשנת 1984, כפרקליט בפרקליטות מחוז מרכז. בהמשך עבר לעבוד במחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה, ומשנת 1998 כיהן כמנהל תחום עררים בפרקליטות המדינה עד לשנת 2003, אז מונה לסמנכ"ל משרד המשפטים.

כעבור שנה הוא מונה לתפקיד המשנה למנכ"ל משרד המשפטים, ובמסגרת זו היה אחראי לניהול יחידות במשרד, לצד אחריות על מערכת המינהל של משרד המשפטים, בה מועסקים כ-2,500 עובדים. ביוני 2006 מינה אותו השר דאז, חיים רמון, למנכ"ל משרד המשפטים בפועל, לאחר שהמנכ"ל אהרן אברמוביץ' מונה למנכ"ל משרד החוץ. השר דניאל פרידמן, שהחליף את רמון, ניסה לגייס מנכ"ל מטעמו, אך לאחר שניסיונותיו כשלו הוא מינה את שילה במינוי של קבע.

במסגרת תפקידיו במשרד המשפטים, שימש שילה כיו"ר הוועדה הבין-משרדית לאיחוד התביעה המשטרתית עם פרקליטות המדינה, והיה נציג הפרקליטות בוועדה הבין-משרדית לטיפול בענייני אלימות במשפחה וכן נציג בוועדות איתור למינויים שונים. כן ייצג את עמדת המדינה ב"וועדת אור" בשאלות הנוגעות לחסיונות.