רגע לפני פתיחת עונת הסקי: מה מציעות החבילות השונות וכמה הן עולות?

כמה תעלה חבילת סקי של שבוע בחנוכה? משפחה עם שני ילדים תשלם 4,700 אירו במלון יוקרתי עם פנסיון מלא ופעילות סביב השעון בקלאב מד בצרפת - אך יכולה גם להסתפק בחבילה בסיסית לאנדורה ב-3,800 אירו

עונת הסקי הקודמת, שנחנכה בצל העמקת המשבר הכלכלי, היתה אחת מהעגומות שידעו תיירני הסקי. השנה צופים העוסקים בתחום התאוששות, ומעריכים כי כ-40,000 איש ייצאו לחופשות סקי.

גלית זכאי, מנהלת השיווק של חברת אשת טורס, מאמינה כי מספר היוצאים לחופשות סקי השנה יעלה על מספרם בשנה שעברה: "חלק מאלה שנמנעו לצאת לחופשת סקי עקב המצב הכלכלי או בהשפעת מבצע עופרת יצוקה, שנערך במקביל לפתיחת עונת הסקי באירופה, 'יפצו' את עצמם השנה".

נראה גע גם לוח השנה מתגייס לטובת תיירני הסקי - חופשת חנוכה תחול השנה בתאריכים 12-19 בדצמבר (משבת לשבת) - עונה שבה חלק ניכר מאתרי הסקי באירופה, ובייחוד בפסגות הגבוהות, פועלים. גם פורים ופסח יצוינו השנה בתאריך לועזי מוקדם יחסית, בסוף פברואר ובסוף מרץ.

חלק מהאתרים הוזילו מחירים, ואחרים שמרו על רמת מחירים דומה לעונה החולפת, אלא שכיוון שהאתרים באירופה נוקבים במחירים באירו - ששערו האמיר בשנה האחרונה בכ-11% (מ-5.05 שקל לאירו בסוף אוקטובר 2008 לכ-5.53 שקל לאירו בימים אלה) - ייבלע חלק מההוזלה (או הקיבעון) בתרגום הסכום לשקלים. רק מעט מהאתרים העלו את המחירים בכ-10%.

מחירי חבילות הסקי מתחילים בכ-800 אירו ל-7 לילות לאדם, ומתייקרים במרבית האתרים לקראת שיא העונה בפברואר-מארס בכ-100 אירו לאדם.

בסוכנויות ניתן לרכוש חבילות סקי לחנוכה במחירים של 850-900 אירו לאדם באתרים במזרח אירופה, לחופשה הכוללת לינה במלונות 3 כוכבים על בסיס חצי פנסיון, וכ-1,500 אירו לאדם במועדונים יוקרתיים דוגמת מועדוני קלאב מד, שם נהנים הגולשים מחופשת סקי בפנסיון מלא, הכולל שתייה חופשית, שיעורי סקי משך כל היום ובילויים של apres ski.

לאן נוסעים?

לצד יעדי הסקי המסורתיים בהרי אירופה המערבית, התפתחו יעדים זולים יותר במזרח אירופה, באנדורה ואפילו בטורקיה.

לשאלה מהם היעדים הפופולריים ביותר בקרב הישראלים יש כנראה יותר מתשובה אחת. מסקר שערכה חברת תיירות הסקי סקידיל (SkiDeal) לקראת פתיחת עונת תיירות החורף בקרב 650 מלקוחותיה, עולה כי מתחזקת ההעדפה לבחור באוסטריה כיעד לחופשת סקי. 34% מהנשאלים יעדיפו השנה את אוסטריה, לעומת 32% בעונה שעברה. אחריה ממוקמות איטליה וצרפת עם 28% (לעומת 24% ו-32% לפני שנה).

מחקר שוק שערכה חברת אופיר טורס בקרב 550 נופשי סקי הראה תוצאות שונות, ולפיו איטליה היא היעד הפופולרי ביותר.

אתרים נוספים המועדפים על הישראלים (לפי סדר יורד) הינם: צרפת (קלאב מד), בולגריה ואוסטריה.

