ענתבי: "הסיכוי להיהרג באופנוע גבוה פי 14 מאשר ברכב"

ועדת הכלכלה קראה לשר האוצר, יובל שטייניץ, לדחות את העלאת התעריפים לשנת 2011 לאחר ששטייניץ דחה את ההעלאה בשבועיים ■ למצגת שהציג ענתבי

ועדת הכלכלה של הכנסת ערכה היום (ד') "אמבוש" מתוכנן לממונה על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, בדיון שעסק בנושא העלאת תעריפי הביטוח לרכבים דו-גלגליים. אל הדיון הגיעו חברי כנסת רבים שכלל אינם חברים בוועדה (יואל חסון, שאול מופז, אופיר פינס ואחרים), ואם זה לא מספיק חלק מחברי הכנסת ובהם רונית תירוש (קדימה), הגיעו רכובים על אופנועים יחד עם שיירה של 120 אופנוענים שמובילים את המאבק. כל חברי הוועדה, ללא יוצא מן הכלל, הביעו התנגדות להעלאת תעריפי הביטוח.

ענתבי, שנאלץ להתבצר בעמדותיו, איים כי ישקול לפרסם בפוליסות הביטוח של הרכבים עד כמה הם נאלצים לסבסד את רוכבי האופנועים: "הסיכוי להיהרג באופנוע לעומת רכב, גבוה פי-14. הסיכוי להיפצע קשה באופנוע גבוה פי-16, ואילו הסיכוי להזדקק לשיקום רפואי גבוה פי-27. כתוצאה מהסיכון העצום, יש גירעון משמעותי של מעל 200 מיליון שקל בשנה. הגירעון ממומן באמצעות תוספת של 100 שקל לכל מבוטח בישראל. זהו המס הכי פחות שקוף בישראל, שנועד לממן את הגירעון בביטוח החובה לאופנועים".

ענתבי ציין כי "למרות האהדה שיש בציבור אל רוכבי האופנועים", הרי שסקר שערכה לשכת הפרסום הממשלתית העלה כי 74% מנהגי הרכבים בישראל לא מוכנים לשלם יותר, כדי לסבסד את האופנוענים. "אם לא נקבע את מחירי פרמיית הביטוח, הם יעלו פי-2 או פי-3. היום אנו מחזיקים את המחירים באופן מלאכותי למטה. אם רוצים להחליט על מדיניות לעודד אופנועים, אז הביטוח זה לא הכלי למדיניות כזו", הוסיף ענתבי. עוד הוא אמר בדיון: "העלאת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים הוא מקצועי לחלוטין. מדי פעם נעשים צעדים פחות פופולריים, וניתן להגיד שהמהלך הוא פחות סימפטי גם לנו".

אבל הסקר של ענתבי לא שכנע את חברי הכנסת. "עדיף שתחסוך בביטוח ולא תוציא כספים על סקרים", השיבה לו חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה), שאף הוסיפה בבדיחות הדעת: "יש לי תחושה קשה לגבי מבצע ענתבי הזה".

בסופו של דבר קראה הוועדה לשר האוצר, יובל שטייניץ, לדחות את העלאת התעריפים לשנת 2011, וזאת כבר אחרי ששטייניץ דחה את ההעלאה בשבועיים, ל-15 בנובמבר. יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, הודיע כי הוא הקים צוות בראשותו, שינהל מו"מ בעניין מול משרד האוצר. בצוות חברים גם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, סגן שר האוצר יצחק כהן וכן נציגי האופנוענים.

הפגנת האופנועים / אוריה תדמור