בנק פוזיטיף ינפיק אג"ח בישראל למוסדיים בהיקף 150 מיליון דולר

השלוחה הטורקית של בנק הפועלים תגייס חלק מההון בהנפקה גם בלונדון, בשווייץ ובהולנד ■ הפועלים רכש את השליטה בפוזיטיף בשנת 2006 וכיום מחזיק בבנק 69.8%, כאשר פוזיטיף מוערך לפי שווי של 250 מיליון דולר

השלוחה הטורקית של בנק הפועלים , בנק פוזיטיף, מגייסת הון בישראל ומנפיקה אג"ח לגופים מוסדיים בהיקף של 150 מיליון דולר לחמש שנים. כך נודע ל"גלובס". בבנק הפועלים סירבו להגיב.

הגיוס יתבצע בריבית דולרית של 7% הנחשבת סבירה לבנק בדירוג BB. בכוונת פוזיטיף לגייס חלק מההון בהנפקה גם בלונדון, בשווייץ ובהולנד. עד כה נרשמו התחייבויות גופים מוסדיים ישראליים בהיקף של 80 מיליון דולר. גורמים בנקאיים מגדירים את הגיוס כ"מוצלח", ומעלים את האפשרות להרחיב את ההנפקה מעבר לסכום המתוכנן.

הגיוס ישמש את פוזיטיף להתרחבות עסקית וינסה להקל על הבעיה העיקרית של הבנק - היעדר האפשרות לקבל פיקדונות מהציבור. הבנק אינו רשאי לעסוק בפעילות זו מאחר ולא קיבל היתר לכך מהפיקוח על הבנקים בטורקיה. לכן נאלץ הבנק להתרחב על בסיס הונו העצמי בלבד. כיום לפוזיטיף אג"ח מונפק בהיקף של 150 מיליון דולר שיגיע לפירעון בין יוני 2012 לפברואר 2013, ולכן צפוי כי בשנת 2012 ייצא הבנק להנפקה נוספת. מנכ"ל הבנק הוא חסן אקצ'קילולו.

פעילות שמרנית

הפועלים רכש את השליטה בפוזיטיף בשנת 2006 וכיום מחזיק בבנק 69.8%, כאשר פוזיטיף מוערך לפי שווי של 250 מיליון דולר. לפוזיטיף שלוחה בקזחסטן שנרכשה בנובמבר 2007. ההון העצמי של הבנק עמד בסוף הרבעון השני על 273 מיליון דולר, הלימות ההון היא כ-30% והיקף המאזן הוא מיליארד דולר.

השקעת בנק הפועלים בפוזיטיף עד כה הסתכמה ב-881 מיליון שקל. הבנק חילק דיבידנד בסך 32 מיליון דולר במארס ולא צפוי לחלק דיבידנד נוסף בקרוב.

פוזיטיף פועל בצורה שמרנית מאוד ומקיים נוכחות באיסטנבול, איזמיר ואנקרה. בתחום המשכנתאות הבנק מעניק הלוואות רק ללקוחות בדירוג גבוה ומכיל על עצמו מגבלת לוה בודד (היקף החשיפה המרבי ללווה אחד) של 10% מההון העצמי במקום 15% כמקובל בישראל.

בנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, בוחן לאחרונה את אסטרטגיית הפעילות בחו"ל בכלל וההתרחבות לשווקים מתעוררים בפרט. ההערכות הן כי בעתיד יפעל הפועלים באופן שמרני יותר, יתרחב על בסיס צמיחה אורגנית וכמעט ולא דרך רכישות. בניגוד לשלוחות של בנקים ישראליים אחרים בחו"ל לפוזיטיף אין זיהוי ישראלי בולט, עניין מהותי לאחר שיחסי טורקיה-ישראל הידרדרו לאחרונה לאור הקצנת מדיניותה של המפלגה האיסלאמית השלטת בטורקיה.