לדברי רונן כץ, מנכ"ל סקידיל, נופשי הסקי מחפשים גם את הפעילות סביב המסלולים, כמו מסיבות פתיחת חורף, מועדונים ומסיבות מסביב לשעון. אתרים רבים מציעים פעילויות כגון אופנועי שלג, מצנחי רחיפה, מרכזי ספא ומרכזי קניות.

גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, מציינת כי בשנתיים האחרונות השתנו מעט המגמות בחופשות הסקי - שינויים שצוברים תאוצה גם השנה: "בעבר יצאו לחופשת סקי מביני עניין ומכורים לדבר. היום אנו יותר ויותר חובבנים, כאלה שלא מנוסים אבל שמעו חוויות ורוצים להתנסות. אנחנו רואים יציאה לחופשות סקי משפחתיות, לעיתים ליעדים מוזלים וקרובים הכוללים מסלולי סקי המותאמים גם למתחילים".

כמה מוציאים?

על-פי הסקר של סקידיל, כ-50% מהנשאלים יוציאו על חופשת הסקי שלהם השנה בין 1,000 ל-1,300 אירו, 19% ציינו כי יוציאו 1,300-1,600 אירו, 17% ציינו כי יוציאו מעל 1600 אירו, ו-14% ציינו כי יוציאו פחות מ-1,000 אירו.

רק 28% מהגולשים מחזיקים בבעלותם ציוד הסקי/סנובורד משלהם. כל השאר ציינו כי הם נוהגים לשכור ציוד. 38% ציינו כי עד כה רכשו ציוד בחו"ל.

חשוב לזכור כי מלבד ההוצאה עבור חבילת הסקי, צפויות במרבית המקרים הוצאות נוספות על ארוחות שאינן כלולות בחבילה, על השכרת ציוד סקי (במקרה שזה אינו כלול) ועל הדרכה שבחלק גדול מהמקרים אינה כלולה. יוצאי דופן הם מועדוני קלאב מד באלפים הצרפתיים והשוויצריים, שהאירוח בהם כולל פנסיון מלא, שתייה וכיבודים, שיעורי סקי חופשיים ופעילויות מיוחדות לילדים.

סבין סיטרוק, מנהלת השיווק של רשת מועדוני קלאב מד בישראל, מספרת כי השנה מורגשת מגמה של "נופשים חוזרים" - כאלה שבמשך שנים יצאו למועדוני הרשת ובשנה-שנתיים האחרונות נפשו במזרח אירופה, והחליטו השנה לחזור ליעדים הקלאסיים של מועדוני קלאב מד, למרות שמחיריהם גבוהים יותר ממחירי האתרים במזרח אירופה.

בקלאב מד, כמו בחלק מהאתרים האחרים, מתקיימת בימים אלה הרשמה מוקדמת המעניקה הנחה של 150 אירו לאדם. "חובבי הסקי מתכננים בדרך כלל מראש את החופשה, וכאן יש יתרון להזמנה המוקדמת".

סקי באווירה אחרת

בפני מי שיבקש לבלות חופשת סקי קצת אחרת עומדות מספר אפשרויות:

* טיול "אקשן חורפי" בטירול ובאלפיים הבווארים של חברת הטיולים האתגריים "מדרפט", הכולל טיולים רגליים למפלי קרח ואגמים קפואים, סיורי שלגים לאור לפידים ושני ימי סקי בטירול עם מדריך צמוד. יומיים בטיול מוקדשים לספורט חורף, כמו נסיעה באופנועים ובמזחלות שלג. מחיר: החל מ-1,285 אירו ל-6 ימים לאדם בחדר זוגי. הנחת ילד עד גיל 12: 100 אירו.

* סקי בטורקיה: "אשת טורס" מפעילה אתר בדבראס שבספרטא: מדובר באתר זול במיוחד, קרוב לבית (פחות משעתיים נסיעה מאנטליה), המאפשר גם חבילות של 3 ו-4 לילות בלבד. האתר נמצא בגובה 2.7 ק"מ, ובו 3 מעליות סקי ומסלולי גלישה באורך כולל של 10 ק"מ לכל דרגות הקושי. האתר נפתח לתנועת סקי לקראת סוף דצמבר או תחילת ינואר, ומוצע במחירים של החל מ-629 דולר לאדם ל-3 לילות (לא כולל סקי פס).

22