השר ארדן: נושאי הסביבה מייצרים הזדמנויות כלכליות רבות

הציג בפני המליאה את תוכנית העבודה של המשרד להגנת הסביבה לשנים הקרובות ■ טוען: תורחב האכיפה כלכלית

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן הציג היום (א') את מדיניות משרדו לשנים הקרובות בפני מליאת הממשלה. בהצגתו ציין ארדן כי בעולם המערבי נושאי הסביבה נבחנים ומקודמים כנושא כלכלי לכל דבר, וכי הנושא הסביבתי יכול להוות את אחד המנועים המרכזיים לצמיחת המשק הישראלי לנוכח היתרון והידע הישראלי בטכנולוגיות של התפלת מים, מלחמה במידבור, חקלאות חסכונית במים ואנרגיות מתחדשות.

עוד ציין, כי לאור הקשר ההדוק בין סביבה, כלכלה ובריאות הציבור, ולאור המגמות העולמיות - בכוונתו להתמקד בשנים הקרובות בחמישה יעדים מרכזיים, שהראשון בהם הוא הפיכת הפסולת ממפגע למשאב כלכלי.

במשרד להגנת הסביבה מציינים, כי הסכום המוקצה לטיפול בפסולת כיום הוא 200 מיליון שקל, שמקורם בהיטל ההטמנה. לדברי ארדן הסכום צפוי לגדול כתוצאה מחקיקת חוק האריזות. היעד שהציג השר הוא של הגדלת המיחזור בישראל ל-50% מסך הפסולת עד 2015.

יעד שני שהציג ארדן הוא מניעה והפחתת זיהום האוויר בישראל. חוק אוויר נקי ייכנס לתוקפו ב-2011, והמשרד נערך לדברי ארדן לקראת זאת כשההכנות כוללות הכנת תשתית להוצאת היתרי פליטה למפעלים הגדולים; קביעת ערכי איכות אוויר; הנחיות לגביית אגרות מהמפעלים גדולים; הכנת תוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר ואישורה בממשלה; הסמכת והכשרת מפקחים כאמור בחוק; התקנת תקנות בנושא זיהום אוויר מרכב, והתקנת תקנות למשק החשמל.

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי יישום הנושאים הללו בחוק צפוי להביא להפחתה משמעותית בזיהום האוויר בישראל.

נושא שלישי הוא ההיערכות לשינוי האקלים. במשרד מזכירים כי בדצמבר תתקיים ועידת קופנהגן ובה יתכנס פורום בינלאומי לטיפול בנושא האקלים. לטענת אנשי המשרד, בשונה מפרוטוקול קיוטו - בו ישראל לא נכללה במסגרת המדינות המפותחות - סביר להניח כי ישראל תידרש להפחתה של פליטות גזי החממה. המשרד שכר את חברת הייעוץ מקינזי כדי שתייעץ לו בתהליך הכנת התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה שתוצג ותידון בממשלה.

ארדן אמר כי על הממשלה להתחייב להפחתה מהותית של גזי חממה ברמה הלאומית, שתחייב התייעלות אנרגטית משמעותית בישראל ושינויים התנהגותיים רבים של אזרחי המדינה.

אפס סובלנות

נושא רביעי הוא הגברת האכיפה, כשלטענת השר ארדן מדיניות המשרד כעת היא "אפס סובלנות כלפי מפגעים סביבתיים". לדבריו, גובש נוהל אכיפה חדש המקצר באופן משמעותי את לוחות הזמנים למעבר מאכיפה מנהלית לפלילית. כמו כן, ייעשה שימוש נרחב יותר מבעבר באכיפה כלכלית, הטמעת עיצומים כספיים והטלת אחריות אישית על מנהלים ('צווים אישיים').

הנושא החמישי והאחרון הוא חינוך סביבתי והטמעת אורח חיים מקיים. לדברי ארדן שינוי משמעותי במצב הסביבה יבוא מתוך פיתוח אחריות ומחויבות אישית של כל אזרחי המדינה להגנה על הסביבה. לטענתו, המשרד בשיתוף משרד החינוך מוביל מערכת הכשרות לאלפי מורים, גננות וכל השדרה החינוכית-פדגוגית וכן פיתוח תוכניות העשרה בחינוך הלא פורמאלי. במשרד להגנת הסביבה אומרים, כי מתוך ראיית הדור הצעיר כמי שיכול להוביל את המהפכה הסביבתית, הוכפלו פי שישה התקציבים להסמכת גנים ובתי ספר ירוקים.

השר ארדן הדגיש כי לנושאי הסביבה עלויות כלכליות, וכי סיכונים סביבתיים הופכים לסיכונים כלכליים-פיננסיים. לדבריו, נושאי הסביבה מייצרים הזדמנויות כלכליות רבות ושווקים חדשים, ועתיד המחקר והפיתוח הוא בנושאי הסביבה, תחום שבו ישראל יכולה להיות מובילה עולמית ביצירת מענה לצרכים העתידיים תחת עקרונות הקיימות.