לשון הרע של זיילר

המדינה תיאלץ להתגונן במשפט לשון הרע בשל ראיון שנתן השופט על פרשת פריניאן

בפברואר 2007, לאחר יותר משנה של דיונים, פירסמה ועדת הבדיקה לחקר פרשת האחים פריניאן את מסקנותיה.

יו"ר הוועדה, השופט בדימוס ורדי זיילר, כינס מסיבת עיתונאים שכללה מסקנות קשות על כמה מבכירי המשטרה. עוד באותו ערב הודיע המפכ"ל דאז, משה קראדי, על התפטרותו מתפקידו.

ניצב-משנה יורם לוי, שהיה השוטר הרע במשחק התפקידים שחקרה הוועדה, הודח מהשירות. ימים אחדים לאחר מכן העניק זיילר ראיון נרחב, לי ולעמיתי ארי שביט, שהתפרסם ב"מוסף הארץ".

"לפי מה שראיתי - הפכנו לסיציליה", הכריז זיילר באותו ראיון, "מאפיה היא ארגון פשע המצליח לחדור אל תוך רבדי השלטון. אם יורם לוי יושב בתוך ימ"ר (יחידה מרכזית במשטרה, י"י) ולוקח תיק שיש בו אוצרות החוצה, והתיק מתפורר - החשד הוא שיושב נציג של הפושעים בתוך המשטרה. אם החשד הוא אמיתי ואם זו נחלת חלקים נרחבים במשטרת ישראל - זה משטר רשע, משטר מאפיונרי".

בעקבות הדברים האלה הגישו לוי וחברו רב-פקד רובי גלבוע תביעת לשון הרע נגד זיילר בסך 350 אלף שקל.

"משרה מעין-שיפוטית איננה מקנה לבעליה הכשר משפטי או מוסרי לפרסם דברים שיש בהם משום לשון הרע", טען עו"ד בעז בן-צור בכתב התביעה. לדבריו, בעוד שתוכן הדו"ח עצמו נהנה מחסינות מתביעה כזו - דבריו של זיילר במסיבת העיתונאים ובראיונות שלאחריה אינם נהנים מהגנה כזו.

מדינת ישראל התייצבה להליך, ובית המשפט אישר לה להיכנס בנעליו של זיילר ולהפוך לנתבעת בתביעת לשון הרע, בשל חסינותו של זיילר עצמו בתפקידו כיו"ר הוועדה. בהמשך ביקשה הפרקליטות לסלק את התביעה על הסף, לטענתה בשל היותם של דבריו "פרסומים מותרים".

לטענת המדינה, "הפרסומים משקפים בעיקרם בתוכנם, במהותם ובעוצמתם את הדברים שנכתבו אודות לוי וגלבוע בדו"ח הוועדה, ולכן הם מהווים דין וחשבון הוגן על דברים שנאמרו בהחלטתו של בעל סמכות שיפוטית או מעין-שיפוטית".

בהחלטתו מלפני שבועות אחדים דחה השופט יחזקאל קינר מבית משפט השלום בראשון-לציון את רוב בקשתה של המדינה לסילוק על הסף, וקבע כי מבין 5 האמירות שבגינן הוגשה התביעה, 3 מהן אינן מהוות "פרסומים מותרים", ולכן בעניינן התביעה לא תידחה על הסף.

לדבריו, אמירות אלה של זיילר במסיבת העיתונאים ובראיון לא קיבלו כל ביטוי בדו"ח שיצא תחת ידה של הוועדה, ולכן לא מדובר בחזרה על דברים שנאמרו אגב תפקיד מעין-שיפוטי.

בין היתר אמר זיילר באותו ראיון כי "באחת הטיוטות שלא פורסמו (של הדו"ח, י"י), דימיתי את המצב למערכת מחשבים ענקית ששני וירוסים נכנסים לתוכה ומחסלים אותה. הבעיה היא שנכנסו וירוסים פוגעניים למערכת, ואיש במשטרה לא פעל. לא היה שום אנטי-וירוס. לא היתה מערכת חיסונית".

"הקורא הסביר מייחס את דימוי הווירוסים ללוי ולגלבוע עצמם", קבע השופט, "לא אוכל לקבוע כי במקרה זה עסקינן בפרסום 'נכון והוגן', דו"ח הוועדה רחוק מדימוי זה או מדימוי אחר המקביל לו".

בסופו של דבר תיאלץ המדינה להתגונן במשפט לשון הרע, על בסיס ראיונות שנתן זיילר כשופט בדימוס, לאחר שסיים את תפקידו כיו"ר ועדת הבדיקה בפרשת פריניאן - אמירות שנאמרו מחוץ למסגרת דו"ח הוועדה.

קדם המשפט בתיק זה נקבע לתחילת חודש דצמבר - קרוב ל-3 שנים מאז סיימה ועדת זיילר את עבודתה וזיילר התפנה לדבר אל המיקרופונים.