הערכות: מנורה-מבטחים, הקול המוסדי החשוב ביותר בהצבעה על הסדר החוב בצים, צפויה להתנגד

(עדכון) - זאת על רקע התנגדותה בעבר ועל רקע ההמלצה של פועלים סהר מהבוקר להתנגד להסדר ■ כ-5% מבעלי המניות בחברות לישראל יקבעו את גורל ההחלטה, מנורה-מבטחים מחזיקה ב-1.3% ממניות החברה

ההצבעה על הזרמת ההון של צים תקום או תיפול על קולות הציבור ובראשם המשקיעים המוסדיים, שנשענים פעמים רבות על המלצת פועלים סהר, מכיוון שמשפחת עופר, כמו גם בנק לאומי המחזיק בכ-18% מהמניות, הם בעלי עניין בצים.

כזכור, החברות פרטיות של משפחת עופר הן ספקיות של צים, ולאומי הוא נושה של החברה. לכן, ההחלטה אם להזרים את הכסף לצים עוברת לידיו של הציבור.

מעבר לכך, לפיי החלטת רשות ני"ע, לא כל בעלי המניות מקרב הציבור יכולים להצביע. קולותיהם של רוב מחזיקי האג"ח של צים, אשר מחזיקים גם במניות החברה, אינם נכללים בהצבעה, מכיוון שגם להם ניגוד עניינים - שכן ללא הזרמה לא יתקיים הסדר החוב, והאג"ח עלולות להיכנס לדיפולט.

בשורה התחתונה, כ-5% מבעלי המניות בחברות לישראל יקבעו את גורל ההחלטה. הגוף המוסדי הגדול ביותר שקולו נחשב לכשר הוא מנורה-מבטחים המחזיקה ב-1.3% ממניות החברה. ע"פ הערכות מנורה-מבטחים צפויה להתנגד בהצבעה, לאור העובדה כי גם בהצבעה הקודמת היא התנגדה וכן על רקע ההמלצה של פועלים סהר.

הבוקר: פועלים סהר ממליצה להתנגד להסדר בצים

האם המלצתה של פועלים סהר להתנגד להזרמת ההון של החברה לישראל לצים תפיל את ההצבעה? חברת הברוקרים פועלים סהר, שמפרסמת המלצות לגופים מוסדיים כיצד להצביע באסיפות בעלי מניות, הפיצה היום (ה') לגופים המוסדיים המלצה להתנגד להזרמה של 575 מיליון דולר מהחברה לישראל לצים במסגרת הסדר החוב של חברת הספנות.

"מנקודת ראותם של בעלי המניות בחברה לישראל, שיעור התשואה הפנימית שמניבה ההשקעה המוצעת ע"י החברה לישראל בצים הינו נמוך יחסית, ואינו מפצה על רמת הסיכון המגולמת בהשקעה", נכתב בעבודה. "להערכתנו ללא תוכנית הבראה כוללת, חברת צים לא תוכל להמשיך ולהתקיים כעסק חי", אומרים בפועלים סהר.

בפועלים סהר רואים בהזרמת הסכום לצים מעין השקעה מחדש בחברה בהיקף כספי של עד 575 מיליון דולר, ולכן בוחנים האם השקעה זו כדאית. החלטת פועלים סהר מתבססת על אמודן שעשו בחברת הברוקרים לשווי ההון העצמי של צים, שנגזר מהפעלת מודל המכפיל על תזרים Ebitda חזוי לשנת 2013, אשר מסתמך על שלושה תרחישים אפשריים.

מהמודל שערכה פועלים סהר עולה כי השווי המוערך של חלקה של חברה לישראל במניות צים בשנת 2013 מוערך בטווח שבין 600 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר. כלומר ממוצע התשואה על ההשקעה של 575 מיליון דולר מסתכם ב-13.7%.

"לנוכח מצבה הפיננסי הרגיש של החברה המתבטא בין היתר ביחסי נזילות, מצבת חובות עתידיים, הפרת אמות מידה פיננסיות, תחזית לגרעון בתזרים בשלוש השנים הקרובות, וכמו כן על רקע המשבר הנוכחי בענף ההבולה הימית וחוסר הוודאות באשר לעיתוי חזרתו של הענף לאיזון, אמדנו את התשואה הנדרשת על ההון העצמי בכ-18%", אומרים בפועלים סהר. מכיוון שהתשואה הממוצע שתושג להערכת פועלים סהר היא 13.7%, הם ממליצים להתנגד להזרמה, שכן היא אינה משתלמת מבחינת סיכוי/סיכון.

מהחברה לישראל נמסר בתגובה: "המלצת פועלים סהר מהבוקר מעמידה את חברת הספנות הלאומית בסכנה קיומית ועלולה לטרפד את ההסדר להצלת החברה. פועלים סהר עשתה לעצמה חיים קלים ואימצה את שיטת הראש הקטן בכך שהמליצה לא לאשר את ההסדר בנימוקים קלושים".

"באופן תמוה עומד הדו"ח בסתירה לשיקולים והמסקנות שהובילו את החברה לישראל להשקיע ולהציל את צים. מסקנות הדוח עומדות גם בסתירה לאמירה מפורשת של פועלים סהר על תשואה צפויה של כ-14% המהווה תשואה טובה בכל קנה מידה, בודאי במצב החרום והסכנה בו נמצאת צים. בחינת פועלים סהר מאשרת גם חוות הדעת החיצוניות כגון זו של יוסי בכר. חשוב שבעת הזו ישקלו המוסדיים את משמעות הצבעתם, יגלו אחריות, ידחו על הסף את המלצת פועלים סהר ויצביעו בניגוד להמלצה זו. משמעות ההמלצה במידה שתאומץ, היא בעלת השלכות משקיות וביטחוניות מרחיקות לכת ותביא לפיטורי אלפי עובדים ישירים ועקיפים העובדים ונותנים שירות לחברה".