פישר: "כולם חושבים שיש בועה בנדל"ן - אבל לא אנחנו; מחירי הדירות לא עלו כ"כ הרבה"

נגיד בנק ישראל טוען בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי הוא "עוקב בקפדנות" אחר שוק הנדל"ן ■ על שוק המט"ח: "הדולר נחלש בכל העולם ונגד המגמה הזו אנחנו לא יכולים להילחם" ■ קורא לטייקונים שזקוקים להסדר חוב להכניס את היד לכיס ולהביא כסף מהבית

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, טוען שוב כי שיא המשבר מאחורינו אולם בפני המשק ניצבים עוד קשיים.

"הרבה יותר קל היום", אמר פישר בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2. "לפני שנה לא ידענו כיצד יתפתח המשבר ולקח 3 חודשים לגבש אסטרטגיה ברמה העולמית. הסכנה הגדולה כבר מאחורינו למרות שיש בפנינו עוד אתגרים".

באשר לסיכונים לכלכלה העולמית, פישר ציין את חוסר האיזון בסחר העולמי, והביא כדוגמה את העודף בחשבון השוטף של סין מול הגירעון של ארה"ב. הוא טען כי יש לטפל בסוגיה זו דרך ייסוף של המטבע הסיני.

פישר התייחס לבנקים הגדולים בארה"ב וציין כי הוא מופתע מכך שכוחם הפוליטי של הבנקים חזר להיות כפי שהיה לפני המשבר. "יש עוד בעיות במערכת הבנקאית בארה"ב", הוא אמר. "עוד לא תיקנו את כל מה שהיה צריך לתקן". למרות הצורך ב"תיקונים" נוספים שיש לבצע במערכת הבנקאית בארה"ב, לדעת פישר, הנגיד חלק שבחים לעמיתו בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב. לדבריו, "מה שברננקי עשה היה יעיל ונכון".

כאשר נשאל על האתגרים העומדים בפני הכלכלה הישראלית, אמר פישר: "אנחנו בתחילתה של ההתאוששות ויש לנו עוד בעיות, כגון אבטלה גבוהה. אנחנו משק קטן שמייצא כ-45% מהתוצר שלנו, כך שאנו תלויים מאוד בכלכלה העולמית". בהקשר לייצור התייחס פישר למדיניות רכישות הדולרים של בנק ישראל, ואמר כי ההיחלשות האחרונה של הדולר לא נובעת בעיקר מהתחזקות השקל אלא מהיחלשות הדולר בעולם.

דולר נחלש בכל העולם ונגד המגמה הזו אנחנו לא יכולים להילחם", אמר פישר. "אנו רואים את התקופה הזו כתקופת מעבר ביציאה מהמשבר ואנו מקווים שלאחר תקופה זו לא נצטרך להתערב בשוק המט"ח אלא לעיתים רחוקות".

פישר התייחס גם לביקורת שהוטחה בו על הורדת הריבית לשפל היסטורי, מה שהביא לנהירת הון לשוק הנדל"ן ויש הטוענים שאף מסייע לניפוח בועה בשוק הדיור. "אנו עוקבים בקפדנות אחרי מה שקורה בשוק הנדל"ן", הוא אמר. "כולם חושבים שיש בועה בנדל"ן ולדעתנו אין. המחיר לא עלה כל כך הרבה וברגע שהקבלנים יתחילו לבנות אז נוכל להגיד שהמדיניות המוניטרית, קרי הריבית הנמוכה, השיגה את מטרתה. אנו שומרים לעצמנו את הזכות להעלות את הריבית במידה ונראה סימנים של בועה. בנקאי לעולם לא אומר לעולם".

ואיך אפשר בלי להתייחס לסוגיות הסדרי החוב במשק, אשר הבולטים שבהם קשורים לאפריקה ישראל והחברה לישראל? בהקשר זה, פישר מביע עמדה חד משמעית: על הטייקונים להכניס את היד לכיס ולהביא כסף מהבית, כמו גם לשלם במניות. לדבריו, "רצוי שחלק מבעלי האג"חים ישלמו ויתרמו חלק מהמניות שלהם כדי להגיע לפיתרון".